Koupili byste si křivou mrkev, malou bramboru nebo žlutý květák? Podle odhadů se jedna třetina světové produkce jídla zahodí a úplně nejhorší je nakládání právě s ovocem a zeleninou. Kosmetické nedostatky tak farmáře připravují v průměru o pětinu úrody ročně.

Jak se ale ukazuje, i tady platí, že co je pro jednoho odpad, má druhý za poklad.

Je to pět let, co trojice Caue Suplicy, Matt Clifford a Nik Ingersoll spustila projekt Barnana, který si dal za cíl zachránit… ano, banány. Mladí podnikatelé chtěli vyrobit a nabídnout neodolatelné banánové kousky a zabránit tak plýtvání s tímto ovocem na latinskoamerických biofarmách.

Jejich šťavnatá svačinka se vyrábí z banánů, které nevypadají natolik hezky, aby se mohly dostat až ke koncovým spotřebitelům. Banánové kousky jsou částečně sušené banány podle rodinného receptu Suplicyovy rodiny a jsou šťavnaté tak akorát, abyste se do nich pustili jako do zdravé a chutné pochoutky.

11807641_977866455567125_6667261416907087971_o

Rodinná tradice začala v roce 1981 v Brazílii, kde Suplicy vyrůstal. Jeho otec a architekt Joao jednou domů přinesl rozbitý světlík ze stavby, na níž pracoval, a nechal ho v trávě. Ráno si všiml, že tráva pod světlíkem je suchá, rozhodl se vyrobit z něj sušičku a zkoušel ji na čerstvých biobanánech. Za pět dní byly sušené, sladké, překvapivě stále šťavnaté a vydržely měsíce. A nejvíc si je zamiloval nejstarší syn Caue.

V roce 2001 se Suplicy junior přestěhoval do Kalifornie, kde působil jako profesionální triatlonista. A jak se o rodinnou tradici dělil s přáteli a dalšími sportovci, brzy zjistil, že spousta z nich si tuhle sladkou a zdravou pochoutku oblíbila. A když v roce 2010 ukončil triatlonovou kariéru, začal rodinný recept šířit ve velkém.

Čtěte také: Tisíce za počmárané banány? Američan prodává „jedlé pohlednice“

Tři současní partneři Barnany se setkali v roce 2010, když žili v San Diegu. S Cliffordem se Suplicy seznámil prostřednictvím svého spolubydlícího, majitele technologické firmy, kde Clifford působil jako finanční ředitel. Když viděl, na čem Suplicy pracuje, nabídl se, že mu pomůže s finančními a právními záležitostmi. Ingersolla zase potkal na akci Americké marketingové asociace pro studenty a místní byznysmeny.

„To, o co jsem se já sám snažil víc než měsíc, jsme pak měli do týdne. Každý z nás má velice jedinečné schopnosti a dohromady vytváříme dokonalý tým,“ vypráví Suplicy. Dva roky se věnovali jen budování firmy a nevyplatili si ani cent.

Jejich velký debut se odehrál na největším veletrhu s přírodním jídlem na světě – Expo West. „Chtěli jsme tam vyzkoušet, jestli náš nápad považuje za dobrý taky někdo jiný než přátelé a rodina. A byl to obrovský úspěch. Vzápětí jsme vybrali malý základní kapitál 300 tisíc dolarů a získali jsme řetězce Whole Foods Market a Wegman’s, které chtěly mít náš produkt v nabídce.“

bbbb

Od roku 2012 Barnana dokázala něco, co žádná jiná značka nikdy s banány nedělala, a mezi lety 2013 až 2016 vyrostla o 139 procent. Nedávno společnost získala dalších 5,3 milionu dolarů od investičních fondů a nový kapitál nasměruje do produkce, vývoje nových produktů a jejich uvedení na trh, do rozšíření distribuce a taky do expanze na další trhy.

„Nic člověka neuspokojí víc než vybudovat úspěšný byznys, který je v souladu s vašimi nejniternějšími hodnotami,“ podotýká Clifford. „Chceme změnit chování v otázce plýtvání jídlem a neustále zkoumat, jak být ještě udržitelnější. V roce 2017 budeme mít osmiciferný byznys s úžasným týmem lidí. Zachráníme víc než osmnáct set tun banánů ročně a to jsme teprve na začátku.“

Čtěte také: Spotřebujte po: Dánsko otevřelo první supermarket s prošlými potravinami

Udržitelnost je pro Barnanu klíčová, proto se snaží banán zužitkovat celý. Vytvořili systém, který využívá banánové slupky, suší je, lisuje do pelet, které slouží jako energetický zdroj pohánějící sušičky. „Na udržitelnost se soustředíme neustále a uděláme, co bude třeba, abychom pomohli snížit plýtvání jídlem v co nejvíce oblastech,“ vyhlašuje Ingersoll.

Banánové plátky od Barnany mají šest návykových příchutí, všechny bio včetně čokoládové, kokosové nebo kávové, jsou bezlepkové, nejsou geneticky modifikované, jsou veganské a košer. A už se chystá zbrusu nová řada, která přijde na trh na jaře.