Češi jsou mistři světa v počtu e-shopů na hlavu. Je jich tu na 35 tisíc, tedy stejně jako v šestkrát větší Velké Británii. Od obřích obchodů typu Alza.cz nebo Mall.cz s miliardovými obraty až po úplně malé internetové obchůdky, které prodají pár kusů zboží za týden. Zatímco velcí hráči si mohou dovolit svůj provoz řídit sofistikovanými a drahými službami typu GoodData nebo SAP, trpaslíci a středně velké e-shopy to mají těžší – používají několik různorodých služeb od Google Analytics po Facebook Business Manager, které se těžko integrují tak, aby poskytovaly jednotný obrázek v reálném čase.
A právě tenhle prostor chce zaplnit ostravský startup MonkeyData. Poskytuje softwarovou analýzu dat pro e-shopy v podobě SaaS (software as a service) služby v cloudu, která shromažďuje a třídí všechny vnitrofiremní informace na jednom místě. Takže hned vidíte, jestli nárůst tržeb odpovídá nárůstu výdajů na marketing… a spoustu dalších souvislostí, které lidé z e-commerce chtějí vidět.
„Náš nástroj si e-shop nastaví za pět minut. Je kompletně předpřipravený, takže na pár kliků napojíte své datové zdroje a dostanete předem definované výstupy,“ popisuje jednoduchost svého analytického nástroje Jan Laštůvka, zakladatel a šéf MonkeyData. „Data vám musejí říct příběh, abyste si mohli rychle udělat závěr, vidět aktuální stav, porovnání v čase, plus predikce z trendů a získaných dat. Díky tomu můžete svůj byznys řídit podle dat, ne dojmů,“ dodává devětadvacetiletý podnikatel.
MonkeyData už používá 2500 e-shopů z více než 30 zemí a věří mu i investoři: bývalý manažer ČEZ Vladimír Schmalz do startupu vložil „vyšší stovky tisíc dolarů“ už loni v létě a teď přidává další peníze (zejména na rozvoj produktu a globální expanzi). A to za dvojnásobné valuace oproti loňsku (podle Laštůvky je někde mezi 150 a 200 miliony korun), přičemž nyní Schmalzovi patří 23procentní podíl.
„MonkeyData jsou skvělý tým, profesionálně i lidsky, to stojí dvakrát podtržené před závorkou,“ vysvětluje svou investici. „Zakladatelé mě přesvědčili svou globální vizí úplně změnit způsob, jakým e-shopy analyzují vlastní data – od offline excelovských tabulek do moderní cloudové služby, která jim umožňuje rychleji růst a mít svůj byznys pod kontrolou, přehledně a hlavně v reálném čase.“
Kromě Schmalze má drobný podíl v MonkeyData i Václav Liška, zakladatel Aukro.cz a jeden z nejvýraznějších mužů na české e-commerce scéně. Podle Laštůvky by další investiční kolo mělo proběhnout na konci příštího roku, a to za účasti globálních investorů a s nálepkou „A round“.
Čtěte také: Na kótě K10 mezi digitálními nomády. Praha má nové místo pro sdílenou práci
Jak MonkeyData vlastně funguje? Pro malé a střední e-shopy vyplňuje meziprostor, který vzniká, když používáte více než deset různých nástrojů na správu dat, okolo kterých se točí váš byznys: od e-shopové platformy typu Shopify přes Google Anayltics, MailChimp, AdWords, Facebook Ads, Heureku, všechny sociální sítě až po sales kanály jako eBay a Amazon.
„Nástrojů přibývá, vy musíte mít všechno a ze všeho máte data, která nejste schopni najednou zpracovávat, aby vám dávala smysl jako celek,“ říká Laštůvka, který nedávno se spoluzakladateli Tomášem Turoněm a Lubošem Malíkem zavelel k výrazné inovaci. Kromě toho, že data analyzují a dávají do souvislostí, nově i e-shopům říkají, co by mohly dělat a změnit. „Upozorňujeme na poklesy a navrhujeme řešení. Je to taková chytřejší analytika, maličko už umělá inteligence,“ říká Laštůvka o nové verzi produktu, který bude zákazníkům k dispozici od října.
