Je mu sice teprve osmnáct, svými zkušenostmi ale dokáže hravě strčit do kapsy i některé o pět let starší jedince. Matěj Krček z Brna se věnuje programování od svých čtrnácti let a technologiím díky tomu rozumí daleko lépe než většina jeho vrstevníků.
Jako ten zkušenější proto loni na jaře s přechodem na dálkovou výuku cítil potřebu pomoci svým spolužákům, kteří tápali nad online nástroji potřebnými pro každodenní studentské povinnosti. Z vlastní iniciativy připravil ve spolupráci s českým Googlem sérii vzdělávacích videí, v nichž vysvětluje základní principy práce s nástroji, jako je Google Meet, Classroom nebo Kalendář, a sdílí rady a tipy pro efektivnější zvládání online výuky.
„Na jaře se zavřely školy a nikdo nevěděl, na jak dlouho. Úkoly nám zprvu posílali přes e-mail, některé materiály jsme měli sdílené na Škola OnLine, ale bylo to neuspořádané a chyběl tomu nějaký jednotný prvek,“ popisuje první zkušenosti s distanční výukou osmnáctiletý student brněnského gymnázia.
Matěj se snažil prosadit využívání nástrojů od Googlu pro zefektivnění komunikace mezi školou a studentem už před začátkem pandemie. To se mu nakonec podařilo s prvním lockdownem i díky progresivnímu přístupu jeho školy, která je, oproti jiným, moderním způsobům komunikace relativně otevřená.
„Spousta mých spolužáků o těchto nástrojích buď nikdy neslyšela, nebo s nimi minimálně neměla žádnou zkušenost,“ líčí Matěj, který ve svém volném čase pracuje na vlastním projektu, jímž je aplikace pro pacienty s Alzheimerovou chorobou. Zatímco vyučující pro zvládání práce s nimi absolvovali se začátkem distanční výuky školení, studenti takovou možnosti neměli. A stejně tomu bylo i na jiných školách.
„Spolužáci ze třídy mi často psali o radu, jak s nástroji pracovat. Potom se k nim přidali i lidi z dalších tříd a mně došlo, že problém bude asi sahat daleko za hranice naší školy,“ popisuje, co ho motivovalo k vlastnímu řešení.
Využil svých známostí z vývojářské komunity GDG (Google Developers Group, pozn. red.) sdružující menší komunity programátorů v různých městech po celém světě, jejíž součástí byl tehdy už třetím rokem. Skrze ni se spojil s lidmi z české entity Googlu, kteří jeho nápad okamžitě podpořili, a projekt se tak začal brzy rýsovat.
První sérii videonávodů, ve které Matěj na sdílené obrazovce popisuje jednotlivé kroky, točil ještě ze svého brněnského pokoje, a to i kvůli vládním nařízením a tvrdšímu omezení setkávání. Pro velký úspěch nakonec vznikla ještě druhá série, na které už spolupracoval se štábem Googlu v profesionálním pražském studiu a která se zaměřovala spíš na praktické rady ohledně vzdálené výuky společně s lepším plánováním času a prioritizací úkolů.
Vedle oficiálních stránek českého a slovenského Googlu byla vzdělávací videa od začátku dostupná také na lokálním YouTube, který dokonce jedno z nich na několik dní umístil na hlavní banner své úvodní stránky. Projekt zaujal Google i v globálním měřítku, když o Matějově iniciativě napsal na svém mezinárodním blogu.
Díky svému proaktivnímu přístupu Krček na podzim také obsadil místo speakera na konferenci pro učitele pořádané Ministerstvem školství ČR, kde promluvil o tom, jak nejlépe pomoci českým studentům orientovat se v novém virtuálním prostředí nebo co dělat pro to, aby pro ně byla výuka zábavnější.
Pomoc pacientům s Alzheimerem
Přestože na jednu stranu sám vnímá, že po víc než roce je dálková výuka spíš demotivující, na tu druhou mu přinesla víc volného času, který může investovat do svých největších koníčků – programování a pořádání akcí pro vývojáře.
V současné době například organizuje druhý ročník vlastní konference Flutter on Air, kam letos pozval čtyři speakery, kteří promluví o vývoji v programovacích jazycích Flutter a Dart od Googlu. Loni zase v rámci komunity GDG spoluorganizoval akci DevFest, která rovněž spojuje všechny s vášní k programování.
Většinu svého volného času ale v posledních měsících věnuje vlastnímu projektu, kterým je aplikace s umělou inteligencí pro pacienty s Alzheimerovou chorobou, za niž dostal také cenu v rámci soutěže Robothon. Navazuje tak na svůj projekt z celostátní soutěže Středoškolská odborná činnost, která hodnotí práce talentovaných studentů českých středních škol.
„Zaujal mě virtuální asistent Alexa od Amazonu a jakmile jsem pochopil, jak funguje, napadlo mě, proč něco takového nevyužít ve zdravotnictví. Spojil jsem se s VUT, kteří mě finančně podpořili, a dokonce mi poskytli konzultanta,“ líčí. Jakmile bude aplikace kompletní, má pomáhat pacientům s trénováním paměti a připomínat vše důležité.
„Plánuju přidat i možnost vytvářet si testy paměti na míru, což může být praktické například pro lékaře nebo rodinné příslušníky, kteří chtějí svým blízkým pomoci. Do budoucna bych chtěl přidat i funkce, které budou měnit hlas na ten váš,“ jmenuje Matěj své plány.
Jeho virtuální asistent Adam Carer je zatím ve fázi zjednodušené verze, kterou teď čeká testování. S tím mu pomůže i Alza, která slíbila zapůjčit zařízení Alexa na testování do domovů seniorů.
„Chtěl bych spustit testování i v zahraničí, ale po vlastní ose je téměř nereálné někoho v dnešní době sehnat. Naštěstí se mi přes naše Ministerstvo zdravotnictví podařilo oslovit organizaci Alzheimer Europe, ve které jsou mezi členy i konkrétní britské Alzheimer společnosti, přes které se to snad už podaří,“ slibuje si Krček, který letos v lednu s tímto projektem vyhrál také cenu Ministerstva průmyslu a obchodu.