Magda Butrym je první designérkou z bývalého východního bloku, která uvádí pro skandinávský Hennes Mauritz řadu oblečení a doplňků. V prodeji bude od 24. dubna online a ve vybraných obchodech. Zisk značky rodačky ze Slezska tvoří okolo pěti milionů dolarů ročně.
Začínala jako stylistka pro polské firmy s ženskou módou, pak se rozhodla pro svůj byznys. Modely, které odhalují dekolty, zvýrazňují pas a nohy, nosí nejpopulárnější hollywoodské hvězdy: Jennifer Lopez, Margot Robbie, Selena Gomez i Priyanka Chopra.
Tomu odpovídají i cenovky, šaty zde stojí okolo dvou tisíc eur. Čtyřicetiletá Butrym, která byla svého času v semifinále prestižní ceny konglomerátu LVMH pro začínající návrháře, svůj módní dům založila v roce 2014. A i když se v jejích kreacích ukázala už dříve na červeném koberci řada celebrit, masovou popularitu si získává až teď.
Děje se tak prostřednictvím návrhářské spolupráce s H&M, kdy se zařadí po bok Karla Lagerfelda, Maison Martin Margiela, Stelly McCartney, Isabel Marant a mnohých dalších. Nejde ale jen o estetiku, kterou Magda Butrym přináší.
Ačkoli ta hraje v celém příběhu velkou roli. Šaty, topy, sukně a motivy růží, které se prolínají tvary, co svým zákaznicím předkládá, jsou v souladu s tím, co je teď mimořádně trendy. Estetikou, která koresponduje s takzvanou „mob wife“, což je styl, který odkazuje k filmovému Kmotrovi nebo seriálu Sopránovi.
Zjev ženských protagonistek zde hýří luxusem, zapomeňte na androgynní styl od Vetements či quiet luxury. Magda Butrym ale sama říká, že její móda je poctou ženě slovanské. Tedy i české, nicméně kdo někdy cestoval na východ od našich hranic, tuší, že Slovenky, a zejména Polky berou svůj oděv víc vážně. Že ženskost pro ně skutečně mnohdy znamená podtrhnutí jejich siluety.
Polsko je navíc v kontextu regionu střední a východní Evropy pro módní byznys specifické. Ve Varšavě sídlí centrály gigantů jako právě H&M, ale také Inditexu či Uniqla, které odsud spravují celý region. Hlavní město Polska se také letos dostalo na obálku jednoho z nejlepších lifestylových magazínů HTSI od Financial Times.
Foto se svolením HTSI
Foto se svolením HTSI
S Magdou Butrym jsme mluvili krátce před uvedením kolekce pro H&M, která ukazuje červené róby, kožené kabáty, krajkové šaty i spoustu kůže žen, jež tyto modely obléknou.
Jak vznikla vaše spolupráce s H&M?
Když jsem se to dozvěděla, nemohla jsem tomu věřit. Je velmi vzácné, že se z této části Evropy objeví značka luxusního prêt-à-porter. Není tu mnoho návrhářů ani etablovaných módních domů. Našimi konkurenty jsou velké tradiční domy ve Francii a Anglii, což činí toto uznání od H&M ještě významnějším.
Vzhledem k jejich neuvěřitelné historii spolupráce s nejvlivnějšími návrháři v módě je pro mě něco opravdu výjimečného být součástí tohoto dědictví. Stále si pamatuji, jak jsem sledovala předchozí oznámení o spolupracích, sbírala jsem i kousky, nikdy jsem si nepředstavovala, že jednoho dne bude návrhářka z Polska mezi nimi. Na to jsem velmi hrdá.
Více než cokoli jiného doufám, že tento okamžik bude inspirací – nejen pro polské návrháře, ale i pro kreativce z Brazílie, Číny a jakéhokoli místa mimo tradiční módní metropole jako Paříž, Londýn, New York a Milán. Úspěch není omezen pouze jednou cestou nebo jedním místem – existuje mnoho způsobů, jak se prosadit v módě.
S H&M jsme prošli mým archivem, znovu jsme si prohlédli klíčové kousky, které formovaly mou značku. Ohlédnutí bylo plné emocí, ale této kolekci to pomohlo.
Pro vaši značku je důležité řemeslo, jak je možné to převést do spolupráce s řetězcem?
