Hlavní město tuzemského herního průmyslu? Brno! Už od devadesátých let vznikají pod Špilasem hry, které svým tvůrcům nesou světový věhlas a – velmi slušné peníze. Tamní herní komunita i dnes cvrká životem, jako to uměly staré disketové mechaniky, na kterých byly první brněnské tituly spartánsky distribuovány.

Brno není jen bašta kyberbezpečnosti a dalších specializovaných technologií. I když to možná není na první pohled patrné, moravská metropole se už několik desítek let silně zapisuje na světovou mapu herního průmyslu. Ten u nás podle dat Asociace českých herních vývojářů generuje na tržbách ročně přes pět miliard korun.

Jen v Brně má přitom sídlo přes čtyřicet herních studií, mezi nimi například Amanita Design, Madfinger Games nebo CBE Software, a vznikaly tu úspěšné herní klasiky jako Mafia nebo třeba Machinarium. V Brně se od devadesátých let vytvořila početná komunita herních vývojářů a vývojářek, tvořících hry nejen pro osobní počítače, ale i pro chytré telefony nebo herní konzole.

Například jen brněnská herní komunita GameDev sdružuje více než osm stovek lidí a loni zde v kulturním centru Kumst vznikl i první herní inkubátor v Česku. Od něj se čeká, že propojí nováčky z herního průmyslu, které loví už na středních školách, s matadory oboru. Brno tak ve hrách ještě zdaleka neřeklo poslední slovo. 

Rok 1994: Tajemství Oslího ostrova

2000+ prodaných kopií, původní cena hry byla 240 Kč

Začátky tuzemského herního byznysu jsou úzce spjaty se jménem Petra Vochozky. Pod jménem Vochozka Trading vydává první české poloprofesionálně distribuované hry a hned druhá – Tajemství Oslího ostrova – se stává na tehdejší poměry hitem.

Jeden z dvojice jejích tvůrců Jarek Kolář se zařadí mezi stálice tuzemské vývojářské scény a Vochozka Trading se o pár let později přerodí na Illusion Softworks. Byznysový úspěch s sebou bohužel přinese stín: dekádu po rozjezdu firmy se Petr Vochozka stane obětí vyděračského únosu, ale policie naštěstí plán únosců zmaří a pionýr české herní branže je po dvou krušných týdnech v zajetí osvobozen.

Rok 2002: Mafia

2 000 000 kopií prodala Mafia během prvních pěti let od vydání

Zkraje nového tisíciletí vzniká v Illusion Softworks klíčový titul zdejší herní historie a pro mnohé nejlepší česká hra vůbec. Brněnský tým v čele se scenáristou a režisérem Danem Vávrou, programátorem Danem Doleželem a producentem Lukášem Kuřetem nabídli velkolepou variaci na Kmotra, jejíž věhlas dalece přesáhl naše hranice.

A zpoza hranic pak přišla akvizice, kdy se studio pod novým názvem 2K Czech stalo součástí amerického kolosu Take-Two Interactive. Řadu tehdejších jmen včetně Dana Vávry lze dnes potkat v pražské vývojářské firmě Warhorse Studios, kde vznikla další vysoce ceněná hra Kingdom Come: Deliverance.

Rok 2009: Machinarium

98 % příjmů pocházelo z digitálních prodejů

Po své ose si už od devadesátých let jel výtvarník a herní designér Jakub Dvorský. Zkraje milénia kolem něj v Brně vyrostlo studio Amanita Design, zaměřující se na svérázná a jasně rozpoznatelná kreslená dobrodružství.

Roztomilé hříčky jsou to jen zdánlivě: skvělé žánrové tituly jako Samorost 3 nebo Machinarium přinesly skromnému týmu milionové tržby – v dolarech. Amanita se zároveň nežene za snadným ziskem, s novými tituly si dává načas, a jakkoli je rukopis studia okamžitě čitelný, studio se snaží dávat prostor různorodým tvůrčím pnutím.

Rok 2023: Last Train Home

161 000 000 €, loňský eurový obrat THQ Nordic

Vývojářská tradice i strukturální podpora drží Brno na mapě světového herního vývoje. Komunita kolem tamní Masarykovy univerzity organizuje s podporou města pravidelný herní festival Gamer Pie a nová herní studia přitahují zahraniční peníze: například mladý tým Ashborne Games dnes pod hlavičkou vydavatele THQ Nordic, vlastněného miliardovou Embracer Group, připravuje ambiciózní strategii o československých legionářích.