Na počátku všeho byla cesta do Indie, špatné známky a počítačové hry. Tadeáš Kula strávil dva roky na americké škole na jihu Indie a jeho učitelka algebry marně přemýšlela, jak ze třináctiletého žáka s podprůměrnými výsledky, který neuměl moc anglicky, dostat něco víc. A tak mu navrhla, že když rád hraje počítačové hry, mohl by zkusit programování.

Tak se zrodil první Tadeášův byznys s herními servery pro Minecraft nebo Counter-Strike, které si mezi gamery rychle získaly oblibu. Později se začal živit tvorbou webů a už v patnácti letech měl vlastní živnostenský list. Podnikání ho chytlo natolik, že si jednu dobu každý rok k narozeninám nadělil nový startup.

Jednou to byla stránka na prodej oblečení, pak web, který doporučoval WordPress pro profesionály, a následně projekt Nasekavarny.cz mapující kavárenskou scénu. Nic z toho se ale na trhu neuchytilo. Uspěl až jeho poslední narozeninový byznys Reknihy – digitální platforma, která dává knihám druhý život a podporuje deštné pralesy.

„Od počítačových her je to docela posun. Ale nebýt cesty do Indie, tak by asi nic z toho nebylo. Táta tehdy měl pracovní nabídku ještě ve Švýcarsku. Když přemýšlel, kterou zemi si vybrat, tak se na mě podíval a říkal, co by mě asi nakoplo víc – švýcarské čokoládičky, nebo drsný asijský život. A bylo rozhodnuto,“ vypráví třiadvacetiletý podnikatel.

Během pobytu v Asii se vypravili také na výlet do Singapuru. Tadeáše fascinovaly kancelářské mrakodrapy a ptal se táty, co by měl udělat, aby jednoho dne mohl pracovat v jedné z těch luxusních prosklených kanceláří vysoko nad městem.

„Podnikání mi rychle začalo vydělávat desítky tisíc. Na svůj věk jsem si mohl kupovat spoustu věcí, jako třeba lepší počítač. Po čase mě ale materialismus omrzel stejně jako touha po místě někde vysoko v korporátu. Stal se ze mě spíš minimalista a začal jsem přemýšlet nad podnikáním, které by mělo nějaký pozitivní dopad,“ líčí Kula.

Investice od Jiřího Hlavenky a Jana Slámy

Tenhle přerod stál i u počátku Reknih. V rámci minimalismu chtěl Tadeáš poslat dál knížky, které měl už přečtené. Ale nenašel žádné místo, kde by je mohl výhodně prodat. „Nevyhovoval mi Facebook Bazar, který stojí hrozně času, ani antikvariáty, kde dostanete za skoro novou knížku deset korun. A tak mě napadlo vytvořit si vlastní platformu,“ říká Kula.

Jelikož měl zkušenosti s tvorbou webů, tak si sám vytvořil e-shop a nahrál tam knížky ze své knihovny. Reknihy tak na začátku roku 2019 vznikly v podstatě během čtyřiadvaceti hodin.

Zlomový moment nastal ale až v polovině roku 2020, kdy startup podpořil Jinej fond. Za tím stojí známý investor Jiří Hlavenka a podnikatel Jan Sláma, který je spoluzakladatelem startupu FaceUp, na jehož expanzi do zahraničí se Tadeáš Kula v minulosti významně podílel.

V první fázi získal Jinej fond ve společnosti Reknihy 25 procent a letos v dubnu dalších sedm procent. Řádově do firmy investovali jednotky milionů korun. „První rok a půl jsme měli opravdu malé objednávky. Spolu s investicí se to konečně rozběhlo naplno. Dnes máme registrovaných kolem dvaceti tisíc čtenářů a rukama nám prošlo čtyřicet tisíc knížek,“ popisuje Kula.

