Znáte to – čeká vás dlouhý let a vy už se děsíte, kam zase poskládáte kolena. Žádný problém, pokud si hovíte v první třídě. Ale pokud vás čeká ta stejná štreka s většinou pasažérů v zadní části kabiny, pak se můžete jen modlit, aby váš soused nebyl prostorově výrazný a abyste si uhájili svůj, už tak stísněný economy prostor o několika desítkách centimetrů.
Výrobce letounů Airbus se teď rozhodl váš problém řešit a k Americkému patentovému úřadu poslal návrh na inovativní druh sedaček. Vlastně jakýchsi laviček, které se budou modifikovat právě podle rozměrů cestujících.
Čtěte také: Rozhledna na křídlech. V Americe plánují letadla s exkluzivním výhledem
Letecká společnost z francouzského Toulouse, výrobce největšího dopravního letadla světa A380, chce s prostorem čarovat i ve svých menších letounech. „Protože v moderních dopravních prostředcích a v letadlech zvlášť je optimalizované využití prostoru faktorem nejvyšší ekonomické důležitosti,“ píše Airbus. „Rozmístění sedadel v kabině by mělo být flexibilně, rychle a snadno upravitelné.“
Proto výrobce navrhuje na paluby nemontovat individuální sedačky, ale jedna dlouhou lavičku. V její zadní části bude skryta kolejnice, v níž se bude posunovat mechanismus upínání bezpečnostních pásů, a opěrky na ruce budou nastavitelné podle počtu sedících osob. Na takové lavici budou vedle sebe moci sedět dva větší nebo tři standardní cestující, případně dva rodiče a jejich dvě děti uprostřed.
Takhle by to podle plánů Airbusu na palubě mohlo vypadat.
„Design se může měnit podle požadavků aerolinií,“ říká k projektu Airbus. „A taky podle specifik cestujících.“ Nejde proto jen o vychytávku pro cestující s nadváhou, ale taky pro seniory a lidi s omezenou pohyblivostí. Pak by se cestování mohlo stát komfortnější pro všechny. „A pro takové cestující by lavice byla i bezpečnější,“ tvrdí autoři studie.
Čtěte také: Průvodce pro začátečníky: jak si vybrat soukromé letadlo
Problémem velkých pasažérů se aerolinky zabývají dlouho a řešily jak podobu sedaček, tak jejich rozmístění v kabině. Loni Uzbekistan Airways přistoupily k vážení cestujících, než jim vůbec dovolily vstup na palubu. Někteří s nadváhou pak mohli být vyloučeni, pokud přesáhli limit, zvlášť v menších letounech. Dalším kontroverzním námětem bylo, že by velcí cestující platili za dvě sedadla, nebo že by se cena letenky odvíjela od jejich tělesné váhy, k čemuž v roce 2013 přistoupila společnost Samoa Air.
Loni němečtí inženýři získali cenu Crystal Cabin Award za design sedadla, do nějž by se vešli nadměrní cestující, nebo by se dalo přizpůsobit malým dětem. Taková sedačka by byla umístěna do zadní části kabiny, kde by sedadlo mohlo mít rozměr 1,5 krát větší než obvykle. Jenže jako u většiny futuristických patentů ani u tohoto není jasné, jestli kdy uvidí světlo světa. Ačkoliv v případě nové lavice by se nadměrným cestujícím v letadle dýchalo mnohem lépe. A nejen jim, že?