Vývojářská společnost Avocode v pátek slavnostně zkolaudovala nové kancelářské prostory v Kovařovicově vile na pražské náplavce, do kterých se přestěhovala na jaře tohoto roku. Nechybělo ale málo, a žádné stěhování se konat nemuselo. „V minulém roce jsme si prošli velkou krizí,“ sdělil nám hned v úvodu setkání v sídle firmy Petr Brzek, spoluzakladatel Avocode, který se dostal i do našeho žebříčku talentovaných Čechů 30 pod 30.
První úspěchy
Petr Brzek si s dalšími spoluzakladateli Avocode Vu Hoang Anhem a Martinem Ďurišem už prošel mnoha dobrodružstvími. Ve svých 25 letech stáli u mnoha úspěšných projektů, které dalece přesáhly hranice České republiky. Jedním z nich byl například software CSS Hat, doplněk programu Adobe Photoshop, který přetváří jednotlivé vrstvy designu do CSS kódu. Tento „plugin“, který vznikl pod hlavičkou tehdejší společnosti abdoc, utržil za prvních 24 hodin od spuštění prodeje téměř 200 tisíc korun, a také celému týmu přinesl vítězství v jednom z kol akcelerátoru StartupYard.
Nové prostory Avocode
Brzy po tomto úspěchu začala digitální agentura abdoc postupně omezovat práci na klientských zakázkách a pracovala na dalších doplňcích do Photoshopu jako např. Subtle Patterns, Social Kit a PNG Hat.
Čtěte také: Je mu osmnáct a už má tři startupy. Teď plánuje s mobilem zamknout i Indii
Změna byznys modelu
Tým poté dlouhou dobu tápal, jaký další produkt by mohl přinést na trh, takže časem málem skončil na mizině a nakonec se rozpadl. Petr, Martin a Vu to ale nevzdali. Čím více se zabývali doplňky pro Photoshop, tím více nedostatků tohoto softwaru objevovali. Zatímco pro designéry představuje Photoshop mocný nástroj, vývojářům způsobuje spíše bolest hlavy. Vývojáři potřebují daleko jednodušší nástroj s přesnějšími funkcemi na měření vzdáleností, získávání barev a fontů a exportování obrázků a CSS.
A tak vznikl nápad přezdívaný jako „zabiják Photoshopu“: cloudová aplikace Avocode, která usnadňuje webovým vývojářům práci tím, že dokáže z grafických souborů formátu Photoshop a Sketch exportovat kód a jednotlivé grafické prvky bez potřeby editoru. Po 9 měsících vývoje byla v roce 2015 vypuštěna první verze, která už na předobjednávkách utržila 70 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 1,6 milionu korun), a byla založena firma Avocode Inc.
Nové prostory Avocode
Jenže nově založená firma se s novou službou rozhodla změnit i svůj obchodní model. „Do té doby jsme byli zvyklí dělat zcela jiný typ byznysu,“ vysvětluje Martin Ďuriš. „Dělali jsme na produktech, které se prodávaly jednorázově. Avocode jsme však nechtěli prodat celé najednou, ale nabídnout za měsíční paušál a postupně produkt zlepšovat. Tedy z one-time-purchase produktu jsme přešli na model SaaS (software jako služba),“ vrací se do doby před rokem a půl.
Čtěte také: Cloud, který nikdo jiný nemá. Chlouba miliardové firmy z píseckých kasáren
Klienti si ale zpočátku Avocode příliš neobjednávali, příjmy tak zdaleka nenaplňovaly odhady společnosti a firma se navíc ocitla v bodě, kdy odešla polovina zaměstnanců. „Ve firmě zbyli pouze dva vývojáři i se mnou, což není ideální vzhledem k tomu, že děláme software právě pro vývojáře,“ doplňuje Petr Brzek. Nicméně nový byznys model paradoxně začal přinášet ovoce. I když měl Avocode méně zákazníků než se očekávalo, firma se přinejmenším mohla spolehnout na stabilní měsíční příjem.
