V prosinci minulého roku učinili Lenka a Jakub Hnidákovi radikální byznys rozhodnutí. Naposledy otočili klíčky v zámku na pobočce Lelí’s Cupcakes, oblíbených mini dortíčků, do které se paradoxně přestěhovali teprve vloni v říjnu. Ta sice zhasla a přestala vonět po cukru, oba ale mají smělé plány, jak se značkou pokračovat.
Byl to divoký konec roku. Ještě do října se prodávaly Lelí’s Cupcakes ve Vyšehradské ulici v Praze. V prostorách, které byly zatížené spornou pohledávkou s protiprávním vymáháním týkající se bezprostředně rodičů Jakuba Hnidáka, avšak on i jeho manželka byli mnohokrát ujišťováni právními experty, že jejich podnikání se spor nedotkne. Místo ale nakonec po dramatických okolnostech opustili.
„Vleklé a intenzivní úsilí protistrany vyeskalovalo převzetím domu insolvenčními správci manželových rodičů. Dům uzavřeli i se všemi našimi věcmi, přístup k nim nám umožnili až po čtrnácti dnech, čímž na naší straně došlo ke statisícovým ztrátám,“ objasňuje Hnidáková.
Narychlo proto přesunuli výrobu do Tachlovic za Prahou, zařídili dočasnou výdejnu v centru Prahy a jednali o novém prostoru. Tentokrát v Karlíně. Tam chtěli otevřít jak prodejnu, tak výrobnu. Už po první prohlídce zjistili, že ani zdejší prostor není to pravé a bude potřebovat investici.
Tu byli ochotni vzít na sebe, pokud by jim byla kompenzována v nájmech. To majitel odmítl s tím, že prostor dá do pořádku sám.
„Ani tři měsíce od podpisu smlouvy nebyla kuchyň v použitelném stavu. A majitel se nás naopak rozhodl veřejně označit za dlužníky a požadovat po nás nájem i za prostor, který jsme jeho vinou nepřevzali, a od naší smlouvy odstoupil,“ vzpomíná Hnidáková.
Kombinace všech problémů trvající více než půl roku, frustrace, nedostatek psychické i fyzické síly, ale i neochoty zbytečně vynakládat další prostředky, způsobila, že pobočku v Karlíně den před Vánoci minulého roku nadobro vyklidili.
Avšak značka tím nekončí! A abychom pochopili, proč je to dobrá zpráva, je čas si o ní něco připomenout. Vznikla před dvanácti lety, tehdy odjela Lenka do Ameriky, kde se do cupcakes poprvé zakousla.
„Líbilo se mi, že je to taková drobnost, kterou můžete darovat, navíc jasně symbolizuje oslavu. Co mě ale zklamalo, byla chuť, zákusek plný cukru a másla, což ho nejen v mých očích degradovalo mezi junk food,“ říká Hnidáková. Zpátky už odjížděla s nápadem na založení vlastního byznysu s cílem vylepšit mini dortíčkům pověst.
A zdá se, že se to povedlo skvěle. Za dobu svého fungování se z její značky stal legitimní cupcakes fenomén. Minimálně v pražských kruzích.
Foto Lelí's Cupcakes
Foto Lelí's Cupcakes
Foto Lelí's Cupcakes
Foto Lelí’s Cupcakes
Protože je Hnidáková původní profesí markeťačka, všechno se učila sama. Klasicky oblíbenou metodou pokus–omyl. Jak značka rostla, musela se ale v cukrařině trochu dovzdělat a nechat si poradit od profesionálů. Od té doby je schopná si receptury sestavovat sama, a mít tak možnost přicházet pořád s něčím novým.
„První cupcakes jsme prodávali v manželově bistru a pekli jsme na zakázku, především pro kamarády a známé. Většina prvních zákazníků byli moji bývalí kolegové z agentury. Největší zlom přišel s prvním Apetit piknikem v roce 2014, kde jsme byli v sekci kulinářů a během dvou hodin jsme prodali pět set dortíků a u stánku měli nejdelší frontu ze všech,“ doplňuje s úsměvem.
Od začátku jí pomáhá manžel, který odešel z pozice marketingového ředitele v sektoru FMCG a založil v roce 2010 zmíněné bistro. Oba se shodují, že největší investice šla do zařízení prostor. Stálo je to zhruba půl milionu. Lence se splnil sen o malém soběstačném rodinném podniku.
Většinu výdělku hned vraceli zpět a rozrůstali se postupně. Nakonec se dostali k tomu, že zaměstnávali 25 lidí (aktuálně jsou personálně zhruba na jedné třetině) a hezky načechrané a do posledního detailu nazdobené cupcakes jim vynášely obrat pět milionů ročně.
Za dobu svého fungování tak zvládli prodat přes deset tisíc dortíčků a třeba na Valentýna byli schopni v kamenném krámku vydat za den i tisíc kusů.
Zahodit takto vytuněný koncept by byl hřích. Majitelé proto dál spřádají plány. „Začátkem ledna jsme se sešli s Bárou Zajíčkovou, oděvní designérkou a majitelkou značky Shark in the Park, která nám pronajímá část prostoru na Vinohradech. Nejedná se o obchod s kavárnou, ale o výdejnu e-shopu, která bude fungovat i jako takový malý showroom s příležitostným pop-up prodejem,“ zmiňuje Hnidáková.
Foto Lelí's Cupcakes
Foto Lelí's Cupcakes
Foto Lelí’s Cupcakes
První takovou akci si můžete vychutnat od 11. do 16. února, kde na vás bude čekat bar s vitrínou plnou valentýnských cupcakes. O návrat obchůdku přitom ale nejde. Otevřeno bude pouze zmíněný jeden týden.
Plánují však tyhle akce opakovat minimálně na události, jako jsou Velikonoce, Den dětí, Halloween či Vánoce. „Zákazníci se s námi mohou potkat třeba na Dyzajn marketech, Apetit pikniku nebo na našich workshopech,“ slibují majitelé.
Pod jejich vedením navíc v roce 2018 vznikla značka °Lunar nabízející kvalitní řemeslné nanuky se zajímavými příchutěmi, jako je pistácie zalitá jogurtem nebo sicilský citron. Rozhodně potěší i čistě veganské možnosti, kterým vévodí nanuk z avokáda, limetky a kokosu. Značka má dle majitelů ohromný potenciál a čím dál více se rozrůstá.
Foto Lelí's Cupcakes
„Nabízíme alternativu postavenou na kvalitních surovinách a poctivé ruční výrobě bez barviv, konzervantů, palmového oleje a bez zbytečného množství cukru. Prostě nanuk, který s radostí koupíte sobě i svým dětem po celé České republice,“ přibližují oba.
Založit kamennou nanukárnu sice manželé neplánují, ale i tak si jejich ledové pochoutky směle dopřejte. Najdete je na více než padesáti místech po celé republice nebo třeba na Rohlíku. A kdo ví, třeba se i jejich cupcakes dočkají vlastní distribuce, a budou tak i bez vlastního prostoru mnohem dostupnější.