Reknihy si vybírají tituly, které jsou v dobrém stavu, mají hodnotu přes 150 korun a jsou ve vydání za posledních dvacet let. Majitelé je mohou buď zaslat zdarma Zásilkovnou, nebo přinést na pražskou či brněnskou pobočku firmy. Po jejich prodeji přes e-shop Reknih dostanou polovinu jejich ceny.

Cirkulární ekonomika a odpovědnost

„Někdy lidé nosí i knížky, které si u nás nakoupili, takže se skutečně točí. Stavíme na principu cirkulární ekonomiky a chceme, aby jedna knížka sloužila co nejvíce lidem. Stejně tak znovu používáme krabice a výplně a snažíme se vyhnout bublinkovým výplním. Zapojili jsme se i do projektu Slušná firma, který ukazuje příklady firem chovajících se dobře k životnímu prostředí, zaměstnancům i komunitě,“ líčí Kula.

Z každé prodané knížky navíc Reknihy posílají pět korun na podporu organizace Rainforest Trust, která zachraňuje deštné pralesy. I za takovou, relativně nízkou, částku se přitom organizaci daří ochránit asi 400 metrů čtverečních lesa. Letos by podle odhadů měly na tyto účely Reknihy poslat kolem čtvrt milionu korun.

Vedle ekologie je dalším cílem Tadeáše Kuly probouzet v mladých lidech zájem o čtení. On sám je příkladem člověka, který se z vášnivého hráče počítačových her přerodil v knihomola.

Pro letošek má se svou firmou velké plány. Své tržby chce z loňských dvou milionů korun zvýšit na 22 milionů. A má k tomu dobře našlápnuto. Měsíčně Reknihy rostou až o čtyřicet procent. S ambiciózním cílem by jim mělo pomoci také desetinásobné navýšení kapacity skladu z patnácti tisíc knih na 150 tisíc a nábor nových lidí do týmu, který nyní čítá kolem třiceti lidí.

Firma plánuje rovněž rozšířit sběrná místa a výdejny knížek do dalších velkých měst po celém Česku. V Praze se společnosti osvědčil také sběr knih přímo u čtenářů doma v rámci takzvané ReTour a s dodávkou letos chce vyrazit i do regionů.

V Česku přitom v posledních letech vzniká vícero digitálních služeb na sdílení knih, jako třeba Knihobot, jehož zakladatel Dominik Gazdoš se letos dostal do výběru Forbes 30 pod 30. „Nebereme je jako konkurenci. Naopak jsme rádi, že je v Česku více lidí, kteří sdílí podobnou myšlenku,“ říká Kula.

Sociální sítě si zrušil

On sám nejraději čte sebevzdělávací knížky. V poslední době třeba The Almanack of Naval Ravikant: A Guide to Wealth and Happiness od indicko-amerického podnikatele a investora Navala Ravikanta.

„Polovina je o meditaci a druhá o tom, jak žít spokojený život. Na seberozvojových titulech mě fascinuje to, že vám nejchytřejší lidé světa dokážou zprostředkovat celé své know-how během pár hodin čtení. Všem také doporučuji Proč spíme od Matthewa Walkera, protože spánek je základ všeho. Já sám žiji prací a podnikáním, ale spánek nikdy neošidím,“ podotýká Kula.

Jeden tip na lepší život si mohou vzít ostatní i z příkladu samotného Tadeáše. Byť reputaci svého byznysu v začátcích vybudoval přes Instagram, později si ho zrušil stejně jako všechny další sociální sítě s výjimkou Twitteru, který ale navštěvuje minimálně.

„Používám rozšíření The Death Clock pro vyhledávač Chrome, což je v podstatě odpočet do smrti. Když člověk vidí to tikající číslo, tak si dobře rozmyslí, jestli stráví další hodinu nicneděláním na Facebooku. Díky tomu se snažím naplnit svůj čas maximálně smysluplně a Reknihy mi do toho skvěle zapadají,“ uzavírá Kula.