Opustil rodinné impérium, aby rozjel vlastní značku. Thomas A. Bata prodává luxusní lyžařské oblečení Mont Gelé Gear, které vyrábí v Česku, a hlásá přitom radikální transparentnost. Chce tak lidem ukázat, za jakou cenu vzniká příliš levná móda.
Usazený v pohodlném křesle uprostřed typického horského chaletu upíjí horký čaj. Z oken má výhled na alpské třítisícovky a říká, že lepší kancelář si těžko mohl přát. Když jsme s Thomasem Archerem Batou ve Forbesu mluvili naposled – bylo to před čtyřmi roky –, šéfoval marketingu nadnárodního obuvnického impéria s obratem přes dvě miliardy dolarů, které založil jeho praděd Tomáš Baťa.
A kancelář měl v Praze na Václaváku. Teď má office v horské chatě ve Verbier, luxusním švýcarském lyžařském resortu, a propustku z rodinného byznysu. Mladý Bata se totiž před třemi lety rozhodl odejít z firmy Baťa a postavit na vlastní nohy.
„Svět je větší než jenom obuvnický průmysl,“ vysvětluje s úsměvem Thomas, „a já po osmi letech potřeboval změnu.“ A tak nastoupil na Harvard. Vrátit se po několika letech na univerzitní půdu prý bylo inspirativní, hlavně proto, že se tam od svých spolužáků nakazil podnikatelským drajvem.
Chtěl dělat něco svého. A chtěl to dělat jinak než všichni ostatní.
„Za ty roky jsem v módním průmyslu nabral zkušenosti. Viděl jsem, jak to funguje. A se spoustou věcí jsem se nemohl srovnat,“ říká muž, který po studiu politologie ve skotském Edinburghu chvíli pracoval v H&M a Nike, až ve čtyřiadvaceti letech dostal první velký úkol v rodinné firmě – vést pražský obchod na Václavském náměstí, největší prodejnu Bati v Evropě.
Na Harvardu si Bata začal pohrávat s myšlenkou, že založí vlastní značku oblečení. Zároveň ho ale už dlouho štvalo, že oděvní průmysl je druhým největším znečišťovatelem na světě a že výroba velké části módy je neetická a vykořisťuje lidi, kteří v ní pracují.