Pro první generace uživatelů byl bránou do internetu a jeho služby stále přitahují miliardy návštěvníků každý měsíc. Jenže svět www je nemilosrdné místo pro včerejší nápady a kdysi mocnou společnost Yahoo převálcovala konkurence.
V době slávy v roce 2005 inicioval spoluzakladatel Yahoo Jerry Yang jednu z největších strategických investicí v historii společnosti: Yahoo utratilo miliardu dolarů výměnou za 40procentní podíl do v té době ještě se rozvíjející e-commerce web Alibaba a prodalo Jacku Maa, zakladateli tohoto obchodu, svůj čínský internetový byznys.
Dohoda byla drahá, riskantní, ale nakonec se ukázala jako nejlukrativnější sázka, kterou kdy kdo v Silicon Valley provedl, protože v dnešních relacích by měl podíl hodnotu přes 80 miliard. Takový úspěch by obvykle zajistil jakoukoliv společnost na roky dopředu, ale Yahoo v pondělí oznámilo, že prodává svůj byznys (bez podílu v Alibabě) společnosti Verizon za méně než 5 miliard. Tedy zlomek toho, na kolik ji analytici odhadovali před patnácti lety, kdy byla na vrcholu.
Ironií je, že prodej Yahoo se stal nevyhnutelným ne navzdory prozíravému vstupu do Alibaby, ale právě kvůli němu.
Jerry Yang, spoluzakladatel Yahoo.
Hlavní byznys Yahoo, tedy zpravodajství, emaily a reklama zaznamenává už roky neustálý propad, protože společnost nezachytila zájem o vyhledávače, sociální sítě a mobilní svět. Důvod k prodeji a tím ztráty nezávislosti neexistoval – vyjma právě podílu v Alibabě.
Je to proto, že Alibaba si v září 2014 připsala největší IPO v dějinách. A investoři Yahoo najednou viděli, že podíl v Alibabě (který byl různými prodeji zredukován na 15 procent v hodnotě 31 miliard) má cenu vyšší než skomírající weby Yahoo.
Čtěte také: Cesta z pokojíčku k miliardovým ziskům: 20 let Seznamu ve 20 tweetech
Tíživým břemenem se taky staly daně; pokud by mělo Yahoo prodat svůj podíl, aby sklidilo plody nečekaného zbohatnutí, na jaké Yang natrefil, muselo by zaplatit daň ve výši 38 procent, neboli víc než 10 miliard dolarů. Tedy víc, než je samotná hodnota core byznysu Yahoo.
Původní plán managementu Yahoo bylo přesunout podíly v Alibabě do nové, veřejně obchodované společnosti, která by měla jen symbolický smysl. Vedení si spočítalo, že převod podílů by mohlo provést bez daňové povinnosti, jenže americký berňák tuto transakci odmítl posvětit a Yahoo v poslední minutě plán stáhlo.
V ten moment se Yahoo snažilo přibrzdit čas. Investoři požadovali nějaký výsledek a core byznys Yahoo byl mrtvý. Jedině prodej kdysi ikonické značky a jejích webů by mohl přinést potřebné osvobození od daní. Po několika kolech vyjednávání byl v pondělí jako kupec oznámen Verizon.
Po 22 letech se společnost, kterou tchajwanský imigrant a tehdy student Stanfordské univerzity založil jako vstupenku do www, přestane brzy existovat jako samostatná entita. A miliardář může vinit svou brilantní sázku na Alibabu (alespoň částečně) za tento nešťastný výsledek.