Estonský startup Bolt, který má jedno z hlavních center v Praze, letos zažívá investiční žně. Teprve na konci května oznámil investici 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) od společnosti Naya Capital Management a teď k tomu čerstvě přidává dalších 150 milionů eur (zhruba čtyři miliardy korun), tentokrát od fondů D1 Capital Partners a Darsana Capital Partners.
„Navzdory dopadům pandemie covidu-19 zaznamenal Bolt v uplynulém roce obrovský růst,“ vysvětluje spoluzakladatel a CEO Boltu Markus Villig, proč je jeho firma pro investory letos tak atraktivní.
„Téměř jsme zdvojnásobili počet zákazníků a spustili naše služby od jízdy po silnici až po mikromobilitu a rozvoz jídla v 50 nových městech.“ Za celou dobu existence už Bolt od investorů získal 450 milionů eur. Aktuální valuaci firma nekomentovala, bude ale výše než 1,7 miliardy eur po poslední květnové investici.
Bolt, který se pohybuje na poli novodobých online taxi platforem, mikromobility a také rozvozu jídla, je v současné době aktivní ve více než 200 městech na evropském a africkém kontinentu. Jeho aplikaci si už stáhlo přes 50 milionů uživatelů.
„Peníze půjdou na expanzi našich stávajících služeb do dalších teritorií. Ve všech stávajících zemích chceme jít do nových měst, což je vidět i v Česku, kde jsme s naší platformou pro objednání odvozu autem v posledních dvou měsících expandovali do sedmi měst,“ říká k nové investici pro Forbes regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu Roman Sysel.
„Náš cíl pro příští rok je být největším operátorem sdílené mikromobility v Evropě,“ dodává. Jen v příštím roce chce Bolt své koloběžky v rámci Evropy rozšířit do další stovky měst.
Podle Sysla z Boltu jen do České republiky v příštím roce přitečou stovky milionů korun. V současné době je zde rozkročen do 10 měst: v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Liberci, Jablonci nad Nisou a na Kladně si můžete objednat jeho taxiky, v Boskovicích, Olomouci a Pardubicích využít jeho zelené koloběžky.
V hlavním městě se navíc můžete od podzimu svézt na kole nebo si zde objednat jídlo přes Bolt Food. Tuto službu spustil estonský startup letos, aktuálně je dostupná v 16 zemích, a od samého počátku v ní vidí velký potenciál.
„Na začátku jsme si položili otázku, zdali dokážeme z této nové byznysové linky vytvořit unicorna (miliardový startup, pozn. redakce). U e-commerce delivery, o kterém jsme na jaře uvažovali a nakonec jej odložili, jsme to neviděli, ale u Bolt Food ano. A můžu říct, že už teď jsme na nejlepší cestě, že se tak příští rok stane,“ věří Sysel a dodává, že služba by se v příštím roce měla objevit i v některém z dalších českých měst. Konkrétnější ale nebyl.
Startup, který vždy považoval Česko za jeden z hlavních trhů a soustředil sem také vedení celého středoevropského regionu, by se rád v tuzemsku rozšířil, i pokud jde o sdílené prostředky, jako jsou elektrická kola a koloběžky.
„Chceme expandovat i dál, jednáme se všemi velkými městy, jestli by měla zájem o to, abychom u nich provozovali sdílené koloběžky nebo kola. Není to tak, že je tam bez zeptání rozmístíme,“ přibližuje Sysel politiku Boltu.
Expanze je ale jen jednou z částí, do níž půjdou peníze získané od investorů. Jedním z hlavních nadpisů této investice je totiž bezpečnost.
Z tohoto pohledu jde nejen o vylepšení aplikace, která dostane například funkci face recognition nebo dokáže sledovat styl jízdy a upozorňovat, pokud ji vyhodnotí jako nebezpečnou.
Bolt teprve před nedávnem představil novou, čtvrtou generaci koloběžek, které by se měly časem objevit i v českých městech a které mají mnoho hardwarových vylepšení. „Týkají se například vyvážení těžiště koloběžek pro lepší stabilitu. Vše je děláno s cílem, aby se co nejvíce snížilo riziko nehodovosti,“ uzavírá Sysel.
Veškerý inženýring a design si Bolt řeší sám a v rámci svého Zeleného plánu klade důraz i na ekologii, když se v něm zavázal být uhlíkově neutrální.