Je důležité, v jakém prostředí pracujete?

Podle dat z výroční zprávy developerské skupiny HB Reavis jen v Praze pracuje 320 tisíc lidí v kancelářích. Většina z nás v kanceláři tráví až třetinu svého života, proto by nám mělo záležet na tom, jaké jsou. A je jedno, jestli se jedná o tradiční kanceláře nebo open space. Kvalitní a dobře vybavené pracovní prostory ovlivňují naše zdraví, vztahy i produktivitu.

Zde je pár tipů, jak takové kanceláře docílit. A vězte, že v tomto případě vůbec nezáleží na velikosti firmy, tato pravidla fungují pro velké korporace i malé startupy.

Čtěte také: Podívejte se, tohle jsou nejlepší české kanceláře roku 2015

Dobré kanceláře vznikají v týmu

Plánujete novou kancelář nebo přestavbu té současné? Zadání vytvořte v pracovním týmu, zapojte do procesu kolegy. Funguje to jako skvělý teambuilding, a když navíc do tvorby angažujete profesionály, můžete si být jistí, že výsledek bude výrazně lepší, a v kancelářích se vám podaří lépe odrazit firemní kulturu. Nakonec budete vědět, že je kancelář opravdu vaše.

accolade-prague-office-8

Kanceláře firmy Accolade. Návrh: Studio Perspektiv; Foto: Officelovin.com

Neformální zóny pro práci, výměnu zkušeností i nové nápady

Prostorné kuchyňky inspirované vaší oblíbenou kavárnou nebo barem. Jednací místnosti skoro jako váš obývák. Smyslem těchto míst je změnit pracovní rutinu, kde se mohou potkat lidé, kteří spolu jinak nemají důvod mluvit. Tato komunitní místa jsou prostorem neformálních setkání a podporují jak vztahy na pracovišti, tak i vznik nových nápadů. Je důležité spojit je s nějakou jedinečnou činností nebo vybavením, aby dávalo smysl je navštěvovat.

Dobrou inspirací mohou být pražské kanceláře Googlu, kantýna Avastu, Scrollbar STRV a společné místnosti mají hezky vyřešené také v Etnetera.

etnetera-prague-office-3

Společná místnost kancelářských prostor skupiny Etnetera. Návrh: Monom; Foto: Officelovin.com

Kvalitní sezení nenahradí pravidelný pohyb

Investujte do kvalitní pracovní židle s možností nastavení na míru a naučte se ji používat. Kvalitně nastavená židle je základem zdravých zad. Investice do pořádné židle se bezesporu vyplatí, protože jak výzkumy ukazují, až 25 procent sick days je způsobeno špatnými kancelářskými židlemi. Do jedné židle, z mé vlastně zkušenosti, se nevyplatí investovat méně než 6 tisíc korun.

Čtěte také: Jako v Silicon Valley. Podívejte se do nového sídla Avastu na Pankráci

Nezapomínejte také, že jsme byli stvořeni k pohybu, a proto se pravidelně protáhněte. Pokud to místo dovolí, doplňte jednu zasedačku například ribstolemi. U počítače nemusíte vždy sedět, super nápad je kanceláře doplnit o výškově nastavitelné stoly a pracovat vestoje. Do neformálních zón umístěte sedačky či fatboye, kde můžete více přemýšlet, aniž byste museli sedět na svých místech.

9

Jedna z odpočinkových zón v kancelářích Avastu. Návrh: Vrtiška-Žák; Foto: Michael Tomeš

Budiž světlo

Pracovní prostředí nejsou jen židle a stoly. Neméně důležité je kvalitní osvětlení, na které se často zapomíná. Lidé pracují v šeru, čímž zvyšují riziko zánětů očí a snižují kvalitu spánku. Je potřeba pracovat s osvětlením celého prostoru, ne jen s osvětlením stolů lampičkami. Ověřit kvalitu osvětlení lze výpočtem, který vám zajistí specializované firmy. Světla také mohou vytvářet zajímavou atmosféru na vybraných místech. Nebojte se experimentovat s designovými kousky.

Pro informaci: česká hygienická norma říká, že na pracovním místě musí být minimálně 500 luxů. Abyste si to lépe představili, v běžném obývacím pokoji máte 250 luxů.

invision-labs-prague-5

Pražská kancelář InVision Labs. Návrh: Tomáš Jasovský & Marina Laduda. Foto: Officelovin.com

Květiny pro dobrou náladu a čerstvý vzduch

Oživte kanceláře květinami. Je prokázáno, že květiny mají blahodárné účinky na dobrou náladu, podporují inovaci a snižují stres. Dobrá rada? Nesnažte se o ně pečovat sami a někoho si na to najděte. Zvadlé květiny totiž určitě budou působit přesně opačně. Obzvláště v klimatizovaných kancelářích jsou podmínky pro růst květin složité z důvodu proměnlivé vlhkosti. Je potřeba vybírat z odolných druhů.

Kvalitní akustika

Práce v otevřených prostorech je dnes populární, ale přináší zvýšené nároky na akustiku. Hluk narušuje soustředění při práci a zvyšuje chyby při práci. Doplňte prostor kanceláře o pohltivé materiály ve formě dělících stěn, obkladů nebo závěsů. Akustika je složité téma, nechte si poradit od odborníků a dodavatelů akustických řešení. Prvky pro zlepšení akustiky dnes vyrábí mnoho výrobců a mají rozličné tvary a textury a slouží taky jako dekorativní prvky.

impact-hub-prague

Soukromá kancelář v rámci prostor pražského Impact Hubu. Návrh: Radek Lampa Foto: Officelovin.com

Propište do kanceláří kulturu společnosti a identitu své značky

Kopírovat od trendsetterů, kteří vybudovali krásné a funkční kanceláře, je jednoduchá cesta, ale budou kanceláře opravdu vaše? Zamyslete se, co tvoří vaši společnost, a buďte k sobě upřímní. Přemýšlejte o všem, od značky, vizuálního stylu, struktury nebo profilu vaší práce. Pokud váš charakter dokážete propsat do svého pracovního prostředí, které je duší a tělem vaší společnosti, budete se každý den rádi do práce vracet.

Čtete také: Posilovna, vířivka, kulečník. Podívejte se do nových kanceláří vývojařů STRV

Není na škodu ozvláštnit kancelář prvky, které zdůrazní vaši identitu. Příkladem může být recepce v kancelářích vývojářského studia STRV. Zavěšené sedmimetrové dřevěné klády si všimne každý, čímž jsou kanceláře nezaměnitelné.

sas_2934-strv-final

Recepce firmy STRV. Návrh: Studio Perspektiv

Spolupracujte s odborníky

Kvalitní pracovní prostředí nevznikne přes noc a je souborem mnoha aspektů. Pokud si nejste jistí jak na to, najděte si odborníky, kteří mají s tímto tématem více zkušeností. Ať už to jsou architekti, kteří se orientují v prostorovém plánování nebo designu interiérů. Stejně tak zmiňovanou akustiku nebo světelnost lze měřit a profesionálové vám mohou výrazně pomoci.

Autor Martin Stára je architekt a zakladatel studia Perspektiv.