Nedávno se mi dostala do rukou mezinárodní studie o tom, koho vrcholoví manažeři považují za nadstandardní zaměstnance. Účastnilo se jí na 500 vedoucích a výzkumníci se jich ptali, proč jsou podle nich někteří zaměstnanci v práci úspěšnější než druzí, a odpověď vás možná překvapí – manažeři se totiž shodovali v tom, že takoví lidé mají jednoduše osobnost.

Řeklo to 78 % z nich, naopak schopnost splynout s kolektivem ohodnotilo jako nejdůležitější jen 53 % oslovených, a co vás možná překvapí úplně nejvíc – schopností zaměstnanců si nejvíc cenilo jen 39 %.

Jenže problém je, že když manažeři hovoří o osobnosti, tak úplně nerozumějí tomu, o čem vlastně mluví. Osobnost každého z nás se skládá ze souboru trvale daných hodnot a preferencí, jejichž prostřednictvím přistupujeme ke světu kolem sebe.
Její rysy se utvářejí v období od dětství do rané dospělosti a pak už ne. Mnoho věcí se v průběhu našeho života změní, naše osobnost k nim ale nepatří.

Navíc to, jací jste, nemá žádnou spojitost s vaším intelektem ani emoční inteligencí a to je přesně bod, kde se většina manažerů, již se průzkumu účastnili, mýlila – kvality, které v něm vyzdvihovali coby osobnostní rysy, byly ve skutečnosti projevy emoční inteligence a na těch můžete, na rozdíl od své osobnosti, pracovat a zlepšovat je.

Na jakých konrétně? Tohle jsou vlastnosti, jichž si cenila většina oslovených manažerů:

Nemáte problém s odloženou pochvalou

Jedna z věcí, kterou od skutečně dobrého zaměstnance nikdy neuslyšíte, je: „To nemám v popisu práce.“ Tito lidé se o to, co by měli či neměli dělat, vůbec nezajímají. Je jim jedno, jestli jsou k něčemu oprávnění nebo jestli je někdo za jejich kroky pochválí – jde jim prostě o to, aby odvedli dobrou práci. A věří, že se jim to jednou vyplatí.

Jste schopní tolerovat konflikt

Skvělí zaměstnanci konflikty nevyhledávají, ale na druhou stranu se jim ani nevyhýbají. Pokud taková situace nastane, tak neztrácejí hlavu a dokážou své názory (i argumenty) v klidu a logicky vysvětlovat. A kvůli tomu, aby dosáhli svého cíle, jsou ochotni strpět i osobní útoky, aniž by je ovšem sami podnikali.

Soustředíte se

Jedna z pouček začínajících pilotů zní: „Když půjde do tuhého, nezapomeňte, že letadlo musí letět.“ Logika toho je jednoduchá – až příliš leteckých nehod se stalo proto, že se piloti zaměřili na hledání toho, kde je problém, místo toho, aby se letadlo snažili udržet ve vzduchu. Dobří zaměstnanci tomu, že „letadlo musí letět“, rozumějí a nenechají se jen tak něčím rozptýlit – vědí, co je pro jejich úkol důležité, a plně se na to soustředí.

Jste uvážlivě odvážní

Výjimeční zaměstnanci se nebojí promluvit ve chvíli, kdy si na to ostatní netroufnou – ať už jde o to, zeptat se na něco, co vyzní trapně, nebo o zpochybnění rozhodnutí svého nadřízeného. Nicméně – tahle odvaha je u nich vyvážená schopností empatie a správného načasování. Než promluví, tak si jednoduše zhodnotí, jestli je na to opravdu ten správný čas a místo.

Máte kontrolu nad svých egem

I dobří zaměstnanci mají sebevědomí a je to samozřejmě jeden z motorů, který je žene dopředu – zároveň ale umějí odhadnout, kde leží jeho hranice. Dokážou přiznat, že se zmýlili, i ocenit zásluhy druhých nebo si od nich nechat poradit. A vědí, jak důležité je udržet v týmu kolem sebe harmonii.

Nikdy nejste spokojení

Skutečně dobří zaměstnanci jsou přesvědčeni, že každou věc jde udělat lépe, a od nikoho si nenechají namluvit opak. A většinou mají pravdu. Nikdo totiž nepřestává růst, a co se týče osobního rozvoje, tak nic jako „dostatečná úroveň“ neexistuje. Takže nehledě na to, jak dobře se jim daří, dobré zaměstnance neustále žene dál touha být ještě lepší.

Poznáte, když něco nefunguje, a snažíte se to změnit

Je jedno, jestli jde o rozbitý šuplík nebo o nefunkčně nastavené procesy ve firmě – výjimeční zaměstnanci to nenechají jen tak. Věty typu „Takhle to u nás funguje“ nebo „Takhle jsme to dělali vždycky“ nepatří do jejich slovníku.

Jste zodpovědní

Dobří zaměstnanci si stojí za svou prací, za svými rozhodnutími i za tím, k čemu vedla, ať už to dopadlo dobře, nebo špatně. Na své chyby dobrovolně upozorní místo toho, aby doufali, že si jich nikdo nevšimne. Vědí, že nadřízení neexistují proto, aby druhé obviňovali a koupali je v jejich chybách, ale od toho, aby dohlíželi na plnění úkolů.

Je o vás zájem

V rámci firmy to znamená, že s vámi kolegové rádi pracují, protože máte svou vnitřní integritu a také vůdčí schopnosti (i když nejste na vedoucí pozici) a lidé se k vám podle toho (zcela přirozeně) chovají. Znamená to ale také, že vám vaši nadřízení mohou věřit a že můžete bez problémů svou firmu reprezentovat, protože prostě víte, jak na to.

Neutralizujete toxické lidi

Potýkat se s nepříjemnými kolegy je pro většinu z nás frustrující a vyčerpávající. Dobří zaměstnanci ale zvládají i tohle – nenechávají se unášet svými emocemi a snaží se chovat racionálně. Snaží se také pochopit, co druhého k nepříjemnosti vede, a najít společnou řeč. A když nic z toho nevychází, tak se alespoň nenechají otrávit.