Myslíte si, že se vám rozbil mobil. Zpoza obrazovky na vás upřeně zírá postava a celé hodiny odříkává věty, které nedávají smysl. Alespoň vám ne. Tisíce sledujících však hltají každé zopakování a ochotně za tento zážitek platí. To je NPC trend, který momentálně zahlcuje sociální síť TikTok.

Postaví se před kameru a pro své sledující vyluzují nejrůznější zvuky a věty. Ty vždy pronáší úplně stejně, skoro jako kdyby dokola přehrávali tu samou nahrávku. A to i několik hodin v kuse.

Tak by se dal popsat trend, v rámci kterého tvůrci na sociální síti TikTok napodobují nehratelné postavy z videoher – takzvaná NPC, tedy non-player characters.

Od obvyklých trendů na čínské sociální síti se liší především neuvěřitelnými zisky, kterých dosahují jeho nejpopulárnější tvůrci. Kanaďanka Pinkydoll, jež proslula opakováním frází „yes, yes, yes“ a „ice cream so good“, podle svých slov pro NYTimes vydělá za jeden stream až tři tisíce dolarů, tedy šestašedesát tisíc korun.

Na TikToku ji sleduje více než milion uživatelů. V součtu jí pak všechny účty na sociálních sítích vydělávají zhruba sedm tisíc dolarů denně, tedy zhruba 154 tisíc korun za jeden den.

Pro mnoho lidí stupidní zábava typická pro upadající společnost, podle ní ale rozumný způsob, jak se zajistit na stáří.

Aby však NPC streamer mohl začít vydělávat, musí nejdříve získat sledující, kteří budou jeho videa plná nevšedních výrazů a repetitivních pohybů vyhledávat. V případě, že se mu kolem sebe podaří takovou skupinu posbírat, má výdělek takřka jistý.

Protože dokud divák neposílá virtuální dárky stojící skutečné peníze, tak se na druhé straně telefonu nic neděje. Hlášky pak streameři volí podle toho, který dar jim zrovna na účtu přistál.

Když Pinkydoll obdrží dárek se symbolem zmrzliny, zopakuje oblíbenou frázi o chuti této dobroty. Pokud nepřijde nic, mlčí.

„Takže vám neustále chodí peníze, abyste něco dělali,“ vysvětluje bývalý influencer Jonáš Čumrik alias Johny Machette, jenž v současnosti působí jako strategy & idea director společnosti Notino založené miliardářem Michalem Zámcem.

Za trefné považuje Čumrik vyjádření českého YouTubera a člena žebříčku 30 pod 30 Martina Mikysky, který NPC streamery přirovnal k živým sochám. Ty celý den stojí na místě a pohnou se jen poté, co jim do klobouku přistanou peníze.

„Zde je pohyb neustálý, protože online peníze létají rychlostí světla, a tak naše živá socha, tedy NPC streamer, vykonává neustále nějaký úkon,“ říká Čumrik.

Zakladatel agentury TikTokuj.cz David Duc uznává, že peníze mohou být motivací. Dodává ale, že zajímavá je pro tvůrce i příležitost být kreativní a svézt se na trendu. Kromě výdělku je podle obou odborníků klíčová také možnost zviditelnění se.

„Čím dál více mladších lidí trpí neuvěřitelnou touhou po pozornosti a toto je ideální příležitost. Je to jednoduché, dostupné, snadné, a navíc to i vydělává,“ vysvětluje Čumrik.

Diváky naopak přitahuje novota, nízká cena dárků i absurdnost celého trendu. „Taktéž může hrát roli psychologie, kdy máte možnost ovládat osobu, což může některým přijít zajímavé,“ říká.

Pro prosazení se v tomto trendu je důležitá také atraktivita streamera. Podle Duce některé diváky láká možnost vidět za pár korun reakci člověka, který se jim líbí. Další ke sledování přivádí i radost z neúspěchu ostatních. Čekají, zda ve svém výkonu představitel pochybí, uvádí Čumrik.

I když může trend působit jako novinka, své prvopočátky nachází třeba v parodiích na slavnou hru The Elder Scrolls V: Skyrim. Ta od roku 2011 prodala přes šedesát milionů kopií a své fanoušky pobavila kuriózním chováním nehratelných postav, které následně napodobovali ve skutečnosti.

Dnes se ale trend vyvinul po vzoru ostatních druhů internetové zábavy, které se snaží zachytit těkavý zájem moderního publika jakýmkoli způsobem. Podle Čumrika je NPC trend úspěšný právě proto, že si umí udržet pozornost mladší generace, která ji čím dál rychleji ztrácí.

Formy zábavy, které diváka nenechají vydechnout, navíc oslovují nejen lidi trpící poruchou pozornosti, ale také stále širší skupinu uživatelů sociálních sítí – děti. I získání jejich přízně má vliv na to, zda se trend na sítích uchytí.

Jestli se ale zrovna z NPC trendu stane stálice internetových přenosů, se expertům nechce odhadovat.

„Nedovolím si to v dnešní době předvídat,“ říká Čumrik. „Bohužel však budeme stále častěji diváky čím dál primitivnějších trendů, kterým budeme čím jsme starší, tím míň rozumět,“ zakončuje chmurně bývalá hvězda českého internetu.