Je to tak jednoduché, jako byste si chtěli přelepit škrábanec nebo aplikovat nikotinovou náplast. Sejmout ochrannou vrstvu, přilepit a hotovo. V případě UV Skin Patch je tu ale jeden zásadní rozdíl: tohle zařízení pro ochranu před sluncem totiž obsahuje pět vrstev miniaturizované elektroniky, které vás upozorní, že už hrozí poškození zdraví. Tvůrce hi-tech náplasti, značka L’Oréal chce, abyste ji vnímali jako prostředek v péči o pleť a neměli problém s tím tento kousek sofistikované technologie po pěti dnech vyhodit.
„Pokud před vás něco položí L’Oréal a řekne: Tady máte, nalepte si to na kůži, je zde slušná šance, že tak učiníte,“ říká Liam Casey, šéf firmy PCH International, která produkt vyvíjela. „Pokud by s tím samým přišel řekněme Hewlett-Packard, asi to úplně nedopadne.“
Když bylo toto digitální UV tetování odhaleno pod hlavičkou pleťové kosmetiky La Roche Posay, dostalo se mu obrovské pozornosti. Náplast měřící hodnoty UV záření dopadající na kůži dokáže předat informace vašemu smartphonu, který vás následně upozorní, že je načase se namazat opalovacím krémem. Zdá se, že nastává propojení světového trhu pleťové kosmetiky o objemu 115 miliard dolarů s 223miliardovým průmyslem spotřební elektroniky. „Tohle je budoucnost, wearables budou za pár let všude a na těle budete moci nosit cokoli,“ předvídá Guive Balooch, viceprezident Technologického inkubátoru L’Oréal, kde se My UV Skin zrodila.
Ovšem začít s technologickou produktovou linií ve společnosti, která se historicky soustředila na chemii, není lehkým úkolem. A zatímco L’Oréal ročně produkuje miliony rtěnek, zbudování zásobovacího řetězce pro elektronické produkty vyžaduje úplně jiné know-how.
Tento monitor měří, nakolik je vaše pleť vystavena UV paprskům, a každý den podává osobní doporučení k péči o pleť na základě barvy, tónu a typu vaší kůže. Vše je propojeno s aplikací vyhodnocující data ze senzorů v náplasti a posuzující, jakou dávku UV záření jste dostali. To vše se odehrává uvnitř náplasti silné jen kolem 50 mikronů (asi polovina tloušťky lidského vlasu) složené z pěti vrstev: jedné lepicí, další s mikročipem, dvěma, co obsahují barviva, podle nichž snadno i bez telefonu poznáte kondici vaší pokožky a konečně poslední, obalové, která vše uzavře do tvaru srdce a zabrání korozi použitých kovů. „Každý materiál je od jiného dodavatele a vy musíte být naprosto přesní, abyste při vyřezávání nic nepoškodili,“ říká šéfinženýr projektu Andre Yousefi.
A tady začínají komplikace s výrobou, protože náplast nesmí být během ní vystavena žádnému světlu, čehož dosáhnete jen v přísně kontrolovaném UV prostředí. „A musíte taky pracovat dostatečně rychle, abyste zabránili přílišné expozici,“ varuje Yousefi. L’Oréal se za účelem vývoje prototypu a jeho miniaturizace spojil s MC10, výrobcem pružných senzorů z Massachussetts. Po více než ročním ladění designu se kosmetická společnost obrátila na PCH za účelem dalšího vylepšení a taky zavedení zásobovacího řetězce a výrobního procesu, který by dokázal myšlenku převést do podoby spotřebního produktu.
„U věcí, jako je tato, je hlavní problém s propojením tolika rozdílných technologií,“ říká Casey. Jeho firmě se to podařilo a výsledkem je strategické partnerství L’Oréalu a PCH, které povede v budoucnu k dalším společným výrobkům. Srdíčková náplast je jen jedním z mnoha produktů, další už čekají na svou šanci. „Chceme mít v budoucnu celou sérii výrobků, které propojí kosmetiku a technologii,“ plánuje Balooch. „Není to jen o wearables, je to otázka personalizované, na míru šité kosmetiky.“
A jak to vlastně všechno funguje? Každý z pěti dnů, po které náplast nosíte, vás bude aplikace každých pár hodin navádět k oskenování a ihned poradí, jaké prostředky použít a jak se chovat. „S prostou aplikací na počasí tohoto výsledku nedosáhnete, ten jeden senzor někde uprostřed města nepostihne specifické a individuální rozdíly,“ tvrdí Balooch. „Maximálně vyčíslí expozici za předpokladu, že byste se zdržovali celou dobu na stejném místě a přímém slunci.“
Až bude My UV Patch tento rok uvedena na trh, plán zní ji zpočátku rozdávat zdarma. Zvolená strategie free vzorků má lidem pomoci zvyknout si na wearables a co je z hlediska L’Oréal ještě důležitější – má sloužit jako osvěta v péči o kůži a ochraně před sluncem. „Lidem často nedochází, jak moc svou pleť skutečně vystavují slunci,“ připomíná Balooch. „Neuvědomují si, jakou dávku denně dostávají. Samotná tato informace pro ně bude velkým prozřením.“
Aplikace vám bude samozřejmě také doporučovat, jaké opalovací ochranné prostředky a pleťovou kosmetiku používat a jak eventuálně změnit životní styl. Jen u trhu s UV filtry se do roku 2018 předpokládá růst o 624 milionů dolarů. L’Oréal se věnuje výzkumu ochrany před sluncem přes 35 let a Balooch je přesvědčen, že éra opalovacích prostředků jako samostatného produktu je minulostí. „V příštích pěti letech budou lidé stále víc vyžadovat produkty přizpůsobené jejich individuálním potřebám,“ odhaduje Balooch. „A díky technologii se péče o krásu posune na zcela novou úroveň.“