Pro mě je tato kolekce víc než jen oslavou mé značky – je to pocta Polsku, ženskosti a romantickému, slovanskému světu, do kterého zveme ženy. Místo, kde móda a ženskost mohou skutečně vzkvétat.
Výchozím bodem byla růže, květina krásná i plná symboliky. Vnímám ji jako odvážnou a zároveň křehkou, s vrstvami, zároveň se ale umí bránit – stejně jako ženy. Čelíme mnohému, ale zůstáváme odolné a silné.
Proto tato kolekce není jen o nošení květinových vzorů; je to o ztělesnění jejich podstaty. Je to o květu, který vychází zevnitř, o čerpání síly a sebevědomí z kousků, které nosíme. Stále jsem myslela na ženy, na to, co opravdu chtějí a po čem touží. Moje vize od začátku byla taková, abyste na první pohled poznali, že jde o kolekci Magdy Butrym.
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Foto Joanna Wzorek
Co bylo výzvou při navrhování kolekce?
Mít příležitost se opravdu zamyslet. Moje značka nedávno oslavila deset let. A když jsme začali pracovat s H&M, poslali mi krásnou prezentaci o tom, co si myslí, že Magda Butrym představuje.
Vypadalo to skvěle – bylo nádherné si vzpomenout i na něco, na co jsem třeba zapomněla. Jsem málokdy spokojená, jsem velmi přísný kritik. Ale ohlédnout se bylo uklidňující. Prvních sedm let jsem navíc byla na vše sama jen s jednou kolegyní, která se mnou pracovala na všem. Nechápu, jak jsme to zvládly. Trendy, které jsme tehdy zavedly, možná přišly příliš brzy, ale zato je na ně čas teď, kdy fungují opravdu dobře.
Přistupovala jste k této kolekci jinak než k vaší hlavní linii – pokud jde o materiály či střihy?
Jak jsem zmínila, hlavní rozdíl tentokrát byl v tom, že jsme se dívali zpět. Ale co se týče samotných kousků, jsou velmi podobné tomu, co nabízíme. I v tom, že každý střih je pečlivě zpracován. Jinak by nešlo zpodobnit vesmír Magdy Butrym! Každý produkt musí vykvést před vašima očima.
Doporučte klíčový model z kolekce.
Jedním z mých oblíbených kousků je bordó kožený kabát – představuji si ho na každodenní nošení. Líbí se mi, že je bordó místo černé; vyčnívá. Je to krásný investiční kousek. Chtěla jsem také znovu vymyslet některé naše nejikoničtější šaty, dát jim nový twist s novými detaily.
Foto
Foto Joanna Wzorek
Krásné červené šaty zase připomínají kytici růží. Také jsou tu ohromující dlouhé, jemně háčkované stříbrné šaty, všechny jsou svým způsobem zvláštní.
Jak spolupráce s H&M podpořila polskou tradici a estetiku, o které tak často hovoříte?
To, kdo jsme, se projevuje v každém modelu. Je to identita slovanství, v kolekci uvidíte například šátek, který sice vypadá elegantně, ale zároveň je to pro nás symbol ochrany. Často jsem myslela na svou babičku, jak chodí ve svém velkém bavlněném kabátu a na hlavě má šátek.
Kampaň se také fotila ve Varšavě a zachytila to, čím je to tady jedinečné. Měkké světlo, šedou oblohu, modelky jsou krásné slovanským způsobem. Dokonce jsme do reklamy zakomponovali polská slova, což je pro mě velmi osobní. Nemohu se dočkat, až je ostatní uslyší. Věřím, že tato kolekce bude důležitá pro Poláky doma i ve světě.
Nelze se nezeptat na udržitelnost. Řešili jste ji během vývoje kolekce?
Samozřejmě. Doporučili jsme eticky získanou vlnu, bavlnu získanou z nošeného denimu. Také jsme použili recyklované kovy na šperky. Hodně jsme mluvili o cirkularitě jako o myšlence, že móda by měla být vzácná a že kousky by měly být sdíleny a opětovně nošeny. To je myšlenka, která je pro mě velmi důležitá, že moje kousky jsou skutečně milovány a předávány z nositelky na nositelku, ať už z matky na dceru, nebo mezi kamarádkami.