Je drahý benzin a nafta? Roste inflace? Ve stále více zemích Evropy se na tyhle problémy stává odpovědí vlak. Co nejlevnější nebo rovnou zdarma. Jako to teď chystají ve Španělsku. Od září do konce roku tam zavedou stoprocentní slevu na jízdné na příměstské a regionální vlaky.

Španělská vláda tím reaguje na vysoké ceny pohonných hmot i inflaci, a chce tak lidem alespoň v dopravě snížit výdaje. Už od června přitom ve Španělsku snížili ceny za veřejnou dopravu o třicet až padesát procent.

„Rád bych, aby obyvatelé Španělska věděli, že si plně uvědomuji každodenní potíže, které většina lidí má. Vím, že platy pokrývají stále méně a že je těžké dostat se na konec měsíce,“ komentoval plán španělský premiér Pedro Sánchez.

Vláda v Madridu přitom není jediná, která podporuje železniční dopravu. Rakousko zavedlo už od začátku letošního roku pod názvem Klimaticket speciální roční jízdenku se zvýhodněnou cenou 1095 eur (vychází na tři eura za den), kterou chtělo přimět lidi k většímu využívání ekologičtějšího způsobu dopravy než je přeprava auty.

Minulý měsíc spustily v Německu ještě dostupnější letní program v podobě měsíční jízdenky za devět euro, se kterou mohou lidé cestovat MHD a regionálními vlaky bez omezení. Slaví přitom takový úspěch, že už teď spolková vláda v Berlíně přemýšlí, jak s podporou železniční dopravy pokračovat dál například od začátku příštího roku. V úvaze je například roční jízdenka za 365 eur.

U všech těchto zvýhodněných nabídek, včetně dopravy vlakem zcela zdarma ve Španělsku, navíc platí, že je mohou využít i cestovatelé ze zahraničí.

Zadarmo se bude jezdit ve Španělsku na příměstských linkách, které jsou rozšířené hlavně v okolí Barcelony a Madridu, a také v regionálních vlacích (s tratěmi do 300 kilometrů). Na velké cestování po celém Španělsku tak sice nabídka neplatí, ale na poznávání okolí největších měst půjde využít dobře.

Cestování zdarma chce španělská vláda financovat například z příjmů z nového vyššího zdanění bank a energetických firem.

Naproti tomu v Česku se žádná změna a podobná nabídka nechystá. „Veřejnou dopravu podporujeme dlouhodobě,“ odpověděl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta a doplnil, že v Česku fungují slevy na jízdné pro děti, studenty, seniory a invalidy. Vedle toho například České dráhy nabízejí speciální jízdenku na léto, s tou lze například týden cestovat vlakem ČD bez omezení za necelých 900 korun.

Ministerstvo navíc vidí například v německé cestě řadu úskalí. „Jde o velkou zátěž pro státní rozpočet, levné cestování vyjde Německo až na 62 miliard korun. Ony bezplatné či levné jízdenky totiž musí dotovat stát,“ dodává Brychta s tím, že dalším problémem jsou i přeplněné vlaky.

Vysoké ceny benzinu a nafty prý může lidem naopak lépe kompenzovat ministerstvo financí.