Znáte to. Najít něčí e-mail může být docela oříšek a žádné online Zlaté stránky pro e-mailové adresy neexistují. Vzhledem k tomu, kolik spamu a další otravné nevyžádané pošty denně dostáváme, se není co divit, že leckdo záměrně svou e-mailovou adresu na síti nevyvěšuje.
Pro lidi z marketingu nebo podnikatele to ale může být docela překážka. Existuje totiž nespočet legitimních důvodů, proč se můžete snažit vypátrat něčí e-mailovou adresu:
- Abyste mohli kontaktovat editory nebo správce webu kvůli navazování reklamních vztahů (tzv. guest posting, tj. publikování tematicky příbuzných článků jako host nebo vzájemná podpora typu cross promotions).
- Abyste navázali kontakt s lidmi ovlivňujícími dané odvětví.
- Abyste našli kontaktní informace pro potenciální klienty nebo kupce.
- Abyste získali žurnalistický kontakt kvůli PR nebo produktové kampani.
Takže, co s tím? Tento článek nabízí osm strategií, jak jakýkoli e-mail najít. Nemůžeme vám sice zaručit, že to bude fungovat pokaždé, ale jsou to nejlepší cesty k získání potřebných informací.
- Spusťte sérii základních hledání v Googlu
Nejzákladnější (a někdy nejúčinnější) vyhledávací strategie, jak zjistit něčí adresu, je googlování. Zkuste následující varianty: „jméno příjmení“ e-mail nebo „jméno příjmení“ zavináč nebo „jméno příjmení“ kontakt. Hledání typu site:názevdomény.cz/com + „jméno příjmení“ (vyjedou všechny webové stránky na doméně, které obsahují jméno osoby) nebo zadejte site:názevdomény.cz/com + jméno@názevdomény.com (sem napište jakoukoliv e-mailovou adresu, o níž si myslíte, že by tak mohla vypadat, a uvidíte, co vám vyjede).
2. Odvozujte podle jiných e-mailů téže společnosti
Mnoho společností a médií používá pro své e-mailové adresy tentýž formát, například „iniciálakřestníhojménapříjmení@doména.cz“ (jkovar@doména.cz). Znáte-li nebo si zjistíte e-mail kohokoli jiného z téže společnosti, je pravděpodobné, že i další adresy budou sestaveny podle stejných kritérií.
- Hledejte na webu Whois a najděte majitele webu
Vyhledáváním na Whois můžete získat zevrubnější kontaktní informace, než si většina lidí uvědomuje. Lidé sice možná nechtějí dávat na své stránky osobní e-mail, ale záznam Whois často najde e-mailovou adresu použitou k registraci domény.
- Použijte Rapportive, ať za vás absolvuje proces pokusu a omylu
Občas se ukáže, že nejlepší je pěkně staromódně hádat. Rapportive je bezplatný gmailový nástroj, který tento proces pokusu a omylu zautomatizuje. Jak to funguje: Nainstalujete si Rapportive a potom vytvoříte nový e-mail s adresou, kterou podle vašeho odhadu hledaná osoba má. Rapportive prozkoumá web, aby našel informaci, která se k této e-mailové adrese pojí. Jestli jste hádali správně, v rámci vašeho gmailového účtu se zobrazí účet LinkedIn hledaného člověka, jeho Twitter, pracovní pozice a jméno na Skypu.
- Použijte Pipl, ať najde, co umí
Pipl sám sebe označuje za nejúplnější vyhledávací nástroj osob na webu. Na rozdíl od Googlu a dalších velkých vyhledávačů zkoumá Pipl takzvaný neviditelný web, aby získal kontaktní informace nedohledatelné jinde. Jako bonus řadí získané informace do přehledných profilů, které často obsahují platné kontaktní údaje.
- Požádejte společný kontakt z LinkedInu, aby vás představil nebo zkontaktoval
Někdy sice může zabrat e-mail naslepo, nicméně osobní doporučení nebo představení může zvýšit vaši naději na úspěch a pomůže vám nastolit základní úroveň důvěry. Což může mít vliv na uzavírání smluv i způsob, jakým vás protějšek vnímá; víte například, že B2B obchodníci mají pětkrát větší tendenci uzavřít smlouvu, pokud jim jejich protějšek představí společný kontakt? Nepodceňujte sílu doporučení a požádejte váš společný kontakt, aby vás představil na LinkedInu nebo e-mailem.
- Použijte Email Permutator z webu distilled.net, aby odhadl adresu za vás
Na webu distilled.net dali dohromady fantastický dokument, který sestaví veškeré e-mailové variace, jaké může člověk mít. Zadejte jméno a doménu a získáte seznam nejpravděpodobnějších e-mailových adres zadané osoby.
- Najměte si virtuálního asistenta, aby získal informaci ručně
Ve chvíli, kdy potřebujete najednou přístup k velkému množství e-mailových adres, třeba když chcete oslovit média kvůli uvádění nového produktu, bude asi nejlepší, když úkol zadáte. Vyvěšte svůj projekt na weby jako Elance nebo Upwork (někdejší oDesk), a přenechte hledání zkušenému virtuálnímu asistentovi.
Závěrečné úvahy
Oslovení e-mailem může být účinnou strategií jak navázat kontakt s novináři i dalšími vlivovými hráči v odvětví, které vás zajímá. Může vyústit i do dvakrát větší návratnosti investice než obvolávání potenciálních zákazníků naslepo. Stojí-li mezi vámi a úspěšným zásahem jen e-mailová adresa, snad vám tyto strategie pomohou.
Autor: Jayson DeMers