Internet už dobyli před lety a teď se chystají ovládnout i vaši televizi. Seznam.cz, největší český vyhledávač, spustil vlastní televizi, která by měla konkurovat i Nově nebo České televizi. Na rozdíl od jejich kontinuálního vysílání ale Seznam.cz TV připomíná spíš americký Netflix.
„Už dlouho říkáme, že je na internetu klíčové mít kvalitní obsah. A ten máme. Šlo jen o to, jak ho nejlépe dostat k uživatelům,“ říká šéf Seznamu Pavel Zima. Firma patnáctého nejbohatšího Čecha Iva Lukačoviče, která loni dosáhla rekordního obratu 3,4 miliardy korun, za kvalitní obsah vděčí hlavně své internetové televizi Stream.cz a jejím seriálům v čele s Kanceláří Blaník nebo One Man Show.
Na ní si Češi přehrají každý týden kolem osmi milionů videí, měsíčně pak navštíví homepage Streamu 3,6 milionu lidí, potíž ale byla, jak jeho obsah dostat i k divákům, kteří nesedí před obrazovkou počítače. „Chtěli jsme vymyslet, jak zjednodušit přístup k internetovému obsahu přímo přes televizi a jak se na něj přepnout stejným tlačítkem, jímž se na ovladači přepínají programy,“ popisuje Zima.
Seznam už sice loni spustil aplikace, kterými se dá Stream sledovat na obrazovkách chytrých televizí Samsung nebo LG, letos v dubnu pak přidal aplikace pro Apple TV a Android TV, nic z toho ale nebylo uživatelský přívětivé. „Vyhledávání internetového obsahu v chytré televizi přes aplikace bylo doteď noční můrou. Teď se k němu dostanete tak, jak jste zvyklí,“ dodává Zima.
Šéfproducent Streamu Lukáš Záhoř (vpravo) a jedna z jeho největších hvězd – Kazma.
Revoluční řešení, které Seznam našel, využívá funkce HbbTV, kterou už novější televize podporují. Pomocí digitálního pozemního vysílání v rámci Multiplexu 4, který vlastní podnikatel Radim Pařízek a který pokrývá 95 procent české populace, vysílá Seznam pouze jakousi úvodní stránku své televize, která se pak už postará o to, abyste se dostali k samotnému obsahu.
Výhodou je, že se tímhle nezvyklým řešením Seznam za zlomek ceny dostal na stejnou úroveň, jakou mají ve vaší televizi zaběhlé televizní kanály. Přes multiplex totiž žádný obsah nešíří, takže z jeho datového kanálu zabírá jen nepatrnou část. Tím pádem nemusí platit za jeho pronájem desítky milionů korun, což je základní cena, kterou Pařízek televizím ročně účtuje.
Přímé pozemní vysílání přitom bylo spolu s tím přes satelit a kabelové společnosti jednou z možností, která připadala v úvahu a o které také píšeme ve velkém tématu o plánech Seznamu v novém červnovém Forbesu. Ten vyjde ve čtvrtek, ale do tiskárny odešel minulý týden v pátek, tedy o čtyři dny dříve, než Seznam na tiskové konferenci odtajnil řešení, jež pro svoji televizi zvolil.
Velké téma o televizi Seznamu najdete v červnovém Forbesu, který bude v prodeji od čtvrtka.
V článku v tištěném Forbesu se ale dočtete hlavně to, proč se Lukačovič rozhodl proměnit svůj vyhledávač v mediální dům, proč chce Seznam šlapat na paty i Nově a také to, co a kdo vlastně stojí za úspěchem Streamu, který teď stojí v čele televizní ofenzivy Seznamu.
„Stream v současné chvíli představuje zhruba dvě třetiny naší videoprodukce, nicméně videoobsahu na Seznam.cz máme mnohem více a bude přibývat. Nyní hledáme, jaké další pořady a jakým způsobem do Seznam.cz TV zapojit,“ přiznává Zima.
Hybridní televize (televize, která obsah z internetu přenáší do klasické televize) má ovšem jednu nevýhodu – na klasickém televizním přijímači, který stále používá ještě spousta Čechů, si ji neužijete. K jejímu naladění potřebujete chytrou televizi s přístupem na internet. Ten má ale podle odhadů Seznamu už 75 procent všech chytrých televizí v Česku a jejich počet neustále roste.
„Věřím, že bude využívanější než naše současné televizní aplikace, které měsíčně alespoň jednou použije na 60 tisíc zařízení. Seznam.cz TV by měla přinést více než 1,7 milionu zhlédnutí měsíčně, které v tuto chvíli generují všechny aplikace Stream.cz pro chytré televize,“ dodává Zima.
Foto: Štěpán Černý