Motivační nedatovaný diář DOLLER zaměřený na douhodobé plánování a kreativitu jedince vymysleli Jiří Doležal a Jan Emler před dvěma lety. Od té doby se jej prodalo 48 tisíc kusů nejen v české, ale už i v anglické, německé a slovenské verzi. Jaké to je, rozjíždět firmu z nuly, a co si z posledních dvou let jako nováčci v byznysu oba zakladatelé odnesli?


Vize
Pro nás základ všeho, co děláme. Správně nastavená vize vám pomůže jasněji komunikovat uvnitř i vně firmy, proč děláte to, co děláte. Navíc pokud víte, kam jdete, jdete rychleji. Protože vám to umožňuje snáze se rozhodovat, selektovat věci, které nejsou součástí dané vize, a naopak.

Čtěte také: Petr Kováčik (Skrz.cz): Jak jsem během pár let vybudoval stamilionový startup

Co se i u nás potvrdilo, je to, že když začínáte podnikat, děláte 18 hodin denně. Nevnímáte, jestli je pondělí, nebo sobota, pro vás to je jen další skvělý den na to, abyste posunuli sebe a svůj projekt dál. A právě ta vize vám dodává obrovskou energii a chuť jít v noci pozdě spát a ráno zase brzy vstát.

Každý večer zapsat alespoň 3 body
My si každý večer sepisujeme, co další den potřebujeme udělat, takže když ráno vstaneme, přesně víme, co je na pořadu dne. To stejné se snažíme dodržovat i na začátku měsíce, abychom nezapomněli na důležité věci.

Všechno si samozřejmě píšeme do DOLLERu, abychom to měli na jednom místě a přehledně. Nevymysleli jsme si ho pro sebe, aby přeci ležel v šuplíku. Občas sice na něco zapomeneme, ale aspoň víme, kde to najdeme.

Nebojte se začít podnikat ve dvou
Lidé se nás často ptají, jaké to je, podnikat ve dvou. Často se mluví o tom, že podnikat se má v lichém počtu a tři už jsou moc. My to ale vidíme jako jednu z našich největších výhod. Každý jsme jiný.

Honza je kreativec, má vysoký smysl pro detail a je zaměřený na kvalitu. Já naopak mám rád čísla, jsem ukecaný a přemýšlím kvantitativně. Spojuje nás ale to, že jsme hlavně kamarádi. Něco jsme spolu prožili, vypili, jsme hodnotově podobně nastavení, a hlavně oba spatřujeme vysoký smysl v tom, co děláme a proč to děláme.

Občas se zvládáme i pohádat, ale vždy dokážeme nechat ego stranou. A přestože si každý z nás myslí, že právě on má pravdu, přemýšlí o názoru druhého.

Často se nám tak stalo, že právě vzájemným posouváním jsme nepřijali ani jeden názor, ale vymysleli jsme společně něco mnohem lepšího. Vzájemně se tak posouváme dál a mnohem rychleji.

Multitasking? Něco, co lidi minulo
Koučka Janky Chudlíková nám vysvětlovala, že ho nezvládají ani ženy, natož muži. Mýtus, který je navíc kontraproduktivní. Jenže praktikovat soustředění se na jednu věc při práci na počítači je složité při tolika upozorněních, které neustále vyskakují.

Při každém vyrušení totiž hlavě chvíli trvá, než znovu zabere naplno a získá si vaší plnou pozornost. Proto nyní máme vypnutá oznámení na telefonu a připojujeme se a zvedáme telefony pouze tehdy, když neřešíme složitější činnosti a máme na to stanovený prostor.

Krásně to téma popisuje Cal Newport v knize Hluboká práce.

Jak stíhat všechno?
Nebýt na to sám. Jsou to lidé ve firmě a jejich vztahy, které firmu budují. Je to sice klišé, ale je to tak. A je důležité, ačkoliv toho máte hodně, najít si na ně čas a opravdu s nimi být.

Proto se snažíme k sobě do týmu nejen hledat lidi, kteří jsou chytřejší a lepší než jsme my, ale hlavně ty, se kterými sdílíme společné hodnoty a funguje nám to nejen po pracovní stránce.

Co není vidět, jakoby nebylo.
Pokud máte produkt nebo službu, která se dá prezentovat na sociálních sítích máte z velké části vyhráno. Nejen, že tam můžete prezentovat svůj produkt, ale můžete i se svými fanoušky a zákazníky komunikovat v reálném čase, dávat jim tipy, brát si od nich rady a zpětnou vazbu atd.

My na sociálních sítích DOLLERu sdílíme tipy a fotky jeho reálných uživatelů, ale také dáváme nahlédnout pod pokličku. Co děláme, jak si plníme své sny (naposledy to bylo bungee – skvělý pocit), jakých akcí se účastníme atd. Máme to nastavené hodně přátelsky.

A fanoušci dělají zase reklamu nám a to tím, že sdílí fotky a stories, kde DOLLER vychvalují, za což jsme moc rádi, protože nejefektivnější reklamou je spokojený zákazník.

Čtěte také: Čas vs. komunikace. 3 klady a nevýhody, když vaši lidé pracují z domova

Musí se to hýbat
Aby se tělo hýbalo, potřebuje zdravý oběh krve. Ve firmě tou krví jsou peníze. Udělejte si proto čas a mějte přesnou představu, kudy to u vás teče. Stejně jako se budete věnovat marketingu, věnujte se i financím.

Když to totiž nepodceníte, postavíte pevné a zdravé základy, které fungují jak pro firmu, tak v osobním životě.

Spojte příjemné s užitečným
Do každého DOLLERu vkládáme kartičku “Věříme v tebe”, kterou vlastnoručně podepisujeme. Ano ta kartička byla v každém z těch více než 48 000 DOLLERů. Bere to čas, ale zároveň nám to umožní sednout, všeho nechat a podepisovat a pustit si k tomu přednášky, videa a rozhovory a něco nového se dozvědět.

Takže pokud nečtete a nevzděláváte se jen kvůli tomu, že máte pocit, že nemáte čas, hledejte si činnosti, u které budete moci spojit příjemné s užitečným. I kdyby to mělo být při sezení na záchodě (haha).

Život
Když děláte, co vás baví, snadno se může stát, že tomu naprosto propadnete. Že to už přeháníme jsme si poprvé uvědomili loni při cestě z přednášky. Jeden odepisoval na emaily a druhý spal, a to zrovna ten, co řídil. Takže jsme na dálnici brousili autem o svodidla. Jsou důležitější věci než je práce. A i když to milujeme, nezapomínejme na rodinu, přátele a zdraví.

Věřte nám, my už jsme to za vás zkusili.