Na českých e-shopech přibývá nové tlačítko, které usnadňuje online nakupování. Výrazně totiž zjednodušuje registraci před zaplacením zboží. Provozovatele internetových obchodů zase lépe propojuje s jejich zákazníky.
E-mail od Seznamu má v Česku zhruba polovina internetové populace. A každý, kdo má na portálu uživatelský účet, se teď může přihlásit mnohem rychleji a bez registrace i do rozhraní některých e-shopů. Stačí kliknout na tlačítko „Přihlášení přes Seznam“ nebo „Seznam“.
Česká internetová jednička se tak řadí po bok velkých providerů, jako je Google nebo Meta, které podobné přihlášení do internetových obchodů už uživatelům umožňují.
Jednodušší přihlašování je výhodné jak pro zákazníky, kterým odpadá otravné vyplňování registračních formulářů a generování dalších hesel, tak pro e-shopy: pokud si přihlášení přes většího providera implementují, snižuje se pravděpodobnost, že jejich zákazníci nákup nedokončí.
„Nedokončení nákupu je pro mnoho e-shopů velkým problémem a maří jim snahy dosáhnout plánovaných zisků. Stojí za tím zejména neochota lidí, kteří s nákupem trochu váhají, vyplňovat v závěru nákupu potřebné registrační údaje. Týká se to zejména menších e-shopů, kde na rozdíl od velkých online tržišť uživatelé většinou nemají svůj účet,“ říká manažer týmu Sklik a Zboží.cz Petr Pavelek (na úvodním snímku).
Komfortnější nakupování z mobilů
Umožnit co nejjednodušší nakupování je pro online obchody zásadní i proto, že stále víc lidí nakupuje prostřednictvím mobilních telefonů. A vyplňování údajů potřebných k dokončení nákupu je na mobilu ještě o dost otravnější než na desktopu. „Lidé spíš kliknou na tlačítko, než aby vyplňovali registrační formulář a museli si pamatovat další přihlašovací údaje,“ podotýká Pavelek.
Seznam.cz je zavedená značka, má servery pouze v Česku a uživatelé jí důvěřují. Podle jejího interního výzkumu by nový způsob přihlášení na e-shopech jako alternativu k registraci využilo až 80 % lidí.
Řešení už implementoval například Slevomat a postupně ho do svých e-shopů nasazuje i česká společnost Programia, která se specializuje na tvorbu sofistikovaných internetových obchodů. Prostřednictvím Programie se přihlášení přes Seznam během podzimu dostalo na řadu velkých e-shopů, jako jsou Astratex.cz, Marimex.cz, Nutrend.cz, Svet-svitidel.cz nebo FishMax.cz.
„Zase budeme o krůček blíže uživatelskému komfortu, který se kontinuálně snažíme vylepšovat. Každý člověk má dnes spoustu loginů do různých aplikací a s jejich bezpečným udržováním a nalezením v okamžiku, kdy jej potřebuje, bývají problémy. I proto je na e-shopech tak vysoké procento využívání odkazů na obnovení zapomenutého hesla,“ říká Jan Svoboda z rybářského e-shopu FishMax.cz.
I on si od služby, kterou Seznam nabízí e-shopům zdarma, slibuje hlavně lepší servis pro zákazníky nakupující přes smartphone. „Obecně klesá čas, který jsou lidé ochotni nákupem na mobilu trávit, a vyhrává ten, kdo je rychleji obslouží,“ zdůrazňuje.
Poznej svého zákazníka
Přihlášení přes účet velkého providera e-shopům také umožňuje lépe sledovat chování jejich zákazníků a snižovat procento těch, kteří se před nákupem neregistrují. Hodí se to i vzhledem k chystaným legislativním změnám, které ztíží rozpoznávání uživatelů a měření.
V budoucnosti totiž internetové prohlížeče přestanou podporovat cookies třetích stran a e-shopy nebudou moct tak přesně cílit svou online reklamu, personalizovat nabídku nebo doměřovat konverze na základě cookies.
„Ale právě Přihlášení přes Seznam umožní e-shopům přesnější cílení a doměřování konverzí i po tom, co vejdou v platnost novely zákona o elektronických komunikacích či plánovaný konec cookies třetích stran,“ vysvětluje technický ředitel Programie Pavel Kramný.
„Poměr návštěv přihlášených versus nepřihlášených uživatelů, stejně jako poměry objednávek obou skupin, jsou pro nás důležité indikátory, které pravidelně vyhodnocujeme. Systematicky se uživatele snažíme motivovat k registraci a potažmo přihlašování z důvodu pozdější retence i lepších služeb pro klienta,“ popisuje i Jan Svoboda.
Přihlašování pomáhá i tehdy, pokud se první nákup nevydaří. Opětovné oslovení návštěvníků, kteří o produkty projevili zájem, s lákavější nabídkou je jednou z cest, jak je k dokončení nákupu motivovat. „Ze zkušenosti víme, že e-shopy opuštění košíku úspěšně řeší i opětovným oslovením zákazníka, takzvaným retargetingem. Jedná se o jeden z nejkonverznějších kanálů,“ doplňuje Petr Pavelek.