V 5. století sepsal Aurelius Prudentius Clemens v díle Psychomania seznam sedmi vlastností, díky kterým se stanete ctnostným člověkem. Podle Roberta Němce, odborníka na reklamu a marketing a zakladatele a ředitele strategické reklamní agentury RobertNemec.com, se dají tyto ctnosti skvěle aplikovat na fungování marketingu i o 16 století později.
Vytvořte si ctnostný a fungující marketing podle těchto 7 bodů:
Buďte pokorní
Před lety jsem začal pracovat pro jednoho klienta, který se zaměřoval na velmi nízkopříjmovou skupinu. Byl jsem tehdy pěkně namyšlený, a tak jsem na první jednání přijel schválně v obleku od Cornelianiho, abych dal najevo odstup od této cílové skupiny. Až později jsem pochopil, že marketér musí zkoumat, pochopit a milovat svou cílovou skupinu. Že se jí musí obklopit a prožívat ji. Že musí dělat věci, které ona miluje – i kdyby to bylo naprosto proti jeho estetickému vkusu.
Čtěte také: Chceme tě! 6 triků, jak najít a udržet zaměstnance
Pokora znamená také pokoru před pravdou. Konkrétně před výzkumy, testováním a prototypy. Když něco nevynáší, jednoduše nápad zavrhnout, i když likvidace vlastních nápadů bolí. V tomto pojetí pokory je také vedlejší, co si myslí marketér, klient nebo třeba nadnárodní ústředí. Určující je především to, zda daný marketing na zákazníka funguje, nebo ne.
Buďte štědří
Vezměme si příklad kosmické rychlosti. Aby se těleso, třeba raketa, vymanilo z gravitační síly Země a dostalo se do vesmíru, musí dosáhnout rychlosti minimálně 11,186 km/s. Pokud byste byli schopni dosáhnout jenom rychlosti 11,185 km/s, byl by celý start vyhozené peníze. A obdobně to funguje i v marketingu.
Ředitel digitální a marketingové agentury Robert Němec
Nedávno se nám ozval potenciální klient, že by chtěl vstoupit na trh s novým produktem. Během půl hodiny jsem mu spočítal, že vzhledem k tomu, kolik má peněz on a kolik konkurence, to nemá smysl. Dáte-li totiž do marketingu jen o něco méně, než je nutné, jsou to jenom vyhozené peníze.
Buďte přejícní
Cílem marketingu není vyrušovat zákazníka od sledování filmu, čtení článku nebo sledování krajiny. Cílem marketingu je obohacení života zákazníka, protože ten vám za to nabízí peníze a firmy, které toto zvládají, vydělávají nejvíce.
Buďte mírumilovní
Clemens popisuje, že mírumilovnost znamená trpělivost, schopnost snášet i nepříjemné věci, otužilost a vyrovnanost. Chcete-li dosáhnout zisku, musíte být trpěliví a přečkat i horší časy. Například Amazon měl první ziskové čtvrtletí po šesti letech a Tesla ohlásila první ziskové čtvrtletí deset let po svém založení. Facebook se dostal do ročního zisku pět let po založení.
Čtěte také: Umíte šéfovat mileniálům? Dejte jim důvěru a smysl jejich práci
Jednomu našemu klientovi se nedávno propadly měsíční meziroční tržby. A vzhledem k tomu, že firma roste, mohutně investuje a odmítá externí financování, začala firmě docházet hotovost. Když propad pokračoval už druhý měsíc, pozval si mě jeden ze společníků, aby mi oznámil, že bude vyžadovat vyplacení svého podílu, protože nechce přijít o peníze a oznámit rodičům, že zkrachoval. Po dvou měsících se firma zase dostala do meziročního růstu.
Jenom 8 až 15 procentům firem roste obrat každým rokem alespoň o 5 %. Takže myslet si, že to bude zrovna váš příklad, a že navíc každý měsíc, je bláhové.
Buďte cudní
Cudností se myslí odolávat svodům slasti a ve firmě jde o pocit „teď jsme v pohodě, můžeme si dát pauzu“.
Studie v Harvard Business Review zkoumala výsledky 2347 veřejně obchodovatelných společností z celého světa. Jenom deset z nich dokázalo zvýšit svůj zisk alespoň o 5 % každý rok po dobu deseti let. Tyto společnosti se vyznačovaly dvěma znaky – stabilitou a adaptabilitou. Jakmile si totiž firma myslí, že je v pohodě, je naprosto v nepohodě. Stále musíte hladovět a stále se zdokonalovat, adaptovat se. Jak by řekl Steve Jobs: „Stay hungry, stay foolish.“
Buďte střídmí
Marketing musí být velmi střídmý a soustředěný. Měli byste vycházet z výzkumů, postupovat podle plánu a to, co nefunguje, okamžitě přestat dělat. Na svých přednáškách se ale často dozvídám, že se marketing často řídí podle toho, co marketingového či generálního ředitele zrovna napadne, a že se tyto nápady každý měsíc mění.
Já se řídím dvěma pravidly. Když mám nějaký nápad, tak si ho zapíšu, neřeším ho a uvolním tak tlak „mám skvělý nápad“. Jako druhou věc si na každé čtvrtletí stanovuji čtyři až pět záměrů, na které se soustředím, a všemu ostatnímu říkám „ne“. Když za mnou přijde i někdo jiný s nápadem, zapíšu si ho, ale až na konci čtvrtletí vyhodnotím, zda se mu budeme věnovat, nebo ne. Mezitím se zabývám jen tím, co jsme si stanovili.
Buďte činorodí
Jakýkoli plán na období delší než 90 dní je extrémně nepřesný. Proto se ty nejlepší společnosti soustředí každé čtvrtletí na něco nového a velkého, čeho se dá dosáhnout během tří měsíců.
Tomu odpovídá i výše zmíněný výzkum z Harvard Business Review, podle kterého ty nejziskovější firmy sázejí na neustálé drobné změny. Inovace by měly fungovat jak na straně vedení, tak na straně zaměstnanců. Eric Schmidt (tehdy CEO) a Jonathan Rosenberg (tehdy SVP) z Googlu ve své knize „Jak funguje Google“ říkají, že výkonný ředitel má být ředitelem pro inovace. Inovace se nedá delegovat a musí prostupovat celou firmou shora i zdola.
Nedávno jsem na svůj LinkedIn profil napsal, že když odjíždím na dovolenou, doufám, že se vrátím do firmy, kterou nepoznám, že v ní moje kolegyně a kolegové mnoho věcí změní, aniž by se mě na něco ptali. Protože, jak řekl automobilový závodník Mario Andretti: „Pokud se vám zdá, že máte vše pod kontrolou, nejedete dostatečně rychle.“