Je to velký úspěch československého výtvarného umění. Už několik měsíců vystavují v londýnské galerii Tate Modern velkou retrospektivu díla Marie Bartuszové, za velkého ohlasu zahraničních médií i tamních odborných kruhů. „Zapůsobila jako zjevení, nadchla kurátory i sběratele,“ říká na adresu rodačky z Prahy ředitelka Tate Modern Frances Morris. V Česku o tom ale skoro nikdo neví.

Její objekty připomínají křehkost a pomíjivost přírody, evokují čistotu, zranitelnost, ale mají i vnitřní sílu. Její plastiky vypadají jako skořápky obřích vajec, jako kapky rosy, jako padající déšť. Odborníci v nich nacházejí odkazy na proměny času, inspiraci v koloběhu života.

Maria Bartuszová už od podzimu budí obrovskou pozornost britské umělecké veřejnosti, kurátorů i sběratelů. Velkou retrospektivu díla pražské rodačky, výtvarnice a sochařky, která se umělecky řadí mezi tzv. konkretisty, připravila nejprestižnější britská instituce svého druhu, londýnská Tate Modern.

A pro velký úspěch expozici, která měla trvat od září do dubna, prodlužuje až do června. „Její dílo je fascinující, byli jsme jejím záběrem naprosto ohromeni,“ konstatuje Frances Morris. Dáma, s níž jsem si v polovině března domluvila call přes platformu zoom, patří k nejvlivnějším ženám světového trhu s uměním.

Ředitelka londýnské galerie Tate Modern má jako zkušená kurátorka, odbornice a sběratelka samozřejmě obrovský přehled o tom, co se ve světě umění právě děje. Frances Morris za to ostatně letos v lednu obdržela i rytířský Řád britského impéria za přínos světu umění a kultury od Jeho Veličenstva krále Karla III.

Forbes Digital Premium