Vyhledávání talentů, jako je současný kreativní ředitel Chanelu Matthieu Blazy nebo Demna z Balenciagy, vyneslo scoutingové platformě ITS kultovní status. Nedávno představila nejnovější objevy.

Soutěž ITS Contest vznikla v roce 2002 a díky porotě složené z odborníků ze světa módy, umění a kultury patří k nejprestižnějším světovým platformám pro vyhledávání nových talentů.

Mezi předchozí výherce se zařadili například kreativní ředitel značky Balenciaga Demna, Matthieu Blazy, který v současnosti pracuje pro Chanel, a Wang Chaj-čen, který vede vlastní úspěšnou značku ze Šanghaje.

Dvacátého března představila prezidentka agentury ITS Barbara Franchin deset finalistů soutěže ITS pro rok 2025. Každý z nich obdržel částku deset tisíc eur a zúčastnil se tvůrčího pobytu v Terstu. „Toto je nová generace,“ prohlásila.

„Přinášejí naději v této temné chvíli, protkané černými dírami.“ Mezi inovativními návrhy a koncepty letošního ročníku se objevily sedací šaty od Nayi El Ahdab, papírová móda Gabrielle Szwarcenberg nebo pokrývky hlavy od Mijody Dajomi určené k zachytávání dešťové vody.

Úzce provázaná skupina na slavnostním ceremoniálu také nečekaně zveřejnila nový manifest ITS 2025, v němž se ohradila proti hierarchické povaze odvětví založeného na takzvané „ojedinělé jiskře“ osamoceného kreativního ředitele.

„Značka není jednočlenná kapela,“ stojí v prohlášení Maximiliana Raynora, který obdržel zvláštní ocenění. „Budiž pryč doba neviditelných tvůrců a nevyslyšených juniorů.“

Z desítky oceněných se umístili hned čtyři Číňané: Cchaj Ču-en z Wu-chanu, Cindy Čao-chan Li, která vyrostla v Pekingu, Liou Čchien-chan, narozená v Čchung-čchingu, a Jü I-fan z Chang-čou.

Dodatečná cena večera putovala do rukou Jü I-fana za projekt pánské módy zaměřený na historii a vlastnosti kožešinových alternativ, který mu vynesl ocenění Fondazione Ferragamo a prémii sedm tisíc eur.

Jü I-fan absolvoval bakalářské studium na univerzitě Tung-chua, na nějž navázal magisterským studiem technologie módního designu na Londýnské vysoké škole módy (London College of Fashion).

V rámci rezidenčního pobytu vedla Valentina Maggi, ředitelka oddělení designu personální agentury Floriane de St. Pierre et Associés, rozhovory s deseti uchazeči a zprostředkovala jim realistický pohled na fungování celého odvětví. Na Maggi udělala dojem zejména Jü I-fanova vyzrálost.

„Jü I-fan má velmi přesný pohled na věc, díky němuž je jeho kolekce důsledně konzistentní a z komerčního hlediska ihned připravená k uvedení na trh. Využívá jedinečné materiály a jeho použití barev, tisku a zpracování je mimořádně specifické,“ vysvětluje. Jü I-fan nyní sídlí v Šanghaji a plánuje založit vlastní značku.

Jeho současník Cchaj Ču-en získal stipendium v hodnotě pěti tisíc eur od Camera Nazionale Della Moda Italiana (CNMI) za své zaměření na odpovědnost a udržitelnost. Jeho práce vycházela z konceptu čínské zahrady, kterou se inspiroval při zkoumání vztahu čínské „rodinné“ kultury a jedince s oděvem.

Podle mezinárodní velvyslankyně značky CNMI Sary Maino hrála při rozhodování zásadní roli Cchaj Ču-enova „trpělivost, udržitelný pracovní proces a důraz na pomalou módu“. V budoucnu ho bude CNMI podporovat, aby mohl lépe porozumět výrobním procesům. Chcaj Ču-en navíc získal školicí den u OTB, šanci navštívit centrálu módní skupiny a zblízka si prohlédnout různé fáze výroby.

Cindy Zhaohan Li'
info Foto Cindy Zhaohan Li
Cindy Čao-chan Li

Porotu složenou z předních návrhářů, stylistů, fotografů, umělců, novinářů a influencerů včetně Andrey Rossa z OTB letos kolektivně „ohromila“ Liou Čchien-chan svými „odkazy na východní tradice a filozofie v oděvech a neustálou hrou s materiály“.

Člen poroty Serge Carreira, ředitel iniciativy rozvíjejících se značek ve Fédération de la Haute Couture et de la Mode, vyzdvihl zaměření mnoha návrhářů včetně Liou Čchien-chan na přírodní materiály, jako je dřevo, a poznamenal: „Má skvělý koncept s poselstvím, který je zároveň nesmírně technický a kreativní.“

Po studiu v Evropě (CSM a IFM) využila Liou Čchien-chan magisterský program k tomu, aby se vrátila ke své „asijské identitě a zpochybnila zažitá klišé a očekávání“.

Prostřednictvím kontrastu měkkých a tvrdých krejčovských prvků se její práce zaměřila na spojení kůže, dřeva a listů v projektu, který zkoumá, jak příroda ovlivňuje životní pohodu. Jeden z modelů vytvořila z kožených odřezků dramaticky přepracovaných tak, aby připomínaly tisíce spadaných listů. Aktuálně působí v Paříži.

A konečně, Cindy Čao-chan Li slavila úspěch se svou kartáčovou kolekcí, kterou zdokonalila během postgraduálního studia programu MA Artefact na Londýnské vysoké škole módy. Její sada čtyř kartáčů byla navržena tak, aby interagovala s různými částmi těla a krok za krokem znovuobjevovala dotek a vjemy.

Kromě toho, že Cindy Čao-chan Li svojí oslavou skromného štětce zaujala Carreira, oslovila také Marca Sammicheliho, ředitele Italského muzea designu, podle kterého je důležité zažehnout jiskru překvapení.

„Líbila se mi její energie a v její práci nacházím spoustu radosti. Způsob, jakým vyřezávala a tvarovala dřevo, je velmi zajímavý. Poznám, že za těmito díly stojí po technické stránce spousta práce. Je to součást existující tradice objektů, které mohou rozšířit a osvobodit vaše myšlení.“

Cindy Čao-chan Li, žijící v Londýně, využila projekt jako nástroj k řešení problémů a přiznává, že je pro ni obtížné svoji práci zařadit. „Jsem designérka, která vychází z vlastního pohledu a z problémů, s nimiž jsem se v minulosti potýkala. Začínala jsem výrobou šperků a toto prolnutí je v mé práci dobře vidět. Neomezuji se ale pouze na doplňky.“

Po skončení rezidenčního pobytu budou všechny práce finalistů zařazeny do archivu ITS a vystaveny v italském muzeu Arcademy, které je přístupné veřejnosti.