Jan Bednář je na proslovy zvyklý. Jenže kvůli tomu, který ho čeká 1. září, je tentokrát trochu nervózní. Požádal ho o něj totiž prezident Florida Atlantic University a poslouchat ho bude tři a půl tisíce studentů, které má Bednář – sám absolvent stejné univerzity – svým příběhem motivovat.
„Kdybych měl před dvěma lety mluvit před sto lidmi, zhroutil bych se,“ směje se 24letý Čech, který kvůli tomuhle projevu dostal od univerzity i osobního kouče. Konec konců i tohle vlastně dobře zapadá do jeho příběhu. To, o čem má na své alma mater mluvit, totiž doslova připomíná americký sen.
Jan Bednář.
Je to příběh kluka, který si v šestnácti usmyslel, že střední školu, kterou začal v Mladé Boleslavi, dostuduje ve Spojených státech, a dnes, o osm let později, na Floridě zaměstnává osm lidí, má vlastní firmu, která bude mít letos obrat dva miliony dolarů, a k tomu velké globální ambice.
Čtěte také: Vlastní butik a značka v sedmadvaceti. Mladého návrháře inspiruje Paul Smith
Bednářova firma se jmenuje BedaBox a vydělává na doručování zboží po celém světě. Původně šlo o zásilky z amerických obchodů, které vám neumožňují objednávat mimo Spojené státy, větší část Bednářova byznysu už dnes ale tvoří takzvaný Order Fulfillment – BedaBox se kompletně stará o expedici a rozesílání objednávek menších obchodů, pro které by to bylo příliš složité a drahé.
Za rok a půl, co BedaBox funguje v současné podobě, rozeslal už 20 tisíc zásilek a neustále roste o 30 procent měsíčně. A právě o tom bude Bednář na začátku září vyprávět jen o něco málo mladším studentům. „Američany baví, že jsem přišel odněkud z Čech, na začátku jsem sotva uměl anglicky, původně jsem ani nechtěl vydělávat peníze, jen pomáhat kamarádům, a dnes je z toho zajímavý byznys,“ usmívá se.
Mladý podnikatel je důkazem, že nápad na skvělý byznys občas přichází nenápadně, a i když to zní jako kliše – i tak trochu náhodou. Protože kdyby se tehdy na podzim 2008 nerozhodl, že se za každou cenu dostane na střední školu do Spojených států, nebyl by dnes ani BedaBox.
Čtěte také: Z Esa až k Madonně. Jak se Yemi dostal do špičky amerického showbyznysu
„Každé Vánoce mi vždycky volali kamarádi z Česka, že by potřebovali nakoupit různé zboží ve Státech, protože je tu spousta věcí levnější. Tak jsem začal dělat laskavosti,“ vzpomíná Bednář. „V roce 2009 jsem si pak nechal udělat obyčejné webové stránky, koupil doménu poslimito.cz, a i když jsem byl ještě na střední, začal jsem takhle podnikat,“ dodává.
Pravda, Bednářův nápad nebyl zcela originální, ve stejné době už totiž na trhu existovala stejná služba brněnského podnikatele Johna Vanhary Shipito, která měla loni obrat už 30 milionů dolarů a kterou Vanhara letos v květnu prodal private equity firmě Tritium Partners.
Zatímco Vanhara rozjel Shipito ve velkém, tehdy sedmnáctiletý Bednář neměl žádný byznysplán – prostě dělal to, co po něm lidé chtěli. A teprve postupně si uvědomoval, jak velký je v tom potenciál. I když totiž americký obchod umožňuje odesílat objednávky do zahraničí, většinou mu za zásilku do Evropy zaplatíte tolik, že se vám původně výhodný nákup najednou nevyplatí. A právě to je příležitost pro BedaBox.
Funguje to jednoduše. Objednáte si zboží a necháte si ho poslat do skladu BedaBoxu na Floridě, odkud si ho můžete nechat buď rovnou odeslat do Česka (cena za běžně velký balík se pohybuje kolem 30 dolarů), případně počkáte, až se vám ve skladu sejde víc objednávek z různých obchodů, a pak si je pošlete všechny naráz, což je logicky výhodnější.
