Jestli máte nápad a hledáte někoho, kdo vám pomůže rozjet firmu, je tenhle článek přesně pro vás. Popisuji v něm kritéria, podle kterých se v Mitonu rozhodujeme, jestli pomůžeme rozjet další Rohlik.cz, Damejidlo.cz nebo Slevomat.cz.

Některé naše firmy dnes mají miliardovou hodnotu, další teprve rostou, jiné jsme prodali a některé neuspěly. Za 16 let fungování máme jasno v tom, že tři z kritérií jsou na začátku nejdůležitější. Bez nich to nejde. K nim máme dalších sedm. Rádi vás necháme nakouknout do toho, jak v Mitonu přemýšlíme. Třeba vám to pomůže rozjet úspěšný projekt.


TÝM je první věc, na kterou se díváme. Hlavně na zakladatele. To musí být člověk, na kterého si vsadíme, bude s projektem usínat a vstávat. Může přijít schopný člověk s vizí, která nám dává smysl. To se stalo například v případě Vojty Otevřela a jeho projektu GoOut.net.

Nebo k nám přijde i bez konkrétního nápadu a my vytáhneme jeden ze šuplíku, kde čekáme právě na toho skvělého zakladatele. Takhle jsme třeba letos spustili Driveto.cz v čele s Františkem Peterkou, se kterým jsme už před lety úspěšně spolupracovali.

NAŠE KOMPETENCE neboli sázka na nás z Mitonu. Jsme víc někdo, kdo firmy buduje, než finanční investor. Dodáváme sice naše peníze, ale zároveň s nimi i energii, schopnosti, zkušenosti, čas. Chceme být parťákem a musíme mít pocit, že v klíčových aspektech, které projekt směřují k úspěchu, máme dovednosti, zkušenosti a zdroje, které tomu můžou pomoci vystřelit.

HODNOTA je třetí klíčové kritérium. Musíme věřit tomu, že z daného nápadu může vyrůst firma o hodnotě stamiliónů korun. Chceme a máme i malé firmy, ale věříme, že když se to podaří, tak můžou být velké.

Další ze sedmi kritérií nemusí být splněny na sto procent – to snad ani nejde – ale posuzujeme je stejně pečlivě, a čím víc jich projekt má, tím lépe.

SMYSLUPLNOST

Věříme tomu, že projekt je pro zákazníky užitečný, plní jejich reálné potřeby a není to jen krátkodobý rozmar.

FUNKČNÍ BYZNYS MODEL

Většinou chceme firmy, které už ho mají, ale když vidíme potenciál, tak klidně i rok počkáme, než společně objevíme ten ideální zdroj příjmů.

RŮST

Chceme projekty, které je možné škálovat, zvětšovat a nejlépe přenášet jejich model i do zahraničí. Například Biano.cz, katalog nábytku a vybavení do domácnosti, jsme od začátku dělali s tím, že technologii a zkušenosti z českého trhu využijeme i v cizině. A už jsme s ním ve třech zemích.

VLIV

Je částečně funkcí našeho podílu ve firmě. Snažíme se mít podíly relativně vyšší nebo k nim mít alespoň otevřenou cestu do budoucna. Na druhé straně musíme mít motivovaného zakladatele a tým, takže je to vyvážené pro všechny. Čím máme menší podíl, tím by více měla být splněna všechna ostatní kritéria.

PŘESAH

Něco, co se vstupem do firmy získáme navíc. Můžou to být zajímaví další co-investoři (např. Jiří Hlavenka a Oliver Dlouhý v případě Ulovdomov.cz) nebo vstup do nového odvětví (např. Twisto v případě fintechu).

JEDINEČNOST

Něco, co má tým a firma a nemají ostatní. Může se třeba jednat o nápad, který už na trhu je, ale daný tým může mít skvělé zkušenosti, jedinečné postavení na trhu nebo cokoli jiného, co konkurence nemůže snadno zkopírovat.

POZITIVNÍ ENERGIE

Baví nás to a chce se nám to dělat. Ono to má velkou souvislost s týmem. Musí tam být dobrá chemie. Je to sázka na lidi. Ve výsledku si stejně nikdy nic nepojistíme smluvně. Musí tam být vzájemný respekt a chuť dělat to společně.

Ještě je možná dobré napsat, čemu se v rámci našich investic spíše snažíme vyhnout. Typicky jsou to myšlenky jen na papíře, které si nikdo ani neměl snahu jakkoli sám, třeba v malém měřítku, nastartovat nebo aspoň trochu ověřit. Nebo jsou to nápady lidí, kteří pracují v korporacích, chtějí za naše peníze něco rozjet, ale zároveň se nechtějí vzdát svého jistého místa. Nemají odvahu jít do toho naplno.

Pokud jste dál a chcete oslovit jakéhokoli investora, nejen Miton je nejlepší další krok sestavit si takzvaný „investment teaser“ – dokument, kde jasně popíšete svůj projekt, tým, trh, zákazníky, základní finanční ukazatele a klidně už navrhnete i to, co od investora čekáte a co za to nabízíte.