Malá obec Nižná, obklopená krásnou oravskou přírodou, je domovem nejen Miloše Kondely, ale i rodinné značky Kondela, která je na trhu už třicet let. Patří k největším společnostem s nábytkem a bytovými doplňky na Slovensku, i přesto je Miloš přesvědčený, že je vždy co zlepšovat. A úspěšně to dokazuje všem okolo.
Je sychravé podzimní ráno a Miloš právě odchází z domu. Ranní procházka je pro něj ideální start dne, a tak se vydává do práce pěšky. „Většinou jezdím do práce autem, ale když můžu, rád se projdu,“ vysvětluje.
V práci je brzy, aby stihl svůj oblíbený rituál – vypít teplý čaj a užít si chvíli o samotě, než začne dynamický pracovní den. S kolegy sedí v open office, nemá žádné zvláštní místo. Pracuje za běžným kancelářským stolem jako všichni ostatní. Záleží mu na tom, aby byl součástí týmu, ne šéfem za sklem.
Při tom, co si v telefonu Samsung Galaxy Fold 4 kontroluje úkoly na daný den, vypráví, jak se po letech strávených v různých koutech světa vrátil domů na Oravu a začal pomáhat s budováním marketingu rodinné značky.
„Mám o šest let starší sestru, která studovala na španělském gymnáziu. Protože jsem v té době přesně nevěděl, co bych chtěl v životě dělat, šel jsem na tuhle školu i já. Během studia jsem však absolvoval pobyty mimo Slovensko a rozhodl jsem se pro studium vysoké školy v zahraničí. Práce v rodinné firmě pro mě nebyla první volbou. Věděl jsem, že tuhle možnost mám, ale myslel jsem si, že mě to v životě zavane jinam,“ dodává.
Od umělé inteligence k budování značky
Dnes však sedí v pětiposchoďové budově propojené se skladem o rozloze 9500 metrů čtverečních a každý den pracuje na budování značky Kondela. „Marketing jsem měl na vysoké škole jen jako jeden z povinných předmětů. Nikdy mě moc nelákal. Ačkoli jsem začal studovat vysokou školu zaměřenou na byznys, zaujaly mě právě předměty jako programování a matematika, cítil jsem, že to je moje cesta.
V rámci studia jsem absolvoval stáž ve společnosti Exponea, byla to jedna z mých největších zkušeností. Táhlo mě to však k vývoji, proto jsem těsně před vypuknutím pandemie nastoupil do společnosti Matsuko,“ vzpomíná s úsměvem Miloš.
Startup Matsuko vyvíjí technologii, která dokáže v rámci videohovoru přenést trojrozměrný hologram na druhou stranu spojení. Miloš v něm pracoval právě na vývoji umělé inteligence. V rodinné firmě Kondela však začínal jako poradce. Postupně se objem práce nabaloval a bylo potřebné začít pracovat na budování značky naplno.
„Navzdory tomu, že jsem neměl marketingové vzdělání, vnímal jsem, že to, co děláme, neděláme ideálně. Dávali jsme do televizní reklamy stovky tisíc eur a peníze se ztrácely a nevracely se nám zpět. Bylo to hlavně proto, že jsme jako firma neměli ustálenou identitu značky jako takové,“ vypráví Miloš, který dnes sedí pod novým a výrazným logem Kondela růžové barvy.
Nová generace a velké změny
Ve firmě Kondela, kde panují rodinné vztahy a mnozí zaměstnanci v ní pracují i dvacet let, se změna vizuální identity v počátku nesetkala s velkým nadšením. „Naše původní vizuální identita nebyla ideální, ale když se najednou měla změnit, všem se začala líbit,“ vysvětluje.
Miloš musel lidi přesvědčit, aby dali sentiment stranou a soustředili se na budoucnost značky. Jeho kolegové však pochopili, že jednotná identita je pro firmu a samotnou značku důležitá. Dnes může říct, že to byl úspěšný tah. I přesto, že objem peněz investovaných do reklamy se oproti minulosti nezměnil, lidé dnes vnímají značku výrazněji než kdykoli předtím. Důkazem je také například výrazný polep aut.
„Od té doby, co máme auto v nových ‚šatech‘, mají lidé pocit, že je vidí všude. Přitom počet aut máme stále stejný,“ dodává Miloš.
I přesto je však nutné každý komunikační kanál a jeho obsah poctivě naplánovat, proto se Miloš se svým týmem pravidelně setkává na poradách o komunikační strategii. V rámci společnosti má vybudovaný produkční tým, social media tým a digital marketing tým. Velkou část reklamních vizuálů a spotů tvoří právě tady, díky čemuž je celý proces mnohem efektivnější.
