Vaše fotografie je jedním z nejdůležitějších elementů v rámci LinkedIn profilu. Podle statistik dokáže profil s fotografií získat až čtrnáctkrát větší návštěvnost než profil bez fotografie. A co teprve profil s kvalitní fotografií? To už nikdy nebudete v profesním světě neviditelní.
Vzhled obecně zvyšuje šance na získání požadované pozice nebo zařazení do pracovního týmu. Proto by i vaše portrétní fotografie měla odpovídat tomu, o jakou pozici konkrétně se zajímáte. Pokud pracujete v kreativním prostředí, tam se meze nekladou, protože je důležité být originální. Ale tady se zaměříme spíš na konzervativní profesní odvětví, kam patří administrativní, úřední a manažerské pozice, se kterými se obvykle setkáváte ve Forbesu.
Existují dva přístupy k realizaci perfektní portrétní fotografie. Spolupráce s profesionálem ve studiu nebo v exteriéru, což představuje špičkový výsledek, za který taktéž adekvátně zaplatíme. Za své peníze dostaneme zkušenosti fotografa a profesionální výsledek, pořízený profesionální technikou, včetně následné úpravy fotografií.
Druhou cestou je fotografie z domácích podmínek, která nebude až tak nákladná a pro určité formy bude dostačující. Pokud si vybereme druhou cestu, je nutné dodržet několik zásad, aby fotografie pomohla a nepůsobila jako vystřižená z rodinného alba:
- Postavte si fotoaparát na stativ nebo podstavec, stůl, prostě potřebujeme co nejostřejší fotku, takže musíme eliminovat jakýkoliv pohyb fotoaparátu.
- Důležité je i to, aby fotografie zabírala nejen celou hlavu, ale i část ramen. Portrét je o výrazu v obličeji, takže ten by měl být na fotografii dominantní a měl by zabírat minimálně 60 procent plochy fotografie.
- Protože se nejedná o módní, modelingovou nebo uměleckou fotografii, optimální je rovnoměrné světlo s co nejméně nepřirozenými stíny, tzn. přímé světlo, například od okna.
- Nezapomeňte na vhodné oblečení, které by mělo odpovídat vašemu běžnému stylu nebo tomu, v čem budete chodit do zaměstnání. Vyvarujte se různých kontrastních proužků, které způsobují zkreslení jak postavy, tak celé fotografie.
- Pozadí by mělo být neutrální, bez jakýchkoli vzorů. Pokud chcete fotografii ozvláštnit, použijte doplňkové barevné pozadí k barvě oblečení – potom je ale nutné pozadí co nejvíce rozostřit.
A tohle jsou další doporučení, na co si dát při volbě fotografie pozor
Pokud vás lidé znají z běžného života nebo z vašich výstupů jako neformálně oblečeného člověka, nesnažte se na fotografii stylizovat do Vlka z Wall Street.
Promítněte do fotografie nejen vaši osobnost, ale také celkovou firemní identitu, třeba korporátní barvy, logo atd. Buďte nápadití. Osobní profil každého pracovníka je zkrátka okno do samotné společnosti. Navíc počet návštěv osobních profilů zaměstnanců jedné společnosti je obecně mnohem vyšší než počet návštěv firemního LinkedIn dané společnosti.
Život není jenom black & white…
Proto používejte černobílou fotografii pouze v případě, že na ní vypadáte dobře. Zdůrazňuje obličejové rysy, které nelichotí každému. Pokud si sami nejste jistí, zeptejte se svého okolí, na které z fotografií vypadáte nejlépe.
Nebo zkuste ilustrovanou fotografii. Ale nejlepší by bylo, kdyby ji použili i další členové týmu. Nemusíte se bát využít i některé instagramové nebo prisma filtry.
Nebo vám to LinkedIn spočítá. Možná. Tato profesní síť totiž doporučuje přidávat na osobní profil pouze fotografie obličeje, ale nemělo by se nic stát, pokud si tam dáte nějaký jiný obrázek.
Fotografii hlavy nebo torza, protože se pak objevuje na různých místech sítě v různých velikostech. Pokud však máte kvalitní fotografii s širším záběrem například do pasu nebo sedící, můžete ji použít.
- Přidávejte aktuální fotky
Najdou se i tací, kteří se neradi fotí, a proto si na LI přidávají oskenované pasovky. Nedělejte to. Nejenže jsou tyto fotografie, většinou s modrým pozadím, nekvalitní. Ale také na nich nevypadáme dvakrát nejlíp. Schválně, znáte někoho, kdo se chlubí svou fotkou v občance?
Není třeba. Každý máme přirozenou polohu obličeje jinde a proto je zbytečné nutit se do křečovitého smíchu či úsměvu. Výrazné mračení ale také nepůsobí dobře, takže řekněme zlatý dobrý střed.
- Váš background? Kreativec nebo lídr
Pro manažerské a konzervativnější pozice se doporučuje jednolité šedé, bílé nebo černé pozadí. Hodí se také lobby společnosti. Ale pokud děláte nějakou kreativnější práci, můžete ji klidně promítnout i do fotky. Pohrajte si s barvami, prostředím, výrazem.
Pokud se těchto kroků budete držet, můžete se více zviditelnit. O tom se ostatně můžete přesvědčit sami, jak jsme vyfotili „neviditelné“ a vynesli je na světlo v srpnovém vydání magazínu Forbes.
Teď máte navíc jedinečnou možnost si na pár dní vyzkoušet legendární fotoaparát Olympus PEN-F a pořídit si tak novou fotografii, která může pomoci nastartovat vaši kariéru.
Na textu se podíleli fotograf Roman Ráž a LinkedIn Certified Professional Josef Kadlec.