Holešovická tržnice, postavená na konci devatenáctého století, letos slaví 130 let od svého vzniku. Ke kulatým narozeninám si nadělí nejen pop-upové prostory s kavárnou a místem pro kulturní akce a koncerty, ale také otevření několika nových podniků.

V minulém roce prošlo podle společnosti Výstaviště Praha, a.s., která spravuje areály Výstaviště a Holešovické tržnice, prostory bývalého jatečního areálu 2,8 milionu návštěvníků, letos si správci slibují od čísel ještě více.

Při příležitosti 130. narozenin, které Holešovická tržnice letos slaví od svého vzniku podle návrhu architekta Josefa Srdínka, vyroste totiž v rozsáhlém areálu hned několik nových míst. Potěšit by měla zejména milovníky gastronomie.

„Letos jsme si přichystali program, jehož ústředním tématem bude dědictví někdejších městských jatek. Bude se věnovat historii areálu, tedy tomu, jak areál vypadal a fungoval dříve, ale především tématu jídla, protože lidská potřeba jíst a obstarávat si potravu je tím skutečným důvodem jeho vzniku,“ uvádí programový ředitel Holešovické tržnice Michal Tošovský.

Jednou z největších událostí tohoto roku by mělo být znovuotevření několik let rekonstruované budovy bývalé jateční burzy, kde došlo k odstranění nepůvodních přístaveb z roku 1928, které narušovaly symetrii budovy.

Budovu se chystá obsadit skupina Zátiší Group podnikatele Sanjiva Suriho. Ta by restauraci Burza měla otevřít v prosinci 2025.

„Interiér Burzy bude kombinovat historické prvky budovy bývalé jateční burzy s moderním designem. Centrálním bodem celého prostoru se stane skleněný bar od renomovaného studia Lasvit, který podtrhne nejen estetičnost, ale i inovativní přístup k celkovému pojetí restaurace,“ říká David Tomašovych, catering finance & business development director ze Zátiší Group.

Podle jejího šéfkuchaře Lukáše Maška, který prošel restaurací Bellevue i V Zátiší, bude mít nová restaurace silnou vazbu na lokální produkty a jejich pečlivé zpracování řadou moderních technik. Hlavními pilíři konceptu pak budou nejen masa připravená na ohni, ale i domácí pečivo a pivo.

Vedle podniku indického podnikatele, který v současné chvíli provozuje pražské podniky V Zátiší a Mlýnec, by se v Holešovické tržnici měly letos v létě otevřít hned tři podniky gastronomické skupiny Ambiente Tomáše Karpíška. Ta se vedle areálu bývalých jatek letos chystá i na nedalekou Letnou, konkrétně s pekárnou Eska.

V prostorách tržnice se má otevřít řeznictví Naše maso (dosud sídlilo pouze v Dlouhé ulici) s vlastní udírnou a cukrárna Myšák (dosud jen ve Vodičkově ulici). Novinkou by pak měl být koncept slovenské restaurace. Zajímavostí je, že všechny podniky mají sídlit v bezprostřední blízkosti, a to v halách 27 a 28.

Za architektonickým řešením slovenské restaurace a holešovického Našeho masa stojí studio Josefa Pleskota, který přišel s celkovou ideou sdíleného pražského dvorku.

Prostor bude navržen tak, aby vytvářel místo setkávání a podporoval živou komunitní atmosféru. Cukrárna Myšák, tentokrát dílo architektky Terezy Froňkové, zase přinese lehce nostalgický styl, který doplní sousedící koncepty.

Podle vedoucí komunikace Ambiente Šárky Hamanové si tak návštěvníci budou moct dát snídani a výběrovou kávu u Myšáka, steak nebo burger v řeznictví Naše maso a na závěr slovenské speciality v restauraci, pod jejíž gastro podobou bude podepsaný šéfkuchař Tomáš Valkovič. Ten své pojetí slovenské kuchyně představil například na pop-upu Skô ve vzdělávacím centru Ambiente UM.

„Na západě Slovenska je kuchyně bohatá, zatímco o tři sta kilometrů dál na východ se tradují spíše chudší jídla, stejně jako na severu. Úplně jinak se potom vaří na jihu, v úrodné Podunajské nížině,“ řekl tehdy ke kuchyni rodné země. V nové restauraci bude třicet míst a v menu jednoduchá slovenská kuchyně a slovenská vína.

Gastro události tím ale v Holešovické tržnici nekončí. V hale 17 vyroste toto jaro třítýdenní pop-up prostor s kavárnou, kde se odehrají koncerty kapel jako WWW Neurobeat, Republic of Two nebo Ida the Young. V prvním patře haly pak na návštěvníky čeká fúze jídla a performance Beef, která během patnácti večerů propojí divadlo s jedenáctichodovou večeří.

Divadelní část chystané performance má na starosti produkční tým Holešovické tržnice ve spolupráci s režisérem Adamem Skalou, o tu gastronomickou se postará Zátiší Catering Group v čele s šéfkuchařem restaurace Mlýnec Ladislavem Vaníčkem.

„Celá akce bude takovou esejí o tom, co dnes znamená konzumovat,“ říká režisér. „Diváci budou mít roli účastníků mše vedené veleknězem a skupinou ministrantů, kteří mu pomáhají. Budou přímo participovat na ději,“ dodává.

U příležitosti 130. výročí Holešovické tržnice se zpřístupní také vyhlídkové patro vodárenské věže. Součástí bude i výstava mapující architekturu areálu a vlivu na urbanismus, stejně jako vzpomínky přímých pamětníků jatečního provozu. Výstava by měla být otevřena od dubna do září 2025.