Během karantény pochopili, že spolu dokážou nejen žít, ale také podnikat. Radka Málková a Daniel Baudyš se potkali už během studií, pak shodně pracovali ve velkých reklamních agenturách jako McCann a Young&Rubicam.
Pandemie ale přerušila tok zakázek, a tak dvojice hledala prostor na trhu pro své podnikání, které plánovali spustit ještě dříve, než udeřil covid. Středem jejich zájmu se mělo stát CBD, nepsychoaktivní kanabinoid vyskytující se v konopí.
„Rychle jsme pochopili, že v Čechách máme příležitosti uspět na poli CBD produktů. Konkurence tu sice existuje, ale hodně firem už hotové produkty jen branduje a přeprodává. Kdežto my jsme chtěli postavit svou značku od základů,“ vzpomíná Baudyš.
Na značce začali pracovat už v roce 2019, dlouhé měsíce spolkl nejen vývoj samotných přípravků, ale také design a branding. V něm se chtěli Málková s Baudyšem výrazně odlišovat od podobně zaměřených výrobků.
Zkratka CBD je teď jakousi mantrou současných trendů: od kosmetiky po doplňky stravy. Podle analýzy celosvětového trhu by tento segment měl vzrůst do roku 2028 ještě o 21 procent.
Jde o jeden z kanabinoidů, který má podle řady výzkumů pozitivní dopad na lidský organismus. Dokáže hojit kůži, působit protizánětlivě a podle zprávy Světové zdravotnické organizace WHO představuje potenciál pro léčbu dětské epilepsie či schizofrenie.
Není divu, že v něm vidí budoucnost miliardáři i celebrity. CB21 Pharma, jejíž většinu vlastní Karel Janeček, je například první společností na světě, která získala registraci zdravotnického prostředku s obsahem CBD. A boxer Mike Tyson si založil konopný ranč o rozloze 170 hektarů, kde vyrábí oleje, doplňky stravy i speciální „zelený“ humus.
Málková s Baudyšem se rozhodli jít ještě trochu jinou cestou: spojit české konopí s bambuckým máslem z Ghany. „Náš rodinný kamarád Mike Kugblenu nám nabídl k odkupu část svých pozemků s máslovníkem africkým,“ vzpomínají. Tak vznikla značka Francesco’s Goods, do které dvojice ze začátku investovala okolo dvou a půl milionu korun.
Hlavním investorem i mentorem je otec Radky Málkové, František, po kterém se rozhodli značku i pojmenovat. „Stejně se jmenuje i můj bratr. Jsme rodinná firma a chtěli jsme sice mezinárodní název, ale aby bylo srozumitelné, že nabízíme dobroty od Františka,“ říká podnikatelka.
Spojení CBD a bambuckého másla má působit blahodárně na kůži a rychle ji hojit natolik, že si produkt Málkové a Baudyše oblíbila hlavně tetovací studia, kterým „Františkovy dobroty“ svými účinky i brandigem mladé cool značky hrály přesně do karet.
„Vzhled výrobků je pro nás samozřejmě zásadní. Vše balíme do sklenic, nelepíme nikam žádné etikety. Ale to není to nejdůležitější. Děláme pomalé podnikaní, naše plantáž funguje na ekologických principech,“ říkají svorně Málková a Baudyš.
Takovému přístupu se naučili v Ghaně, kde se bambuckému máslu přezdívá ženské zlato. Semena máslovníku afrického totiž musí sama dozrát a spadnout, pak je podle místní tradice sbírají a zpracovávají výhradně ženy.
Navzdory tomu, že se Málková s Baudyšem pohybují v reklamním prostředí, kdy fotili například Bena Cristovaa, Annet Charitonovou nebo Ektora či Lenny, odmítají v rámci své značky spolupracovat s influencery.
„Domníváme se, že většina už je podobnými kolaboracemi přehlcená. Nechceme nikomu nic nutit, věříme, že si k nám zákazníci najdou cestu sami,“ říkají.
Momentálně největší část obratu jejich společnosti tvoří nejen e-shop, ale právě klienti tetovacích studií, kterým tatéři na čerstvou ozdobu na kůži doporučují právě Francesco’s Goods.
Kombinace bambuckého másla a CBD má narušenou pokožku zacelit rychleji než dosud používaná vazelína. Málková s Baudyšem ale neusínají na vavřínech a momentálně jednají se sítí lékáren v Brně, která má o jejich zboží zájem.
Z výrobny v Berouně, kde oba podnikatelé vyrůstali, už ale stihli zorganizovat další projekt. Pod názvem Francesco’s Herbs prodávají nedrcený kořen africké byliny Fadogia agrestis. Ta zase slibuje pomoci zlepšit atletický výkon i libido.