Právě neustálý vývoj a posun dopředu vypichuje investor Schmalz jako jeden z důvodů, proč týmu MonkeyData věří. „Jasná vize, skvělý tým, přehledný a užitečný produkt a neustálý posun kupředu – to jsou prvky, proč věřím, že MonkeyData výrazně změní svět e-commerce. Kluci si zaslouží pozornost a nakonec i úspěch,“ dodává Schmalz.
Ostravský tým okolo Laštůvky má už něco za sebou. Bývalí spolužáci z báňské ekonomky spolu podnikají sedm let: měli digitální agenturu Merca webmarketing, vyvíjeli mobilní aplikace (například pro Colours of Ostrava, Vítkovice Tours nebo Moje ambulance) a rozjížděli několik internetových služeb – například Ridefill.com, což bylo něco jako Jízdomat, jen v globálním balení. Tenhle projekt ale skončil krachem. „Vylámali jsme si na tom zuby. Nemělo to velkou přidanou hodnotu, měli jsme moc velké oči,“ přiznává Laštůvka s tím, že to byla velká škola do života i podnikání. „Všechno, co jsme mohli udělat špatně, jsme tak udělali.“
Startupové nadšení je postupně navedlo i k vlastním e-shopům, v nichž prodávali všechno možné, nejvíce však hračky pro děti. A nebyli to žádní břídilové, počítali příjmy v desítkách milionů korun. Tam vydělali první větší peníze a také zjistili, jak (malé a střední) e-shopy mají problém s analýzou vlastních dat.
Čtěte také: Havel, Bush a software jako od CIA. Dosud neznámý český příběh z Ameriky
Tak vznikl v roce 2014 nápad na MonkeyData (název se zrodil při brainstormingu jako „crazy“ varianta a už zůstal). Laštůvka a spol. prodali svoje e-shopy i digitální agenturu a peníze (zhruba dva miliony korun) vložili do vývoje nového nástroje. Dnes mají 25 zaměstnanců, hlavní sídlo v Ostravě a obchodní zastoupení v Praze a Berlíně, chystá se otevření jedné pobočky i v Texasu.
„Letos v březnu jsme se přestali soustředit na Česko a jdeme do světa,“ říká Laštůvka s tím, že na globálním trhu je MonkeyData výjimečný tím, nakolik umí obsloužit všechny velké e-commerce platformy, mezi něž patří především Shopify (běží na něm 180 tisíc e-shopů na celém světě), Magento (200 tisíc), Big Commerce (50 tisíc) či Prestashop (250 tisíc).
Nabízí se srovnání například s další českou firmou, která analyzuje data – GoodData. „My jsme v analytice o level níž než oni,“ porovnává Laštůvka. „Oni primárně cílí na Fortune 500 společnosti. Dostanou se v datech hlouběji, ovšem zase potřebujete jinou firmu typu Keboola, která vám jejich nástroj implementuje, sami to těžko dokážete. A také jsou jejich služby řádově dražší.“
Podle jeho slov patří MonkeyData ve své úzké specializaci na malé a střední e-shopy mezi pět největších analytických služeb na světě. „Tam je přímé konkurence velmi málo. Pro tenhle segment určitě patříme v globálu mezi top 5 analytiků.“
MonkeyData funguje v základním modelu jako freemium, vydělává na vylepšených verzích, které stojí desítky až stovky dolarů za měsíc. Tržby v současnosti dosahují jednotek milionů korun měsíčně a break even se blíží, prý má nastat zkraje příštího roku. V Česku mezi zveřejnitelné klienty patří menší e-shopy jako GentlemanStore, Metalshop.eu, Nakrmpsa.cz či Capatex.
Foto: Michael Tomeš