Jsou přání, která v sobě ukrývají něco navíc. V tomhle případě doslova – papír, ze kterého jsou vyrobena, obsahuje desítky drobných semínek nejrůznějších rostlin. Stačí ho na jaře zasadit do hlíny a už jen čekat, až vyraší první lístky.
Popularita takzvaného rostoucího papíru, jehož výroba dnes probíhá v Nizozemsku či Jihoafrické republice, roste v poslední době také u nás. První česká tiskárna zaměřená na tento specifický produkt vznikla i díky úspěšné crowdfundingové kampani na platformě Hithit, která proběhla loni v létě.
V rámci ní reklamní agentura Green Cat, zaměřující se na ekologickou propagaci, získala 140 tisíc korun. Mohla tak vybavit svou dílnu u Kutné Hory, kam pořídila potřebné vybavení včetně první inkoustové tiskárny. Ta společnosti umožnila rozjet tisk na rostoucí papír ve velkém.
Podle její ředitelky Judity Nechvátalové celkový náklad v tomto roce atakuje hranici 200 tisíc. Největší letošní zakázka pro jednu ze slovenských vodárenských společností přitom představovala náklad 35 tisíc listů se semínky jahod. Ještě před Vánoci pak tiskárna pro automobilku Škoda Auto vyrobila sérii rostoucích poděkování, adresovaných českým nemocnicím.
Realizace na pohled jednoduchého nápadu obnáší v praxi řadu těžkostí. Technologie výroby papíru je, stejně jako tisk, v mnoha ohledech v rozporu s přirozenou biologií semen. Celý proces komplikuje také voda, která je neodmyslitelnou součástí výroby.
„Aby nedošlo k nežádoucímu klíčení, musí být vybrána vhodná semínka a proces sušení musí být rychlý. Museli jsme také hledat vhodný postup, jak a čím papír potisknout – v běžných tiskárnách projde mnoha válci, což semínka zaručeně rozdrtí,“ vysvětluje Nechvátalová. Je třeba použít vodou ředitelný inkoust s přírodními pigmenty tak, aby tisk semena nepoškodil.
Green Cat, za kterou stojí ekologické vzdělávací centrum Tereza, je dnes čistě ženský byznys. Vedle Judity za projektem stojí další tři ženy, z nichž dvě jsou profesí ekoložky. Ta třetí se pak, stejně jako Judita, celý svůj profesní život věnuje marketingu. Vedle rostoucího papíru se společně zaměřují i na výrobu dalších udržitelných propagačních předmětů.
Samotnou produkci spojenou s rostoucím papírem firma už od samého začátku koordinuje s jeho originálním výrobcem Growing Paper. Právě z jeho provozů v Jihoafrické republice a Nizozemsku pochází všechen papír a karton, na který Green Cat v současnosti tiskne.
To by se však mohlo už v brzké době změnit. Navzdory vynikající kvalitě a dobrým zkušenostem, které česká společnost s jihoafrickými dodavateli má, by chtěla výrobu kartonu, lišícího se od rostoucího papíru tloušťkou i technologií výroby, v dohledné době spustit i v Česku.
„Rostoucí karton je krásný, ale v tuto chvíli to není úplně náš favorit, protože se musí dovážet na obrovskou vzdálenost z JAR. Pokud vše půjde podle plánu, už příští rok bychom chtěli začít vyrábět náš vlastní přímo tady v České republice,“ vysvětluje Nechvátalová.
Karton z recyklované papírové hmoty by se měl vyrábět ručně s využitím lokálních semen bez genetických modifikací. Celý proces je však zatím ve fázi prototypování. Výsledný produkt by chtěla Nechvátalová následně distribuovat na další evropské trhy, kde dnes společnost Growing Paper působí.
Než se tak ale skutečně stane, bude potřeba strávit ještě nějaký čas u záhonů, kde čtveřice žen zapálených pro ekologii i marketing zkoumá, jestli se jejich rostoucí papír skutečně uchytí.