Cestovatelské know-how na webu Travel Spicer a právnické služby na míru Pravomat.com – to jsou dva internetové projekty, které zvítězily v naší soutěži o nejlepší podnikatelský nápad. Během jízd ve vozech Uber je vybrali tři profesionální investoři. Proč vyhrály?
Pravomat.com
Advokátů je spousta a lidí, co potřebují jejich služby, taky. Ale jak je propojit, když advokáti nesmějí inzerovat? Pavel Fidler představil aplikaci, která tohle řeší. Nabídne přehled právníků, jejich služby, historii a hlavně ceny. Zákazník je může srovnávat a po zadání svého požadavku posbírá nabídky z více stran „Je to zajímavá služba. Bude perspektivní, pokud se rozšíří i na další trhy kromě Česka,“ zdůvodňuje Adam Kočík z J&T Ventures, proč ho zaujal právě tenhle projekt.
Autor Pravomat.com Pavel Fidler.
Travel Spicer
Cestovatelských zážitků je všude dost, ale kdo vám je předá přehledně a uceleně? Žádné promítání diapozitivů hrstce nadšenců, ale prodej a nákup užitečného know-how, po kterém je v Česku velká poptávka. Tržiště pro cestovatele představil investorům Petr Klymec. Jeho platforma nabízí krajanům zpoplatněné workshopy v jejich rodném jazyce. „Dosud jsem nic takhle zaměřeného neviděl,“ vysvětluje Ondřej Bartoš z Credo Ventures, proč hlasuje pro tento nápad. „Cestování je ale hodně těžký byznys a tento projekt je ve velmi rané fázi. Hodně bude záležet na tom, jak se model nastaví, aby do budoucna dokázal vydělávat,“ dodává.
Petr Klymec.
Do soutěže UberPITCH se přihlásilo 126 projektů. Autoři nejlepších 27 se mohli svézt ve vozech objednaných přes Uber s předními českými investory a vyslechnout si jejich rady a připomínky ke svým nápadům. My jsme jeli s nimi a díky tomu jsme nahlédli do startupové kuchyně a pozorovali profi investory při práci. A posbírali jsme pro vás pár rad a tipů, jak investory zaujmout. Takže na co si dát pozor, pokud chcete se svou firmou uspět a sehnat na ni peníze?
1. Unikátní nápad
Možná je váš projekt fajn. Udělejte si ale opravdu pečlivý průzkum trhu. Když chcete uspět, musíte nabídnout něco, co na trhu ještě není, nebo pokud už to tady je, musíte to posunout dál a hodně vylepšit. Zároveň to nesmí být vychytávka pro malé procento lidí. Projekt musí mít ambici oslovit masu.
2. Jak nápad prodáte
Na tohle se vás investor zeptá během první minuty. Vaše aplikace, produkt nebo služba je prima, ale jak ji chcete dostat na trh? Jak chcete přesvědčit lidi, aby to kupovali? Není to triviální otázka, spousta projektů, které jsme si během soutěže vyslechli, ztroskotala právě na tom, že bylo obtížné je dostat ke koncovým uživatelům.
2. Byznys model
Samotný nápad nestačí. Musí vydělat peníze. Ujasněte si, kdo je platící zákazník a jaké tržby vám od něj měsíčně nebo ročně poplynou. Investory nezajímají příjmy ve výši desítek tisíc měsíčně, z toho sotva uživíte sami sebe. Chtějí stovky tisíc a víc.
3. Rychlý růst
Investora sháníte, protože chcete expandovat, ne přešlapovat na místě. Připravte si odpověď na otázku, jaké finanční výsledky má mít vaše firma za měsíc, za rok, za tři roky. Investorovi musíte přesně popsat, kolik peněz od něj potřebujete a na co je použijete.
4. Škálovatelnost
Tohle je oblíbené investorské zaklínadlo. Nikdo vám totiž nepůjčí na rozjezd firmy, pokud se mu vklad do několika let mnohonásobně nezhodnotí. Česko je malé, proto se projekt musí dát zkopírovat v jiných zemích = škálovat.
5. Vystupujte sebejistě
„Už podle toho, jak ten člověk přechází silnici, vidím, že nemá tah na branku.“ Ano, přesně tohle řekl jeden z investorů, když se účastník jízdy loudal k našemu vozu. Takže buďte přiměřeně sebevědomí, dejte najevo, že věříte sobě i věci, kterou prezentujete.
A takhle to včera probíhalo: