K tomu, aby po vašich produktech šílely největší kytarové hvězdy světa, nepotřebujete továrnu ani nejmodernější techniku. Tedy pokud jste Antonín Salva, který v malém rodinném domě ve Vrátě u Českých Budějovic vyrábí unikátní muzikantské vychytávky. Najdete je u takových jmen, jako je Billy Corgan, lídr kapely Smashing Pumpkins, kytarista Metalliky Kirk Hammett (na úvodní fotce vpravo) nebo Richard Fortus z Guns N‘ Roses.

Devětatřicetiletý Čech totiž zdokonalil a rozšířil unikátní hudební systém pro přenos kytarového zvuku, a místo aby hudebníci museli vozit na turné několik velkých beden – zesilovačů typu Randall nebo Marshall -, mohou mít díky Salvovi vše pohromadě v jednom zapojení díky takzvaným modulárním předzesilovačům. Ty jsou oproti klasickým zesilovačům velmi skladné a navíc třikrát levnější – jeden modul vyjde na deset tisíc korun.

Jeho moduly a pedály zatím najdete u malého procenta těch nejlepších kytaristů, ale Salva věří, že se to do budoucna změní. „Kytarista je konzervativní tvor, chvíli mu trvá, než pochopí, že takhle malá věc má stejný zvuk jako jeden velký zesilovač. Takže nejlepší reklamou je doporučení od profesionálů a dobré reference. Já je mám například od uznávaného producenta Michaela Wagenera nebo lídra kapely Accept Wolfa Hoffmanna,“ říká nadaný technik a ukazuje fotografie z hudebního veletrhu v Nashvillu, kde se v roce 2011 s oběma hudebníky potkal.

„Nejdřív jsem na veletrh nechtěl jet, ale nakonec to bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké jsem kdy udělal. Pomohlo mi nastartovat kariéru,“ popisuje zásadní okamžik bývalý muzikant. „Nikdy nezapomenu, jak si mě k sobě do zkušebny pozval můj idol Hoffmann, abych mu opravil pár zesilovačů. Nějaké jsem mu upravil a on byl nadšený,“ líčí Salva. Pak přišla od Wolfa Hoffmanna další výzva: prosba na výrobu repliky jeho starého a vzácného pedálu. To se podařilo a nejen Hoffmann tento pedál dodnes používá.

hoffmann
Antonín Salva (vlevo) s Wolfem Hoffmannem

Hudební technika přitahovala Salvu odjakživa. Ještě když vystupoval v kapele Cherry, tak si po večerech doma s pájkou upravoval kytarové pedály a zesilovače. Ty se v roce 2008 dostaly až k legendě tuzemské rockové a metalové scény Miloši Dodo Doležalovi, který chtěl ty své upravit stejným způsobem. To byl jeho první velký zákazník.

O rok později se dozvěděl, že americká firma Randall vyrábí moduly, které mají zvukem nahradit velké zesilovače. Tak si jich pár koupil, aby zjistil, jak fungují. Byl ale zklamaný, zvuk z nich nebyl věrný a charakterem moc neodpovídal jejich předlohám. Nakonec se je rozhodl upravit podle sebe. Svůj vynález nahrál a vyvěsil na americké diskusní fórum Grailtone.com spojující uživatele kytarového vybavení Randall z celého světa.

https://soundcloud.com/salvation-mods/salvationmods-47

„Lidi z fóra mi najednou začali psát, chtěli vědět, jak to funguje. Až si ho nakonec objednal jeden hudební nadšenec. Po zkoušce hned potvrdil, že zvuk je stejný jako v nahrávce. Byl jsem zahlcený na několik měsíců dopředu,“ vzpomíná na začátky podnikání jihočeský rodák, který se do té doby živil prodejem kopírek.

Podle Salvy je nejlepší reklama doporučení. To mu ostatně zajistilo ty největší zakázky. „Na jaře 2010 mi přišel e-mail. Oslovil mě producent Ozzyho Osbourna a Janet Jackson Michael Wagener, jestli bych mu nemohl upravit pár modulů. Myslel jsem si, že si někdo z kamarádů ze mě dělá legraci, ale nakonce mi moduly opravdu přišly,“ líčí hudebník svůj první kontakt s producentskou hvězdou 80. a 90. let.

„V roce 2011 jsem kontaktoval Jeffa Schroedera ze Smashing Pumpkins, abych mu představil svoji práci. Moduly se mu líbily a hned si jich u mě pár objednal. To uviděl i lídr kapely Billy Corgan a chtěl je taky.“ S ním se Salva potkal na koncertě v Praze. „V zákulisí mi pak Billy nabídl, abych za ním přiletěl do Chicaga a vyrobil mu jich dvacet. Byla to výzva.“

Postupně přicházeli další známí zákazníci jako třeba Richard Fortus z Guns N‘ Roses, Olda Krejčoves z Monkey Business nebo renomovaný český producent Boris Carloff. Z domácího kutilství Antonína Salvy se tak stala práce na plný úvazek, která vedla k založení firmy Salvation mods.

marshal
Rozdíl mezi modulárním zesilovačem Salvy s deseti zvukovým efekty (vpravo) a klasickým zesilovačem s jedním zvukovým efektem je zřejmý na první pohled.

„Moduly zatím používá málokdo, ale nápadů mám spoustu a rozšiřuji svoje portfolio o kytarové pedály. Vytvořil jsem novou sérii unikátních pedálů, jejichž design dotváří upravený povrch ze skateboardových desek,“ popisuje hudební nadšenec barevné pedály ze skatových prken umožňující snadné ovládání nohou pomocí kolečka.

Na žádný z vynálezů nemá patent, protože by se to nevyplatilo. „Patentování je finančně náročné. Investice by se vrátila až za pět let. Navíc může přijít někdo, kdo vymyslí trochu jiný systém zapojení a pak vše ztrácí smysl,“ dodává.

V roce 2012 se Salvovi podařila další velká věc. Oslovilo ho vedení nové americké společnosti KHDK, jejímž spoluzakladatelem je kytarista Metalliky Kirk Hammett, aby pro ni navrhl novou řadu pedálů. „Vymyslel jsem zatím tři modely a pracuji na dalších. Stal jsem se tak hlavním vývojářem a zároveň podílníkem společnosti. Teď je to měsíc, co jsme spustili prodej, a už jsme jich prodali více než 500 kusů, což je objem, který několikanásobně převyšuje naše očekávání,“ komentuje to hudební mág.

„Nesním o tom, že budu milionář. Těším se z toho, že můžu vyrábět kytarové vychytávky pro ty nejlepší z nejlepších, setkávat se s nimi a pomáhat jim realizovat jejich představy o zvuku,“ uzavírá Salva, což dokazuje spousta společných fotek se spokojenými slavnými zákazníky.

Autor: Dominika Bártová