Čím míň, tím líp. Fakt, na kterém stojí jedna noha světa nejluxusnějších a nejdražších aut světa. A málokdo to s limitovanými edicemi umí líp než Rolls-Royce. Tady je the best of the best.
Zatímco jiné automobilky skuhrají nad klesajícími prodeji, Rolls-Royce tenhle problém netrápí. Loni auta britské legendy zaparkovala v garážích víc než pěti a půl tisíce nových majitelů. Covid-19? Globální nedostatek čipů? V Goodwoodu se s tím poprali a zvítězili.
Rolls-Royce za 116 let existence víc aut nikdy neprodal. A daří se i v Česku, kde se loni zaregistrovalo přes dvacet nových etalonů luxusu na čtyřech kolech. Celková prodejní čísla českého zastoupení ale byla vyšší. Už jenom proto, že vozy dodává i zákazníkům ze Slovenska nebo Rakouska, kde místní oficiální prodejce chybí.
edle běžných modelů se i v Praze loni předávala auta, která v Británii při výrobě prošla rukama lidí ze speciální divize Bespoke. Jejím úkolem je z výjimečných aut dělat ještě výjimečnější. „Klientovi z Česka jsme předali Phantom Tempus z dvacetikusové série,“ říká Eva Kadlec Dědochová, brand manažerka pražského zastoupení Rolls-Royce.
Automobilka je na čísla (a ceny individualizovaných vozů obzvlášť) tradičně skoupá, ale faktem je, že zůstatek na účtu zákazníka po dodání takového auta klesl o patnáct až dvacet milionů korun. Utrácet ve velkém se bude i letos. „V následujících dnech budeme předávat našim klientům dva vozy v limitované edici Landspeed, a to jak model Dawn, tak i model Wraith. Jeden je pro českého, druhý pro slovenského zákazníka,“ dodává Kadlec Dědochová.
I v tomto případě jde o extrémně drahé kusy. Už jen proto, že model Dawn vznikne v pětadvaceti a Wraith v třiceti pěti exemplářích. Kadlec Dědochová navíc letošek vnímá jako rok, který má potenciál rekordní prodeje opět posunout. Téměř jistě se na tom bude nejvíc podílet SUV Cullinan, kterému těsně sekunduje model Ghost. „Velká očekávání a zájem ale vidíme i u modelu Spectre, prvního elektrického Rolls-Roycu,“ poznamenává Kadlec Dědochová.
Phantom Oribe
Úpravy jediného auta, které si objednal japonský miliardář a sběratel umění Jusaku Maezawa, vycházejí z inspirace tradiční japonskou keramikou Oribe z 16. století. Na návrhu i zpracování úprav se podílel módní dům Hermès, což se projevilo hlavně množstvím v interiéru použité kůže, která zdobí například i páčky pod volantem nebo otočné ovladače klimatizace.