Za královskou motorkářskou disciplínu se považuje silniční šampionát MotoGP. Letos ovšem bude mít svého krále i druhá nejprestižnější kategorie superbiků, a to dokonce z Česka. V barvách španělského týmu Orelac Kawasaki bude závodit Oliver König a přijde ho to na vskutku královské peníze, jak se k jeho příjmení hodí.
Brzy dvacetiletý mladík bude teprve šestým českým zástupcem, který se stane pevnou součástí seriálu superbiků. Posledním z nich byl před čtyřmi lety Ondřej Ježek, ačkoli větší stopu v něm v minulosti zanechali Jakub Smrž či Karel Abraham.
„Dozvěděl jsem se to o Vánocích a vzpomínám si, že má reakce na to bylo: No do pr…! Krásné!“ Tak komentuje kariérní posun König, který bude vůbec nejmladším závodníkem celého šampionátu.
„Sice je to velký skok, jdu z motorky o padesáti koních na stroj s dvě stě padesáti koňmi, ale litrové motorky mi sedí a věřím, že to zvládnu,“ dodává mladík, který si takto silný motocykl zkusil v listopadu v Indonésii, kde dostal jednorázovou příležitost v posledním loňském závodě superbiků. Právě díky časům, které tehdy zajel, upoutal pozornost.
Dosud Oliver König působil v nejnižší třídě, která se v rámci motocyklových seriálů jezdí, zvané Supersport 300. Stane se tak zároveň historicky prvním závodníkem, jenž se z nejslabší kubatury přesunul rovnou mezi nejlepší jezdce světa na sériových motorkách se speciálními závodními úpravami.
„Je to více o jezdci než o tom, jestli se umím vyvést a jak je motorka silná. Je to o tom, jestli má závodník cit a koule na to, brzdit později. A to mi vyhovuje, protože nejsem klasický obloučkář, co se vyváží za jinými,“ tvrdí König.
Přestup mezi elitu nicméně není pouze o jezdeckých schopnostech. V době kapitalistické závisí do velké míry, podobně jako v ostatních sportech, také na finančním zázemí.
Rozpočet soukromého superbikového týmu se pohybuje kolem sedmdesáti milionů korun na rok. V případě továrních týmů provozovaných zavedenými motoristickými značkami se nicméně může vyšplhat až k půlmiliardě. Částka se odvíjí zejména od toho, kolik úsilí a peněz tým vkládá do testování a vývoje stroje.
„Roční náklady na fungování Olivera v superbicích určitě přesáhnou deset milionů korun,“ odhaduje Miloš Čihák, bývalý závodník a současný Königův manažer. „Započítává se do toho logistika, doprava po celém světě, trénování a nejdražší je samotné ježdění a testování po trati,“ přibližuje muž pohybující se v profesionálním paddocku od roku 2005.
Jen „základní“ superbiková motorka totiž vyjde v průměru na tři a půl milionu korun. Pokud ale jezdec touží po nejnovějším závodním podvozku a poslední specifikaci brzd i elektriky, může částka přesáhnout pět milionů.
Nepřekvapí tak, že König, respektive Čihák budou muset pro své minimálně roční angažmá mezi profesionály sehnat partnery. Při oslovení ať už českých, či nadnárodních společností by jim ale mohla pomoct skutečnost, že závody superbiků jsou populární napříč severní polokoulí. Pravidelně je sledují stovky milionů diváků a podél startovních roštů se nezřídkakdy objevují byznysmeni z celého světa.
Z finanční náročnosti seriálu zároveň plyne, že v této kubatuře už není prostor pro náhodná či unáhlená rozhodnutí.
„Orelac Kawasaki moc dobře ví, co dělá. Dokážou si do absolutních detailů zanalyzovat výkon, jaký předvedl loni v posledním závodě v Indonésii, kde seděl na superbikové motorce. Vědí tak, jaký má Oliver potenciál,“ podotýká Miloš Čihák.
Podle zkušeného manažera, který v minulosti pracoval v týmu Lukáše Peška, stavěl závodní tým pro katarské šejky v seriálu Moto2 a nyní společně s Japonci vede tým MIE Honda Racing, Oliver König motocyklovou scénu překvapí. A časem se prý klidně může zařadit mezi ve světě nejviditelnější tuzemské sportovce.
Talentovaný jezdec se letos s parťáky z Orelac Kawasaki, jemuž šéfuje španělský podnikatel José Calero (pozpátku Orelac), ukáže i v Česku. Jeden z patnácti závodů kategorie superbiků se koncem července pojede na mosteckém autodromu.