Podniky sítě Matoka se začaly v posledních měsících objevovat s nebývalou rychlostí. Pokud jste si jich doteď moc nevšímali, teď už vám nejspíš neuniknou. Skupina Gruzínce Saby Dzhima začínala v roce 2018 s podnikem, který po týdnu zavřeli, dnes jich čítá jedenáct a jeho vize je ambiciózní.

Dzhim se do Česka vydal studovat a žije tady už sedmnáct let. Ze své pozice sales a marketingu v IT v korporátu SAP se v roce 2018 přesunul do gastronomie.

„Odstartovala to pracovní cesta do Filadelfie. Vždycky jsem byl foodie a vyhledával lokální věci, což byl v tomto případě Philly Cheesesteak. Ochutnal jsem ho poprvé v životě a bylo to wow. Nebyl to burger, který všichni znají, ale něco jiného, a tak vznikla myšlenka přivézt ho do Evropy,“ vzpomíná Dzhim na začátky, kdy tento koncept v Praze neexistoval.

Objevil se vhodný prostor a otevřeli. „Šli jsme do toho po hlavě s naprostou neznalostí a obrovským entuziasmem. Ta neznalost způsobila, že jsme po týdnu zavřeli. Je to ale cesta a bez ní to nejde,“ shrnuje zpětně. Nenechal se odradit a postupně otevřel několik dalších podniků v Hartigově ulici, právě tam se zrodil i úspěšný Matoka Georgian. 

Právě Matoka Georgian má z celé skupiny aktuálně nejvíc poboček. Jde o moderní gruzínskou pekárnu s kavárnou s výběrovou kávou. V té nejnovější ve Slezské ulici si dáte i netradiční brunchová jídla, jako třeba pchali ze špenátu s ořechy a česnekem s vejci a tvarohovou pěnou nebo slané špenátové palačinky. A ze sladkého je absolutním bestsellerem podniků dort Napoleon z listového těsta s hladkým krémem.

Matoku Georgian ale doplňují ještě další koncepty, Matoka Shawarma bar, Matoka American, Easy’s pizza a chystá se ještě Matoka Japanese.

„Dělám, co mám rád a kam rád chodím. Tohle jsou podle mě mainstreamové koncepty, které věřím, že fungují. Každý podnik musí vycházet i byznysově, ne jenom hezky vypadat. Chci dělat odlišné věci, ne následovat trendy, ale vytvářet je,“ vysvětluje mix konceptů Dzhim.

Saba Dzhim
info Foto Michael Tomeš

Matoku Shawarma bar přirovnává k výběrové kávě a o shawarmě mluví jako o „výběrové shawarmě“. „U kávy taky platí, že výběrovka z Kostariky bude chutnat jinak než z Etiopie. U shawarmy je to stejné, jde o středomořskou kuchyni, ale chceme zkoušet experimentovat s různými chutěmi světových kuchyní,“ dodává.

Matoka American v sobě zahrnuje už zmíněný Philly Cheesesteak, který všechno začal, ale i smash burgery a American fries. Easy’s pizza se může pyšnit prvenstvím podniku s pizzou newyorského typu v Praze, i když ji pomohl vyladit italský pizzař.

Všechny provozy by se daly zařadit do kategorie prémiového fastfoodu nebo bistra –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kvalitní suroviny a jejich zpracování a nižší cena pro zákazníka na úkor servisu, kdy si objednává sám u baru. 

A co vlastně Matoka znamená? Pokud jste viděli film Mimoni, možná budete vědět. V překladu z mimoňštiny je matoka „mám hlad“ a právě toto heslo celou skupinu charakterizuje, jsou hladoví po růstu, inovacích, novinkách.

„Lidé si často na něco rychle zvyknou a dnešní doba tlačí na to, že musíte tvořit pořád něco nového. Proto chceme do všeho dávat vždycky něco navíc, i kdyby to měla být jen drobnost. To platí u jídla i designu a prostředí,“ popisuje Dzhim a dodává, že každé tři měsíce plánují uvádět sezonní novinky a sledovat, jak fungují.

Obchodní přístup Dzhima se nese ve znamení minimálních investic a jejich maximálního vytěžení. To znamená, že do podniků nevrážejí miliony, naopak nakupují na bleších trzích, nábytek mají vintage a část věcí si dělají svépomocí.

„Nemáme za sebou silné šéfkuchaře, na jejichž jméně můžeme stavět, ale jde to i bez velkých investic. Každý podnik je nastavený tak, aby začal vydělávat do šesti měsíců,“ popisuje Dzhim, jenž se soustředí na detaily, jednotnou vizuální identitu, kterou má na starosti art director pracující z New Yorku, a každé hodnocení, co si na Googlu přečte, pro něho má váhu.

„Kdybych věděl, kolik úsilí je potřeba, tak nevím, jestli bych do toho vůbec šel. Dneska je to jinak, už to máme odpracované a díváme se na věci jinak. Máme spoustu nápadů, ale je potřeba jít pomalu a konstantně se zlepšovat. I když to, že jsme v posledním půlroce otevřeli pět podniků, na pomalé tempo moc neukazuje,“ dodává Dzhim s tím, že v nejbližší době je v plánu otevření Matoka Georgian v Holešovicích.

Celkově chtějí budovat stabilní byznys postavený na zkušenostech a komunitě, včetně dalších projektů, jako je třeba business school.