Módní návrhář Jan Černý umí překvapit a budí emoce. A po úborech pro olympiádu v Paříži to dokázal i coby autor kolekce pro český národní pavilon světové výstavy Expo 2025, která už za pár týdnů začne v japonské Ósace. Hostitelskou zemí se nechal inspirovat, ale do uniforem vložil i něco z české (ne)kultury v oblékání, v níž zabrousil i do slavného filmu Vesničko má, středisková.

„Během své rešerše jsem narazil na paralelu mezi naší a japonskou kulturou. Objevil jsem, jak blízké jsou si naše milované i nenáviděné montérky s japonským workwearem, tedy módou inspirovanou pracovními oděvy. Ta je v Japonsku velmi zakořeněná do kultury odívání,“ přibližuje návrhář.

V návrzích tak nechal oba styly pracovních oděvů komunikovat a mluvit. „A výsledkem jsou uniformy, které mohou připomínat Otíkovy montérky ze slavného filmu. Jenže když je zasadíme do prostředí mezinárodní půdy Expa v Ósace, dostává kolekce úplně jiný význam. A to je to, co mě na módě opravdu baví. Jak moc dokáže změna prostředí působit na význam samotného oděvu,“ vysvětluje návrhář a kreativní ředitel značky Jan Société.

Uniformy jsou oversized, stejné pro ženy i muže a proti dřívějším Janovým kolekcím nečekaně minimalistické. Měl pro to svůj důvod, právě sázka na tlumené barvy a čisté siluety může český pavilon odlišit od ostatních, které volí velmi výrazně barevné a vzorované outfity.

„Navíc Japonci takřka nenosí vzory, na minimalismu a volných siluetách si zakládají,“ podotýká Jan Černý. Kolekce uniforem je sepraná a působí, jako by je už někdo předtím nosil. Design zástěry, která je ve spodní části proříznutá, zase připomíná ikonické lacláče.

Kolekce se skládá z bomberu, košile, trika, kalhot a zástěry, doplněná i o šátek s motivem Reného, maskota pavilonu. Rozlišená je také barevně, podle toho, kdo ji bude nosit. Světle pískovou obléknou hostesky a průvodci návštěvnickou cestou, modrá je určená pro gastro provoz.

„Mám radost, že kolekcí můžu bořit už naprosto zastaralé představy o hosteskách na byznysových eventech, kde si každý hned vybaví mladou slečnu v podpatcích a upnutých minišatech, která tam jako oběť stojí u stolku k pokoukání pánů byznysmenů,“ přibližuje.

Tak svět už podle něj nefunguje a on sám neuznává, aby byly ženy takto prezentovány v takových podřadných rolích. V celosvětovém měřítku by navíc byl takový outfit zvláště v Japonsku nevhodný. „A ani by nikoho nezaujal. Japonci takřka nenosí oděvy upnuté na tělo, užívají si volnost oversized siluet a volných střihů.“

Set uniforem je připravený na různé počasí a teploty, které se v Japonsku během půlročního konání Expa promění. Návštěvníci navíc díky velkému nápisu Czechia na zádech rychle rozpoznají, k jaké národnosti patří. Na hrudníku pak jsou dekorace, které odkazují na kapsy na montérkách, tady jsou ale jen náznakem vyšívané v siluetách.

Hlavním materiálem je bavlna, ošetřená speciálními enzymy během seprání. Díky tomu působí lehce a příjemně. Součástí budou i tenisky Prestige koňakové barvy kůže, na nichž se Jan s obuvnickou značkou podílel.

Generální komisař české účasti na Expo Ondřej Soška původně chtěl, aby Černý navázal na olympijskou kolekci a Paříž, ale on to prý udělal zase po svém.

„Ale jsem za to rád, uniformy skvěle ladí s japonským prostředím a zároveň jsou velmi originální. Nenápadně navíc kombinují prvky jako třeba maskota Reného, označení Czechia nebo lipový list z našeho loga, který odkazuje na naše národní symboly, broušené sklo i japonské origami,“ míní komisař.