Bylo 13. června 2016 a Jána Ilavského čekalo v San Franciscu vyhlášení Apple Design Awards. To už věděl, že je mezi finalisty, ale co kdyby? Co kdyby to přece jen dokázal? A pak to přišlo. „Nesedejte si daleko od pódia,“ upozornili ho organizátoři. Věděli proč; Ilavského mobilní hra Chameleon Run měla získat jednu z hlavních cen.
„Přitom původně vznikala jako malý, nepodstatný projekt, od kterého jsem neočekával vůbec nic,“ říká vývojář původem ze Slovenska, který se se svým herním studiem Hyperbolic Magnetism usadil v Praze.
Příběh jeho úspěchu začal… zlomenou rukou. Na jaře 2013 se Ilavský zranil na koloběžce a musel přemítat: Co teď? Zrovna se totiž chystal přihlásit do vývojářské soutěže Ludum Dare, kde měl za 48 hodin vytvořit funkční prototyp hry. Ale rychlovývoj a jen jedna funkční ruka, to jde dohromady poněkud složitě.
Ilavský to přesto riskl – a téma nadcházejícího kola mu nahrálo: minimalismus. Rozhodl se udělat jednoduchou hříčku, v níž panáček běží kupředu, skáče a mění barvy podle povrchu, na který má zrovna dopadnout.
V soutěži skončil na děleném 90. místě a příběh Chameleon Runu tím mohl skončit. Jenže jedním z pravidel Ludum Dare je, že zveřejníte zdrojový kód volně k použití. To Ilavský dodržel, ale kdosi toho zneužil, pozměnil pár věcí a začal hru prodávat na Google Play a v App Storu. Pak podobnou věc udělal ještě jeden člověk.
Čtěte také: Nechte děti hrát počítačové hry, vyzývá Mark Zuckerberg rodiče
To už Ilavskému stačilo. Řekl si: Raději prototyp dokončím po svém. Jednoduchý koncept vypiloval do snadno pochopitelné, a přece návykové hry vyžadující postřeh a rychlé reakce. Prodává se v App Storu za 1,99 eura a má vynikající hodnocení 4,8.
A na odbyt jde výborně, protože uživatelé už si koupili přes 400 tisíc kopií. Počet stažení je ale mnohem vyšší, k čemuž přispěla nedávná promo akce Applu: na týden dal titul k dispozici zadarmo. Jen za tu dobu zaznamenal 3,8 milionu stažení. „Ve špičce vydělával Chameleon Run i 15 tisíc dolarů denně,“ vypráví 34letý Ilavský. Ano, počítáte správně – asi 385 tisíc korun.
Ilavský programuje odmala, do Prahy zamířil ze Slovenska za studiem na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Nějakou dobu myslel, že se bude živit jako hudební producent, ale pak přišel rok 2008, Apple spustil svůj App Store a Ilavský se rozhodl zkusit život nezávislého vývojáře.
Jakkoliv bývá podobná volba obvykle riskantní, Ilavský nežil v nejistotě dlouho. Už jeho první projekt Midnight HD, který vznikal pouhé dva týdny, vydělal desítky tisíc dolarů. Hlavní – a na indie poměry královské – příjmy ale přinesl Chameleon Run, který mimochodem v únoru získal hlavní cenu v kategorii Mobilní hra soutěže Česká hra roku.
Čtěte také: Život plný videoher. Když se vědkyně ponoří do zábavy teenagerů
Tým Hyperbolic Magnetism přitom kromě Ilavského tvoří pouze jeden další člověk, jeho kamarád ze střední školy Vladimír Hrinčár. Společně nyní chystají další dva projekty, jeden na virtuální realitu pro počítače, druhý pro mobily. A vzhledem k dosavadním zkušenostem nemusíme pochybovat, že budou mít úspěch.
„Já ale nedělám hry, aby dobře vydělávaly. Vyrábím je proto, že mě to baví,“ tvrdí Ilavský. Díky skvěle rozjeté kariéře si to může dovolit.