Je to velký úspěch československého výtvarného umění. Už několik měsíců vystavují v londýnské galerii Tate Modern velkou retrospektivu díla Marie Bartuszové, za velkého ohlasu zahraničních médií i tamních odborných kruhů. „Zapůsobila jako zjevení, nadchla kurátory i sběratele,“ říká na adresu rodačky z Prahy ředitelka Tate Modern Frances Morris. V Česku o tom ale skoro nikdo neví.

Její objekty připomínají křehkost a pomíjivost přírody, evokují čistotu, zranitelnost, ale mají i vnitřní sílu. Její plastiky vypadají jako skořápky obřích vajec, jako kapky rosy, jako padající déšť. Odborníci v nich nacházejí odkazy na proměny času, inspiraci v koloběhu života.

Maria Bartuszová už od podzimu budí obrovskou pozornost britské umělecké veřejnosti, kurátorů i sběratelů. Velkou retrospektivu díla pražské rodačky, výtvarnice a sochařky, která se umělecky řadí mezi tzv. konkretisty, připravila nejprestižnější britská instituce svého druhu, londýnská Tate Modern.

A pro velký úspěch expozici, která měla trvat od září do dubna, prodlužuje až do června. „Její dílo je fascinující, byli jsme jejím záběrem naprosto ohromeni,“ konstatuje Frances Morris. Dáma, s níž jsem si v polovině března domluvila call přes platformu zoom, patří k nejvlivnějším ženám světového trhu s uměním.

Ředitelka londýnské galerie Tate Modern má jako zkušená kurátorka, odbornice a sběratelka samozřejmě obrovský přehled o tom, co se ve světě umění právě děje. Frances Morris za to ostatně letos v lednu obdržela i rytířský Řád britského impéria za přínos světu umění a kultury od Jeho Veličenstva krále Karla III.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.