I letos se Česko přidalo k Evropskému týdnu mobility, který vrcholí sobotním Dnem bez aut, a Pražané právě k němu dostali i jeden dárek – elektrokoloběžky amerického startupu Lime, do kterého investoval Uber nebo Alphabet (matka Googlu) a s kterými od příštího týdne budou jako první v Česku kličkovat ulicemi města.
Čtěte také: Uber už nemá taxi na prvním místě, vsadí na efektivnější elektrokola
Lime jich podle informací Forbesu v Praze rozmístí stovky, pevná „nástupní“ sazba bude na 25 korunách (v USA je to 1 dolar), za každou projetou minutu pak uživatel zaplatí 2 koruny (v USA 15 centů), tato složka ale bude variabilní dle váhové kategorie koloběžek.
Stoupnout, odrazit se a pak už jen přidávat plyn. To jsou elektrokoloběžky Lime.
Oficiální představení přišlo při sobotním podpisu „Memoranda o spolupráci v oblasti rozvoje veřejných systémů sdílených kol na území hl. m. Prahy“, které podepsali nejvyšší představitelé Prahy se zástupci firem poskytujících sdílení kol (Rekola, Homeport…). A teď už i koloběžek (Lime).
„Praha je ve všech směrem exemplárním příkladem mezinárodního města, kde se vše rychle rozvíjí, a je potřeba uspokojit její potřeby,“ uvedl pro Forbes v telefonickém rozhovoru k příležitosti vstupu spoluzakladatel a viceprezident Limu Caen Contee, se kterým Forbes přinese rozhovor v příštím týdnu. „Teď půjde jen o elektrické koloběžky, uvidíme ale, co přinese budoucnost,“ dodal.
Na sobotním Dni bez aut jej zastoupil George Moreton, který doposud pracoval pro Uber a v uplynulém týdnu získal post manažera Limu pro Česko. Bude tedy mít zdejší aktivity na starosti.
Koloběžky Lime na sobotní prezentaci v Karlíně
Kalifornský startup s valuací přesahující miliardu dolarů rozmístí koloběžky po metropoli do konce příštího týdne, stane se tak zřejmě v pátek. V podzimní pilotní fázi rozeseje po Praze blíže neurčené „stovky“ elektrokoloběžek, které se budou lišit svou robustností (a právě od té se bude odvíjet výše dynamické složky ceny). Vzhledem k restrikcím cyklistů či segwayů v centru Prahy se firma vyhne městské části Praha 1 a bude se soustřeďovat zejména na místa, kde se kříží veřejná s osobní dopravou.
Podobné platformy poskytující sdílenou mobilitu totiž nejsou konkurencí veřejné dopravy, jak si často lidí myslí, ale jejím doplňkem (vize tzv. multimodální dopravy ve městech, tj. kombinace MHD, sdílených kol/koloběžek a taxi).
Lime je aktivní ve více než stovce amerických měst a v Evropě se objevil zatím v Paříži, Berlíně, Frankfurtu, Curychu, Madridu a ve Valencii. Dle informací Forbesu by se společně s Prahou měl rozrůst i o portugalský Lisabon. Dohromady je tak na více než 80 trzích světa.
Lidé přesnou polohu koloběžek najdou díky aplikaci a přes ni si je i odemknou. Pak už stačí jen nastoupit, odrazit se a přidávat „plyn“. Půjde o bezstanicový systém, lidé je tedy po zapůjčení mohou nechat kdekoli na ulici. Každý večer je tzv. „nabíječi“ stáhnou z ulic, přes noc nabijí a ráno zase rozmístí k „dopravním hubům“. Kromě nabíjení si od toho slibují i nižší míru vandalismu, který se děje hlavně přes noc.
Jde o stejný princip „zápůjčky“, jako jej známe u růžových kol Rekola podnikatele Vítka Ježka, která se v Praze poprvé objevila před čtyřmi lety a poté se postupně rozrostla do dalších měst republiky. Růžová kola jsou nejúspěšnějším startupem na poli bikesharingu v Česku.
„V Praze není stále vhodná infrastruktura a to, jak se domnívám, povede k tomu, že uživatelé budou jezdit po chodníku, protože nebudou mít jinou možnost. A to povede k tomu, že se to bude muset určitým způsobem řešit. A Praha to zatím neuměla jiným způsobem než restriktivně,“ říká Vít Ježek z Rekol ke vstupu amerického startupu. „Mohla by to ale být výzva pro Prahu, aby udržovala víc a víc infrastruktury, aby to celé fungovalo,“ dodává vzápětí s tím, že Rekola mají i navzdory vstupu nového hráče stále rozvojové plány.
O vstup na český trh se loni pokusila i žlutá kola čínského startupu Ofo, jejichž aktivity zde zajišťoval Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, po zimní přestávce se v ulicích Prahy 7, kde probíhal jejich pilotní projekt, ale už neobjevila a je otázkou, zdali se tam vůbec vrátí.
Spekuluje se ale o tom, že brzy do Prahy přiveze své elektrokoloběžky i estonský přepravní startup Taxify, který je spolu s Uberem trnem v oku českým taxikářům.
Lime se stal prvním startupem, který nabízí tzv. multimodální dopravu. V jeho flotile jsou kola (Lime Classic), elektrokola (Lime-E) a elektrokoloběžky (Lime-S).
Startupy ze segmentu sdílení elektrokol, a hlavně elektrokoloběžek nyní prožívají investorskou horečku. Nedávno jsme psali o americké firmě Bird, která se stala vůbec nejrychlejším startupem, jenž dosáhl na valuaci přesahující jednu miliardu dolarů (tzv. unicorn). Stačily mu k tomu čtyři měsíce.
I Lime už má několik investorských kol za sebou. Naposledy získal 335 milionů dolarů od investorů, mezi kterými se nově objevil Uber či Alphabet, přispěl pak i staronový investor Andreessen Horowitz, který patří ke světovým investorským legendám.
Hodnota Limu se tak v současnosti pohybuje na 1,1 miliardy dolarů.