„Vrcholem strojařiny je hodinářství,“ vysvětluje Rostislav Slovák, proč se dva strojní inženýři z Brna vrhli do tajů jemné mechaniky hodinkových strojků. Spolu s Markem Šmardou pracovali oba v zahraničí pro velké korporáty. A přitom narazili na zajímavý úkaz.
Řada manažerů nosila na jedné ruce luxusní švýcarské hodinky, které jim pasovaly k drahým oblekům. A v druhém rukávu měli schovaný levný náramek s chytrými funkcemi, sledující životní funkce a upozorňující na příchozí hovory a zprávy. Slovák se Šmardou si proto řekli, proč tyhle dva produkty nespojit dohromady.
Založili firmu Leitners a začali s vývojem hybridních hodinek s názvem Ad Maoira, což znamená latinsky „kupředu k lepším věcem“. S nápadem teď slaví úspěch na mezinárodní crowdfundingové platformě Kickstarter, kde jim aktuálně dobíhá kampaň. Podařilo se jim vybrat přes 250 tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 5,5 milionu korun.
„Než
investujeme do výroby desítky milionů korun, chtěli jsme si
ověřit, že je o tento produkt skutečně zájem. Náš původní
cíl 36 tisíc dolarů jsme splnili během 24 minut a na 100 tisíc
dolarů jsme se dostali za pouhý den. To je pro nás potvrzení, že
jdeme správnou cestou,“ pochvaluje si Slovák.
Hybridní hodinky nejsou nová myšlenka, ale zatím se ve světě příliš neprosadily. Splnit totiž požadavky na eleganci a chytrost zároveň není jednoduchý úkol. Brněnští podnikatelé jsou však přesvědčení, že po roce a půl vývoje se jim to podařilo.
„Začali jsme tou první složkou, tedy vzhledem. Zaměřili jsme se na kvalitní materiál, design a provedení. Hodinky v sobě mají automatický mechanický strojek od prestižní japonské značky Miyota. Jsou vyrobené z kvalitní nerezové oceli a na povrchu mají sklíčko ze safírového krystalu. Tím je pokryté i prosklené dno hodinek, přes které je vidět dovnitř strojku,“ popisuje Slovák.
V druhé fázi vývoje Leitners přidali chytré funkce. Pro tyto účely zvolili technologii E-ink na bázi elektronického inkoustu. Pod velkým ciferníkem se tak ukrývá speciální displej, který dokáže zobrazovat upozornění na příchozí hovory nebo zprávy. Při cestě do zahraničí si uživatelé mohou přidat i druhé časové pásmo, kdy vidí lokální a domácí čas.
„Zajímavá je i funkce time management, u níž jsme propojili analogové a digitální prvky. Je synchronizovaná s Google kalendářem nebo iCloudem a na ciferníku vám ukazuje, kdy máte domluvené akce. Když si s někým po telefonu domlouváte schůzku, tak vám stačí podívat se na hodinky a nemusíte lovit diář v mobilu nebo počítači,“ přibližuje Slovák.
Oproti běžným chytrým hodinkám neustále ukazují čas díky mechanickému strojku a nehrozí tak, že po jejich vybití nebudete vědět, kolik je hodin. Další výhodou je podle Slováka to, že jsou snadno servisovatelné, takže je dokáže opravit každý hodinář.
Konečná cena hodinek bude 27 tisíc korun. V předprodeji na Kickstarteru je firma prodává zhruba za polovinu. Než se hodinky objeví na trhu, čeká ale desetičlenný tým Leitners ještě dlouhá cesta. Musí nejdřív dokončit část vývoje a zavést výrobu. Očekávají proto, že první uživatelé začnou Ad Maoira nosit na přelomu léta a podzimu příštího roku.