Darina Zavadilová a Jan Kloss tvoří soukromé i pracovní duo. Před lety stáli společně s Klossovým kolegou z UMPRUM Jakubem Koroušem za značkou Botas 66, která vrátila do hry klasické botasky.
To, co zprvu vypadalo jako ideální byznysová synergie, ale skončilo rozchodem. Nikoli Zavadilové a Klosse, ale ukončením spolupráce se společností BOTAS, která se pro původně studentský projekt kdysi nadchla.
„Kdybychom tuto zkušenost neměli, asi by nás nenapadlo zakládat si značku bot. Nyní ale věříme, že v rámci svého vlastního projektu realizujeme své sny a ambice,“ říká Darina Zavadilová.
Projekt s lakonickým názvem Pár připravovali tři roky, mezitím se jim narodil syn Markus. Coby designérku přizvali Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro populární španělskou značku Camper.
„Spolupráci jsme probírali na londýnském design weeku, byli jsme tehdy nadšeni, že máme v týmu někoho, kdo je skutečný designér obuvi,“ vzpomíná Kloss.
Inovativní neměl být jen design, vycházející z tradičních mokasínů s podešví ve stylu tenisek, ale také způsob výroby, která se snaží omezit zbytky na minimum.
„Chceme, aby se naši zákazníci o boty pořádně starali a ony jim dlouho vydrželi. Nejlepší spotřeba je samozřejmě žádná, což si dobře uvědomujeme,“ konstatuje Kloss.
Podle Zavadilové by se Pár mohl líbit všem, kdo chtějí kombinovat byznysovější dresscode s uvolněnějším, a nemůžou si dovolit nosit do kanceláře tenisky. Vybrat si můžete nejen z divokých barevných kombinací, ale také modely v bílé či černé.
Do svého nového podnikatelského záměru museli Zavadilová s Klossem investovat několik milionů korun, ale jak oba podotýkají, řadu nákladů dokážou minimalizovat, protože požadované věci jednoduše zvládnou sami.
„I tak jsem měl dojem, jako bychom vyvíjeli auto. Nadesignovat botu je velmi složité a téměř nic se nedařilo napoprvé. Vše také zpomalila pandemie – nemohli jsme si třeba zajet vybrat materiály,“ popisuje Kloss.
Výrobu nakonec umístili do Portugalska, protože nemohli v Česku sehnat potřebné materiály a technologie.
„Vážíme si domácí výroby, ale nenašli jsme takového partnera, který by odpovídal našim potřebám,“ vysvětluje Zavadilová. Model bot je pořád předmětem vylepšování, kdy se i za pochodu ladí střih a konstrukce, aby byla co nejpohodlnější.
Boty zároveň nejsou jediným výrobkem, který pod značkou Pár vzniká. Už nyní jsou k dostání sklenice od designéra Jakuba Pollága. Nejde však o poctu Klossově dědečkovi, legendárnímu skláři René Roubíčkovi, ale o další způsob, jak okolo nové značky vytvořit komunitu.
Přímo od Roubíčka najdete v obchodě v pražské Skořepce, kde se dříve prodávaly Botas 66 a nyní zde našel domov Pár, autorský lustr. Jen co to vládní opatření dovolí, novou značkou ožije také druhý pražský obchod, který Zavadilová s Klossem vlastní na Žižkově.
V plánech českých podnikatelů s designovou obuví je také expanze do zahraničí – rádi by oslovili především japonský trh. Nejde však o strategické rozhodnutí, spíš touhu spojit svou oblíbenou cestovatelskou destinaci s podnikáním.
O něco reálnější je rozšíření sortimentu Páru, kdy k botám, sklenicím, ponožkám či odznáčkům přibude také parfém. Na něm se podílí česká parfumérka Kateřina Šantrochová, tvořící pod vlastní značkou Scent Roche.