Česká kurýrní služba DoDo za poslední čtyři roky, kdy ji od skupiny KKCG Karla Komárka převzal Michal Menšík a vložil ji do svého fondu V-Sharp Ventures, vyrostla z obratu sotva přesahujícího deset milionů korun na loňskou čtvrt miliardu.
Letos firma jede opět na hraně svých kapacit, a to hlavně z důvodu covidu, který už v první jarní vlně uzamkl obchody, restaurace a vlastně i samotné Čechy doma a veškerá obchodní aktivita se tím přesunula na internet. Teď, s podzimní vlnou, se situace opakuje.
„Rosteme stejně jako na jaře. Takže říjen budeme růst až o 30 procent meziměsíčně, v září to bylo 10 procent,“ seznamuje mě Michal Menšík s aktuálními statistikami ve své kanceláři v pražském Karlíně s tím, že vytyčená meta půl miliardy korun na obratu letos rozhodně padne.
Jeho obavy spíše míří k tomu, jak zvládne případný úplný lockdown v kombinaci s vánoční sezonou, která už se nyní začíná v logistice projevovat.
„Pokud dojde k zavření klasických obchodních center, tak jsem skoro přesvědčen o tom, že se Vánoce nepodaří logisticky obsloužit. Zboží nebude mít kdo doručovat,“ vysvětluje s tím, že už se mu začínají ozývat tradiční dopravci, kteří letos pro vánoční sezonu potřebují posílit svou kapacitu.
DoDo se na tuhle situaci přes léto připravovalo. Firma, která zboží rozváží pro velké hráče, jako je Datart, Mall.cz, Tesco, Superzoo, Bibloo.cz, nově pak Zoot nebo Zátiší Group, má vypracované různé scénáře vývoje, které počítaly i s tvrdým lockdownem. Tento scénář se nyní naplňuje.
Logistický data-driven startup, jehož srdcem je vlastní technologická platforma, se na náročnou podzimní sezonu připravoval personálně i technologicky. „Poptávka je silnější, ale vše je více organizované,“ říká Michal, který si před pár týdny zkusil být na jeden den kurýrem, což dělá pravidelně každý rok. Pro DoDo dnes jezdí dohromady přes 1200 kurýrů s vozovým parkem čítajícím na 600 aut. Navíc si asi další stovkou vozů v případě potřeby vypomáhá od svých partnerů například z gastronomie.
Zefektivnit provoz pomohly i moderní technologie, do jejichž vývoje letos firma zdvojnásobila investice, i počet členů týmu, v kterém nyní sedí 23 lidí. Jejich plody teď začínají dozrávat. „Jednou z novinek je náš robodispečer. Jde o automatizované přiřazování objednávek té nejlepší volbě. Využívá se hlavně u ad hoc objednávek, které nejsou plánované,“ popisuje pětatřicetiletý podnikatel novinky, mezi které patří nově i možnost zákazníka sledovat aktuální polohu objednávky nebo zavedení tzv. dynamických slotů.
„Když víme, že do konkrétní oblasti jedeme, zákazníkovi z této oblasti to ukážeme. Bude se sice muset časově přizpůsobit, ale podpoří ekologii a dostane i cenové zvýhodnění,“ vysvětluje Michal, který už se ale těší na s tím spojenou novinku, kterou budou přesné časové sloty, tj. dodání balíku v daném časovém rozmezí dle preferencí zákazníka tak, jak to známe například z rozvozu potravin. V provozu by novinka měla být od začátku příštího roku.
„Máme už pilotní spolupráce, kde vše testujeme a zlepšujeme. Jde to ruku v ruce s predikcí a prediktivními modely, ať už ze strany poptávky v určité oblasti, tak z pohledu nasazení kapacit.“
I přes náročný letošní rok, který manažerům firmy DoDo odsunul mnoho chystaných plánů, se firma nepřestala připravovat na poměrně agresivní zahraniční expanzi. Startup letos v květnu vstoupil do Maďarska, v prvním čtvrtletí příštího roku chce otevřít Bulharsko a pokukuje i po Rumunsku.
Velkou výzvu vidí ovšem na Západě, konkrétně v Německu, kde už probíhají jednání s potenciálními partnery a zelení kurýři by tam měli začít jezdit od příštího roku. „Německý zákazník je více konzervativní, Česká republika je v tomto směru dál. Takže vidíme velkou příležitost k digitalizaci trhu, který tak bude dynamičtější,“ dodává Michal Menšík.