Adrien Brody je čerstvý držitel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli díky ztvárnění fiktivního maďarského architekta László Tótha ve filmu Brutalista. Nedávno poodhalil, jak svoji postavu vytvářel. Podle jeho vlastních slov ji částečně inspiroval jeden z hercových dědečků.
V rozhovoru pro 92NY s profesorkou Annette Insdorf, která přednáší v rámci postgraduálního filmového programu na Škole umění Kolumbijské univerzity v New Yorku, Brody uvedl, že si v dětství velmi rozuměl s prarodiči z matčiny strany, kteří byli Maďaři a po maďarském povstání v roce 1956 uprchli do Spojených států.
Brody zmiňuje, že jeho babička mluvila šesti jazyky, zatímco dědeček měl „velmi výrazný přízvuk. Byli jsme si hodně blízcí. Mluvil s podobným přízvukem, který jsem se snažil napodobit u Lászla“.
Herec prozradil, že rovněž vyhledal přeživšího holokaustu, který mu s přízvukem ve filmu pomáhal, zároveň však dodává, že se vždy podvědomě vracel „ke způsobu, jakým mluvil jeho dědeček“.
Brodyho postava je maďarský Žid, který přežil holokaust v koncentračním táboře Buchenwald a po válce emigroval do Spojených států. Účinkování ve filmu znamenalo pro Brodyho „příležitost uctít“ útrapy svých prarodičů, „bylo pro mě nesmírně důležité vzdát jim hold,“ podotýká.
Brody označil film Brutalista, který trvá přes tři a půl hodiny a zahrnuje přestávku, za „umělecké dílo. To, že máme všude téměř vyprodáno, je malý zázrak. Bavíme se tady o artovém snímku, který má úspěch i jako komerční film.“
Herec uvedl, že natáčení Brutalisty trvalo třiatřicet dní a vyšlo na necelých deset milionů dolarů (asi čtyřiadvacet milionů korun), zatímco na snímku Pianista se štábem usilovně pracovali celých šest týdnů.
Pianista je film z roku 2002 popisující zážitky skutečného polského židovského pianisty Wladyslawa Szpilmana z varšavského židovského ghetta během druhé světové války. Díky této roli Brody obdržel svého prvního Oscara za nejlepší herecký výkon.
Brutalista byl natočen technologií Vista Vision, což je širokoúhlý formát s vysokým rozlišením, který využívá pětatřicetimilimetrový film. Podle Brodyho tuto metodu nikdo nepoužil od roku 1961.
„Působí velmi brutalistickým dojmem, příznačně pro styl poloviny století. Má zcela jedinečný charakter, skvěle se doplňuje s intimními záběry zblízka. Dýchl na mě atmosférou starých časů,“ říká Brody.
Poznamenal také, že vyrůstal v domě fotografky (jeho matkou je Sylvia Plachy) a „všude se vždycky povaloval film“. Vista Vision dodala Brutalistovi podle něj na kvalitě. „Je díky ní fyzický a hmatatelný,“ doplňuje.
Brody letos získal vedle Oscara také Zlatý glóbus za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu a cenu BAFTA za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli za ztvárnění Tótha ve snímku Brutalista.
Při pohledu do budoucna prohlásil, že vždy ochotně vyhledává příležitosti, „které přinášejí osobní růst a riziko. Je vzrušující zkoušet nové věci.“
„Jednou z krás herectví je ztvárňovat vlastnosti, se kterými se neztotožňujete.“
Brody rovněž připustil, že je „více než otevřený různým námětům. Musí mě zkrátka něčím oslovit,“ uzavírá.