SpaceKnow, jeden ze tří nejnadějnějších českých startupů, posiluje. A to jak finančně, tak personálně. Do čela na pozici CEO od března nastoupil Jeremy Fand, bývalý šéf datového týmu agentury Bloomberg a vysoký manažer hedgeových fondů.
„Jeremy je špička svého oboru, super člověk,“ říká spoluzakladatel SpaceKnow Jerry Javornický.
Poslechněte si: ▶ Forbes Startup podcast s Davidem Špinarem o hledání další pecky Mitonu
Karlínský startup, který má své zastoupení v New Yorku a San Francisku, analyzuje data ze satelitních snímků a staví nad nimi nové obchodní modely. A právě Fand by měl dotáhnout do reality jeden nový nápad: univerzální monitorovací a tradovací algoritmus na komodity, které lze sledovat a počítat z vesmíru.
Příklad? Cow monitor neboli monitor krav. Krávy jsou v USA chované na přesně vymezených pastvinách, na které z orbity shlížejí (podobně jako prakticky na všechna místa na planetě) satelitní kamery, jež vidí na Zem s rozlišením až na 30 centimetrů. SpaceKnow tak dokáže spočítat, kolik shluky krav zabírají plochy a jak se to mění v čase.
„Dokážeme určit, jestli krávy jsou ve výkrmovém režimu, nebo jestli rostou. Velkoodběratelům hovězího masa, například McDonald’s, tak dokážeme říct, jaké jsou zásoby a předpokládaná cena,“ dodává Javornický, který díky této technologii vidí budoucnost SpaceKnow i jako „AI-powered hedgeového fondu“. Podle jeho slov by algoritmus na základě satelitních snímků rozhodoval, kam se investují peníze.
Už nyní nabízí SpaceKnow dva indexy, které díky analýze satelitních snímků a strojovému učení určují výkonnost hospodářství.
SMI Index sleduje šest tisíc průmyslových oblastí v Číně a má za cíl ukázat, v jaké kondici čínská ekonomika opravdu je. A takzvaný Night Lights Index, měřící noční světla nad Afrikou, zkoumá HDP afrických států, kde jsou s včasnými a přesnými údaji úřady často na štíru.
Vedle toho má SpaceKnow řadu zakázek od soukromých subjektů ze tří základních odvětví: finančnictví, stavebnictví a obrany a zpravodajství. Díky pohledu z vesmíru dokážou například spočítat, kolik bylo včera aut před supermarkety v Mnichově nebo kolik lodí bylo za posledních 10 let v Perském zálivu (to jsou reálné byznysové příklady).
Byznys SpaceKnow roste, stejně jako počet zaměstnanců (nyní 55) i hlavní „startupové“ ukazatele.
Na sklonku minulého roku přišla investice od Marcina Hejky z OTB Ventures a dvojice z Wood & Co. Jana Sýkory a Vladimíra Jaroše, dohromady čtyři miliony dolarů. Už dříve do SpaceKnow investovaly německý BlueYard Capital a Reflex Capital, za nímž stojí Ondřej Fryc, zakladatel Mall.cz. Celkem tedy SpaceKnow „naraisovalo“ 10 milionů dolarů a jeho aktuální valuace činí 40 milionů dolarů.
Pro srovnání: jejich americká konkurence Orbital Insights, o které se mluví jako o budoucím jednorožci, získala od investorů 78 milionů dolarů při stávající valuaci 300 milionů.
O SpaceKnow jsme přinesli obsáhlý článek ve vydání Forbes NEXT jaro 2017. Koupit si ho můžete zde.