Impérium Hopi otce a synů Piškaninových se rozrostlo, má za sebou investičně nejvýznamnější rok v historii a na spadnutí je další akvizice. Chcete-li číst příběh o úspěchu krizi navzdory, klikli jste správně.
My tři králové jdeme k vám. Ne, mluvit takto o Františkovi, Davidovi a Martinovi Piškaninových tak úplně nejde. Nikoli kvůli tomu, že jde o nadnesené tvrzení, to by snad bylo v rámci autorské licence přípustné. Jde hlavně o nepřesné tvrzení, správně by mělo znít: My tři králové jedeme k vám.
Kamiony s nepřehlédnutelným logem společnosti Hopi, v jejímž čele stojí František Piškanin a jeho synové, obsluhovaly i během pandemického roku zákazníky a byla to povedená, svým způsobem královská jízda.
„Máme za sebou dynamický rok plný překvapení, vysokého nasazení a provozního boje. Byl to rok nabitý zkouškami naší flexibility, toho, jak pružně dokážeme reagovat na potřeby našich zákazníků,“ ohlíží se David Piškanin, jeden ze spoluvlastníků. „Byl to zprvu i rok obav, jak na nás vše dopadne, jak vše zvládneme,“ přiznává řečník vzápětí. „Ale myslím, že se nám to povedlo,“ dodá jedním dechem, aniž by jakkoli změnil věcný tón.
V souvislosti s Hopi ještě jedno tvrzení víc nepřesné než nadnesené. Samozřejmě, konstatovat, že společnost musela za poslední rok zdolávat víc překážek, než kolik jich leží na D1, je určitě nadnesené, poněvadž větší počet překážek než na D1 není nikde. Je to ale zejména nepřesné tvrzení: na dálnicích a silnicích odvíjející se logistika už není zdaleka jediným odvětvím, v němž skupina Hopi realizuje svůj byznys.
Loni v březnu, na prahu pandemické odysey, firma naopak už tak pestré portfolio svého podnikání ještě rozšířila. Spříznění muži z jejího čela tím prokázali nejen schopnost utváření nových vizí, ale i kuráž.
Hopi v akci
Pokud v době, kdy vládní nařízení zavírají brány hospod a gastronomických podniků, koupíte restaurační síť, kuráž mít zkrátka musíte. Někdo by měl patrně pro takové počínání i jiné, pejorativní výrazy a David Piškanin přiznává, že v souvislosti se získáním majority ve společnosti Perfect Canteen vážně slýchali slova o chybě, o nesprávném rozhodnutí.
Perfect Canteen poskytovala cateringové služby a prémiové stravování. Se společníky ji vybudoval kuchař Filip Sajler, známý z televizního pořadu Kluci v akci. Vařila pro firmy jako Avast, O2, Sazka, Řízení letového provozu, Generali Česká pojišťovna nebo Moneta Money Bank, což jí zajistilo tržby zhruba 320 milionů korun za rok.
Jenže jako když – cvak! – otočíš vypínačem a zhasneš: příchod korony přetřel světlé perspektivy Perfect Canteen tmavou temperou. „Vstoupili jsme do silně zasaženého segmentu, ale jsme přesvědčeni, že z dlouhodobého hlediska jde o správný strategický krok. Byl to vstup ryze investiční, a až covid odezní, právě gastro nabízí velké množství příležitostí, možná ještě víc než před covidem,“ tvrdí starší ze synů Františka Piškanina, který společnost založil a díky tomu se propracoval mezi nejbohatší Čechy; v roce 2020 měl podle Forbesu majetek v hodnotě 2,7 miliardy korun.
Cena za nový „přírůstek“ Hopi byla v řádech nižších stamilionů – transakce byla dohodnuta ještě před krizí a její vypuknutí Piškaniny nezviklalo v jejím dotažení. Pochopitelně si v podobě Perfect Canteen pořídili perfektní terč pro přímý zásah důsledků protipandemických opatření.