„Pracujeme na vícero platformách, které nám pomáhají být neustále v obraze. Je pro mě důležité mít svoji práci doslova vždy po ruce, a to v mém Foldu4. V případě potřeby si můžu dělat poznámky a všechny informace mám nonstop s sebou,“ říká Miloš a pomocí Samsung sPen si zaznamenává poznámky z porady.
Efektivní práce
Úkoly jsou zadané, příprava nových kampaní je v plném proudu a my se s Milošem přesouváme na další schůzku. Ve studiu kousek od Bratislavy se budou nahrávat hlasy do televizního spotu s reklamní agenturou, která pro značku Kondela pracuje externě. Miloš však nemusí chodit nikam, samotné schvalování zvládne přímo v zasedačce přes konferenční hovor. Ačkoli je to časově náročná záležitost, Miloš nemusí nikam cestovat, což mu zefektivní práci. Stejně efektivně využívá i pauzy na oběd.
„Nejsem zvyklý obědvat, takže čas na obědovou pauzu využívám efektivně, a to hraním šachu. Často se mi podaří přemluvit na partičku i kolegy, což mě vždy velmi potěší. Pokud náhodou nemám spoluhráče, hraju šachy s online hráči, přímo v mobilu. Je to pro mě vynikající způsob psychohygieny a skvělý trénink pro rozvoj analytického myšlení.“
Po obědě Miloše čeká schůzka ohledně plánovaných rozpočtů a schvalování marketingových aktivit s kolegy. V této oblasti naplno využívá svoje vědomosti z obchodní vysoké školy. Uvědomuje si však zodpovědnost, kterou má při vytváření rozpočtu a marketingového plánu.
„Tahle práce mě velmi baví. Na rozdíl od vývoje modelů strojového učení je to něco konkrétního, vidím výsledky a můžu hodně věcí změnit. Stále však přemýšlím nad studiem v zahraničí. Hledám ale školu, která by mi dala něco víc než jen diplom. Musí to pro mě mít přidanou hodnotu. Věřím, že tu potom dokážu využít v rámci zlepšování a posouvání naší rodinné značky vpřed. To, co se podařilo za třicet let mým rodičům a všem zaměstnancům, je úžasné,“ říká Miloš.
Společnost Kondela má dnes osmnáct kamenných prodejen po celém Slovensku, kromě toho dodává zboží do několika stovek partnerských prodejen nábytku nejen na Slovensku, ale i v Česku, Maďarsku, Rumunsku a ve Slovinsku. Firma Kondela také vlastní skladové prostory o rozloze přes 55 000 metrů čtverečních, kde se nachází více než 10 000 různých výrobků.
„Musím říct, že všechna tato čísla ve mně vzbuzují respekt, stačí se projít po našem skladu a člověk si hned umí lépe představit, jak je naše firma ve skutečnosti velká. Změny se však nebojím, protože vím, že ta je pro naši značku dobrá,“ uzavírá.
V rámci našeho natáčení jsme se dostali i do skladů společnosti Kondela, kterými nás Miloš provedl. Pohled na nekonečné regály a tisíce výrobků opravdu vzbuzuje respekt před tím, co rodina Kondelových dokázala.
Je podvečer a Miloš po náročném dni plném rozhodování, plánování a schvalování odchází domů. Práci však z hlavy nepouští a počítač často vytahuje i doma. Sám tvrdí, že když je pro někoho práce koníčkem, nemá problém se jí věnovat i ve volném čase. Najde si ale čas také na oblíbené aktivity.
„Tím, že moje přítelkyně žije v Hradci Králové a v průběhu týdne si spolu jen voláme, telefon je pro mě velmi důležitou součástí.“
Miloš také rád vaří, i když v rámci jeho peskatariánského životního stylu to není vždy jednoduché. Je to v podstatě vegetariánský způsob stravování doplněný o ryby a mořské plody.
„Vaření mě strašně baví. Po celém dni za počítačem, koukání do rozpočtů a tabulek je to příjemná kompenzace. Mám zároveň rád manuální práci, jako například odhrnování sněhu,“ vysvětluje. V rámci volného času také chodí rád běhat.
„V Nižné máme pěkná místa a ideální vzduch, díky kterému si zaručeně vyvětrám hlavu, a to i tehdy, když nám počasí nepřeje. Je potřeba se přizpůsobit podmínkám a možnostem. Tak to funguje i v byznysu,“ končí náš společný den a Miloš si jde zaběhnout svých tradičních deset kilometrů i přesto, že začalo pršet.