Jakoby během jediného roku vyhráli 16 nejvýznamnější světových filmových cen, a z toho čtyři Oscary. Tak si teď připadá Petr Chmela, spolumajitel zlínské Tescomy, a jeho tým.
„V letošním roce slaví naše vlastní design centrum ve Zlíně přesně patnáct let od svého založení. Trochu jsme doufali, že bychom to mohli oslavit nějakou významnou světovou cenou pro některý z našich nových výrobků. Ale že zrovna letos posbírají naše novinky 16 světových cen a z toho hned čtyři prestižní ceny Red Dot Design Award, to nečekal asi nikdo z nás,“ raduje se Petr Chmela, jeden ze dvou majitelů zlínské Tescomy.
Ve světové konkurenci uspěla například jedna z letošních novinek, elektrický mlýnek na pepř a na sůl z kolekce Vitamino nebo set lahví na pití Purity – lahev na Red Dot Awards vyhrála dokonce jednu z hlavních kategorií. Dalšími oceněnými výrobky na téhle soutěži pak byly „zdravé“ dózy do ledničky z řady Purity a taky tvořítko na led myDrink. Kromě soutěže Red Dot ale Tescoma bodovala i German Design Award, Good Design a dalších.
Ladislav Škoda
Za oceněnými výrobky stojí kromě jiných i šéfdesignér Tescomy Ladislav Škoda, jehož jméno dnes platí za špičku v oboru. Sám Škoda přitom do spotřebního užitého designu mimochodem nikdy jít nechtěl. „Lákaly mě spíš dopravní prostředky, třeba motorky nebo auta, jako asi každého začínajícího designéra,“ líčí hlava současného design týmu firmy. „Postupem času jsem ale zjistil, jak obrovské jsou v kuchyňském designu možnosti. Co všechno je tu možné vymyslet. A jak fantastické je vymyslet něco, co bude používat každý,“ líčí Škoda, jehož tým dnes vymýšlí a uvádí na trh desítky, spíše však stovky novinek ročně.
Čtěte také: Tescoma investovala 33 milionů do nové logistiky ve Zlíně, nejrychleji roste v Číně
Tescoma má dnes v portfoliu sortiment více než čtyř tisíc položek ze všech myslitelných materiálů, od skla, nejrůznějších druhů odolných plastů, dřeva či nerezu až po nejmodernější typy silikonu a dalších materiálů. Současná nabídka koneckonců obsahuje prakticky všechno, co si v okolí vaší kuchyně, jídelny, domácího baru či spíže dovedete představit: od uchovávání potravin, přes vaření, pečení, zdobení a další úpravu jídla až po potřeby pro stolování doma i venku. Stovky nápadů, které ve Zlíně vznikly, si Tescoma dokonce dala světově patentovat.
„My světový design nekopírujeme, jsme jeho tvůrcem,“ říká k tomu pyšně jeden ze zakladatelů společnosti Petr Chmela. Když přitom před lety s Jiřím Vaculíkem Tescomu zakládali, doufali prostě, inspirováni porevolučním nadšením, že do Česka přinesou podobně dobrý design a kvalitní výrobky, které obdivovali při svých prvních cestách „na západ“ – a kterého se v porevolučním Československu zoufale nedostávalo.
Petr Chmela
Dnes má česká Tescoma obrat přes dvě miliardy korun a své kuchyňské výrobky a domácí potřeby vyváží do víc než 110 zemí světa. „Že budeme světu v designu, nápadech a patentech nejen konkurovat, ale dokonce nad ním vítězit, to nás ale ve snu nenapadlo,“ líčí Petr Chmela, který Tescomu reprezentuje i navenek – Vaculík se v téhle dvojici striktně drží v pozadí.
Petr Chmela se ostatně médiím vyhýbal léta také – první velký rozhovor po mnoha letech poskytl zkraje roku 2013 právě Forbesu, na obálce byl tehdy coby „Baťa v hrnci“ s odkazem na jeden ze svých velkých vzorů, Tomáše Baťu, jehož filosofií se snaží řídit v životě i v podnikání. „Velkou publicitu pořád nemám rád,“ popisuje nám ve své pražské kanceláři, kterou si před časem zřídil ve zrekonstruovaných prostorách budovy Mánes.
A i tady je vidět, jak je na výrobky své značky pyšný – zatímco někteří šéfové velkých firem si své pracovny zdobí dresy oblíbených sportovců nebo fotkami s politiky, Chmela má ve své kanceláři vystavené hrnce, konvičky, barevné lahve na pití a desítky dalších výrobků, které mu teď dělají radost světovými úspěchy.