Tři zakladatelé Avocode. Zleva doprava Vu Hoang Anh, Martin Ďuriš a Petr Brzek
Nájezd konkurence
Aby toho nebylo málo, v té době se o firmu zajímal i jistý konkurent, Petr Brzek se svými partnery ale prodej odmítli. „Firma ale i tak chtěla naše řešení, a proto oslovila našeho známého spolupracovníka, kterého i s některými dalšími lidmi z týmu přetáhla,“ vzpomíná Vu Hoang Anh a doplňuje: „Přežili jsme díky tomu, že nám program generoval i tak vcelku dobré příjmy, a tak jsme si mohli dovolit najmout nové lidi.“
Jak společnost rostla, vykrystalizovaly i nové pozice. Petr Brzek se přesunul do pozice šéfa vývoje produktu, Martin Ďuriš nově zastává pozici marketingového ředitele a Vu Hoang Anh z pozice designéra a marketéra přešel na post CEO.
Nové prostory Avocode
Mezi elitu
Rozhodnutí nevzdat se se opět vyplatilo. Pro tým to byl sice perný rok, kdy si musel sáhnout na dno, ale tým se postupně obnovil, rozrostl a brzy přišla další vzpruha – přijetí do prestižního amerického akcelerátoru 500 Startups, do kterého se dosud spolu s Avocode dostala pouze jediná česká firma Angelcam. „Byly to asi nejintenzivnější 4 měsíce mého života. Představte si, že se učíte poučky a nejnovější praktiky o marketingu a škálovatelném růstu z první ruky od špiček ze Silicon Valley. Neskutečně nás to posunulo,“ vysvětluje Martin Ďuriš.
Avocode se tam za čtyři měsíce programu naučil vše o tom, jak funguje byznys model SaaS, jakým směrem se má rozvíjet a hlavně začal pracovat s marketingem a se sledováním metrik ohledně chování klientů apod. „Díky tomu všemu dnes sedíme v těchto nových kancelářích a máme 21 lidí, kteří nám věří,“ říká Ďuriš. Avocode navíc získala i první investici od společností 500 Startups, Kima Ventures a angel investora Jeremy Yapa. Firma si tak přišla na 8 milionů korun, aniž by momentálně ztratila část podílu (vše bylo vypořádáno formou konvertibilních cenných papírů).
Čtěte také: Miliony eur na expanzi. Komárek investuje do geoinformačního startupu
Další milník na obzoru
Nutno podotknout, že Avocode neměl akutní potřebu peněz, jelikož software je od samého počátku ziskový a peníze za vývoj produktu už se vrátily. Peníze z investic tak budou použity hlavně na akceleraci růstu. Tomu, že Avocode roste odpovídají i trojnásobné tržby proti loňskému roku.
Firma má tisíce platících zákazníků mezi kterými jsou jména světových firem jako Accenture, Redbull nebo Gartner, těžiště pak vidí ve Spojených státech, odkud ji nyní plyne zhruba 40 procent příjmů. „Na konci roku bychom chtěli na příjmech překonat 100 tisíc dolarů měsíčně,“ předpovídá Martin Ďuriš další milník.
Avocode využil prostory kubistické Kovářovicovy vily pod Vyšehradem u pražské náplavky.
Vedení firmy při vzpomínkách na krizi z minulého roku rozhodně neusíná na vavřínech, software Avocode prochází neustálým rozvojem a v současné době se v Kovařovicově vile pracuje například na podpoře nových designových formátů a generování kódu pro mobilní aplikace. Tým o jednadvaceti členech v průměrném věku 24 let také chystá jednu zásadní novinku, s kterou plánuje přijít na přelomu roku. Nyní jej čeká každoroční teambuilding (tentokráte v Portugalsku), kde se budou v Lisabonském Surf Office věnovat experimentům ve vývoji a marketingu.