Se softwarem pro správu televizních stanic Provys si získali respekt i ve světě a pro nepřetržité vysílání jej používají dokonce britské ozbrojené síly. A protože v softwarové firmě DCIT, která za ním stojí, mají nos na změny, rozjeli před třemi lety další a možná ještě ambicióznější projekt – Stream Circle.
S ním si můžete za pomoci expertů zařídit vlastní televizi bez potřeby investovat do drahého vybavení a začít pak monetizovat to, co jste s kamerou vytvořili. I tahle myšlenka už sbírá chválu i ceny; předloni prestižní Game Changer Award a loni zase ocenění magazínu TVB Europe – Best of IBC 2016 Show. A za tím vším stojí Josef Vašica, CEO a zakladatel DCIT.
„Jde vlastně o cloudovou televizní platformu, díky které můžou klasické TV kanály, a nejen ty, dodat divákovi velké množství dalšího obsahu, aniž by se musel od televize zvednout,“ vysvětluje Vašica.
On sám si kdysi myslel, že až začnou naplno fungovat internetové televizní archivy, přijde konec klasické televize. Po prvním nadšení se ale začaly objevovat čím dál slyšitelnější reakce provozovatelů typu: Na videoarchivy nebude nikdo zvědavý a obsah v nich bude ležet, protože lidi jsou pohodlní si ho aktivně vyhledat.
„Začal jsem nad tím přemýšlet,“ vysvětluje Vašica. „Představte si, že jste celý den v práci, vrátíte se domů, máte hlavu jako balon a chcete se na něco podívat. Nejdřív budete hodinu přemýšlet nad žánrem, pak další hodinu vybírat film, a než ho stáhnete nebo najdete, bude tak pozdě, že už na něj nebudete mít sílu. Já už ale večer nechci sedět před počítačem.“
Tak kde se vzalo přesvědčení, že je pro televize nutná ještě rozšiřující online platforma, když to vypadá, že čím jsme starší, tím spokojenější jsme s obyčejným vysíláním, které nám sama televize podle daného programu nadiktuje?
„Protože Stream Circle se vyplatí i malým provozovatelům a my jako diváci chceme co největší různorodost okamžitě dostupného vysílání,“ tvrdí autor projektu. „Kdo má ambici vysílat standardně, musí se připravit, že ho odbavení a zejména šíření obsahu bude stát mnoho peněz. Na to začínající značky nemají anebo ani nechtějí mít. Jde jim třeba jen o konkrétní cílovou skupinu nebo jednorázové eventy typu olympijské hry. Proč by měl někdo, kdo chce na určitou dobu oslovit 100 tisíc potenciálních diváků, investovat velké částky do techniky a distribučních smluv?“
Za projektem stojí skupina profesionálních televizních techniků, která se v oboru pohybuje přes 20 let, což je doba dost dlouhá na to, aby uměli jednoduše a srozumitelně předat know-how o tom, jak vlastní vysílání vytvořit. Za to a za plnohodnotný televizní kanál s 3D grafikou a živými přenosy si Stream Circle momentálně účtuje 1700 eur měsíčně, za úplně jednoduché služby 500 eur na měsíc.
Podle informací Eurobarometru se na klasické terestriální vysílání stále dívá přes 60 % Čechů. Josefu Vašicovi jde vedle odstranění hlavních ekonomicko-technologických zábran pro malé vlastníky obsahu o to, aby dostali svůj mediální obsah co nejblíže televiznímu divákovi a nebáli se začít s ním experimentovat.
„Umíme se vším pomoct. Vytvoříme typický rámec televizního programu, který si sice zapnete na nějakém chytrém zařízení, ale jinak funguje úplně stejně jako obrazovka, kterou máte v obýváku, a zařídíme i provozní záležitosti,“ říká šéf Stream Circlu. „Jednáme s velkým množstvím zahraničních partnerů a vidíme, jaká je tam po našem typu byznysu poptávka. V Čechách se ale lidé pořád ještě na změny trendů ve vysílání bojí reagovat. A to se snažíme změnit.“