Čtěte také: Zakladatel Slevomatu Čupr: Jak jsem vydělal svůj první milion
„Posíláme do 180 zemí světa, ale do Česka už tolik ne – kvůli kurzu dolaru teď není nakupování v Americe tak výhodné jako dřív. Nejvíc zákazníků dnes máme na Blízkém východě, v Indonésii a Japonsku. A největší poptávka je po věcech, které se tam špatně shání, třeba specializované rybářské potřeby nebo lovecké oblečení,“ popisuje Bednář, jehož provize z jednoho odeslaného balíku se pohybuje mezi 10 až 30 dolary.
Ale vraťme se ještě trochu zpátky. Bednářův byznys se rozjel a mladý student si díky němu slušně přivydělával, přesto to první roky nevypadalo, že z toho jednou bude ambiciózní projekt s globálním dosahem. Všechno změnila až univerzitní soutěž Business Competition.
Bednář se do ní přihlásil, v konkurenci 250 projektů vyhrál a jako odměnu si odnesl 45 tisíc dolarů. Pak následovala celostátní soutěž Florida Venture Forum, ve které reprezentoval svou univerzitu – a zase vyhrál. Kromě finanční odměny mu to tentokrát přineslo i vstupenku do floridského akcelerátoru Tech Runway, ve kterém Bednář získal klíčové mentory i prostor pro svůj sklad.
„Měli jsme v té době ve Spojených státech velkou publicitu, jenže nám to k ničemu nebylo, protože jsme měli zákazníky z celého světa, jen ne z Ameriky. Přemýšleli jsme, jak toho využít a došlo nám, že je na trhu také hodně firem, které něco prodávají, ale mají problém s logistikou a zkrátka neví, jak zboží efektivně posílat svým zákazníkům,“ vypráví Bednář.
Tak loni rozjel druhou službu zaměřenou právě na malé americké starupy, které potřebují někoho, kdo se jim bude starat o expedici a logistiku zásilek. BedaBox jich dnes obsluhuje už 25, takže původní sklady už přestávají stačit a Bednáře a spol. tak v příštích týdnech čeká znovu stěhování. Právě v tom také jeho BedaBox už Shipito přerostl – Shipito se totiž na něco podobného teprve chystá.
„Minulý měsíc jsme pro tyhle firmy odeslali přes 5000 zásilek,“ počítá Bednář. „Firem, které v Americe nabízejí Order Fulfillment, je víc, ale většinou jde už o hodně velké hráče, kteří to dělají ve velkých objemech. My jsme malí, takže se klientům dokážeme lépe přizpůsobit.“
Objem zakázek je dnes v poměru 70:30 ve prospěch právě této služby a celkový obrat za prvních sedm měsíců už dosáhl 800 tisíc dolarů. „Někdo mi tvrdí, že bych se měl zaměřit na jednu věc a tu dělat pořádně, ale přitom to má hodně společného, stejný sklad, takže by byla škoda jedno zahodit, přemýšlí Bednář.
Se svým doručovatelským byznysem má totiž velké plány. „Chceme zrevolucionizovat způsob, jak lidé posílají po světě zboží,“ říká nadšeně. V praxi to znamená, že chce postupně vybudovat na strategických místech po světě síť skladů, kde budou mít firmy spolupracující s BedaBoxem naskladněné své zboží, takže když si objednáte něco z amerického obchodu z Číny, zboží k vám nebude putovat z New Yorku, ale třeba jen z Pekingu.
Obchodu, kde jste nakoupili, to ušetří práci, a vám zase čas a peníze, protože platíte dopravné jen u lokálního dopravce. „Chci být jednou světový dopravce a logistický provider. Takže ano, jednou asi budeme konkurovat firmám, jako je DHL nebo FedEx,“ uvažuje Bednář.
Jeho americký sen tedy evidentně ještě není u konce, už teď ale mladý Čech jede podle scénáře, který neustále překvapuje i jeho samotného. „Je to super pocit. Dělá mi radost, když cítím, že je na mě moje rodina pyšná,“ dodává spokojeně.