Naťukejte do Googlu heslo „clipart pracujících otců“ a „clipart pracujících matek“ a nejspíš se pobavíte. Tatínkové vypadají naprosto v pohodě: jeden si upravuje kravatu, další si hoví v křesle, jeden je dokonce vyobrazen s pivem v ruce. A dítě nikde v dohledu. Na polovině obrázků se vlastně vůbec žádné děti nenacházejí. A matky? Na některých obrázcích mají ruce jako chobotnice a dělají osm různých věcí najednou, na jiných se vyčerpaně choulí na židli. Děti najdete na drtivé většině obrázků.
Většina z nás si pracující matku představí automaticky jako roztržitou zaměstnankyni, co má možná na zádech přilepenou sušenku a ani si toho nevšimla nebo si omylem navlékla každou botu jinou, protože je tak zoufale nevyspalá.
V těch ilustracích je určitý díl pravdy, píše server Fast Company. Pracující matky se někdy opravdu cítí vyčerpané. Ale onen propastný rozdíl mezi tím, jak jsou vykreslováni muži a ženy, vede k nevědomým předsudkům. Ano, je to pouhý clipart, ale tyto kreslené obrázky ukazují, co si lidé představí, pokud se mluví o pracujících rodičích. Pohodoví, klidní a soustředění tatínci, co mají nohy na stole, a uspěchané, roztržité matky, zničené z rozhodování, zda upřednostnit práci, nebo rodinu.
Takže když se má šéf rozhodnout, koho do práce přijmout nebo případně povýšit, pracující matky jsou ve značné nevýhodě. Funguje tu podprahová obava z přijímání nových matek. Ale jakmile se podíváme trochu pod povrch, zjistíme, jak zpátečnické toto uvažování je.
Zde je několik mylných představ, které hraničí s předpojatostí.
Matky malých dětí jsou roztržité
Znáte rčení: „Když chcete mít něco hotovo, zadejte to někomu, kdo má málo času?“ Na světě nenajdete nikoho, kdo by měl méně času než pracující čerstvý rodič. Matky malých dětí mají pracovní dobu omezenou podle toho, jak se jim podaří zajistit hlídání. Skrývá se v tom ale určitá výhoda, protože nedostatek času ženy nutí, aby byly extra efektivní, a neztrácely čas s věcmi, které nejsou nezbytně nutné.
Čtěte také: Kariéra vám nemusí ničit domov. Jak být skvělým rodičem i profesionálem?
Když se Fran Hauser vrátila do práce jako prezidentka společnosti Time, řekla: „Stala jsem se velmi pečlivou a rozvážnou, co se týká každé minuty mého dne; s kým ji strávím, koho potkám a kolik práce zvládnu.“ Neplýtvala časem, jednoduše proto, že si to nemohla dovolit. Tato časová šetrnost je skvělým mentálním a dovednostním nástrojem – odhodlání a schopnost určovat priority a zaměřit se na věci, které budou mít největší přínos vzhledem k investovanému času.
Práce pro matky s malými dětmi není nikdy na prvním místě
Tato představa zasévá semeno sporu mezi matkami obecně. Ty, které zůstaly doma, litují ty pracující a naopak. Pravdou se tento předsudek stává pouze v případě, že nehodláte připustit, že by někdo mohl mít i více než jednu prioritu, a nemohl se vášnivě a s péčí zabývat dvěma různými věcmi najednou.
Pro mnoho čerstvých matek je práce tou jedinou věcí, která je spojuje s jejich starým já – s tím člověkem, kterým byly před narozením dítěte. Dokonce si začnou mnohem více cenit naplnění, které jim práce přináší, protože výsledky jejich večerního zaměstnaní – rodičovství – nebývají náležitě ohodnoceny.
Matky jsou mimo, protože veškerý svůj volný čas tráví s miminkem nebo dětmi
Pokud chcete ženy ve vedoucích pozicích, měli byste je na tuto roli připravit. Přijměte nadějné kandidátky a podporujte je, aby ve vaší společnosti uspěly. Je zde však ještě jeden zásadní element, na který se často zapomíná – ženská kupní síla.
Pokud máte společnost, která nabízí produkty nebo si nějak zadá se zákazníky, je zásadní, abyste pochopili myšlení matek. Pouze v USA samy matky utratí ročně přes dva biliony dolarů a obstarávají přes 80 procent nákupů, které se v domácnosti uskuteční. Ovládají vozidla, tahají nákupní košíky, mají na starost rodinné finance a nakupují téměř všechno, co přejde přes práh jejich domu. A drtivá většina žen má pocit, že jim inzerenti nerozumějí.
Čtěte také: Nechte děti hrát počítačové hry, vyzývá Mark Zuckerberg rodiče
Takže matky jsou vlastně mnohem více v obraze a jejich potřeby je nutné správně odhadnout, pokud o ty dva biliony dolarů nechcete přijít. Podpora matek ve vašem týmu vám tedy nejen přinese někoho, kdo dokáže efektivně komunikovat nebo si lépe uvědomuje rizika, ale navíc získáte člověka, který má vhled do tohoto obrovského trhu.
Ženy s malými dětmi nemají ambice
Těhotné ženy a matky často touží po úspěchu víc než průměrný člověk. Giovanna Gray Lockhart byla osm měsíců těhotná, když ji Cindi Leive, šéfredaktorka časopisu Glamour, najala jako přispívající redaktorku. Když se pak Lockhart vracela z mateřské zpět do práce, poděkovala Leive, že s ní zkusila štěstí a přijala ji. Ta jí jen odvětila, že tohle dělá pořád.
Vysvětlila jí, že chápe, že těhotné ženy se cítí velmi zranitelné (emocionálně, psychicky i profesionálně), takže pokud se někdo v této době uchází o práci, musí mít velké ambice. „A tohle je ten typ lidí, které chci ve svém týmu,“ řekla tenkrát Leive.
Mezi všemi těmi stereotypními obrázky je ale k dohledání jeden velmi realistický – obrázek superhrdinky. Matka má skryté superschopnosti a díky své nové identitě spoustu výhod. To je důvod, proč by se společnosti při svých přijímacích pohovorech měly na matky koukat jako na potenciální zaměstnance a proč by měly pracovat tvrději na tom, aby si ty stávající udržely.