Jejich byznys možná úplně sexy nevypadá. Rozhodně ne na první pohled, dělají ho však tak dobře, že se díky tomu ocitli ve společnosti těch nejvíce sledovaných a atraktivních evropských firem. Logisticko-technologická firma Skladon z Ostravy byla totiž zařazena do prestižního žebříčku tisícovky nejrychleji rostoucích evropských firem FT 1000.
Tenhle žebříček vydává každoročně list Financial Times a v tom aktuálním je Skladon jednou z jedenácti českých firem, které se v něm umístily.
Když už jsme u umístění, mezi elitní tisícovkou drží Skladon 274. místo a z tuzemských firem je třetí. Předběhlo ho jen Dateio na 170. místě, které bankám pomáhá se slevovými programy, a Success Solution na 196. místě, které nabízí digitální HR řešení a poradenství.
„Je to pro nás ctí a především důkazem, že svou práci děláme kvalitně, umíme reagovat na rychle se měnící potřeby obchodníků a úspěšně se posouváme směrem, který jsme si vytyčili,“ komentuje úspěch Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel Skladonu.
Od konkrétního výsledku vlastní firmy se pak Margaretis odpíchl k obecnému konstatování: „Je pro mě velkým potěšením pozorovat, že i v dnešní náročné době se českým společnostem z nejrůznějších oblastí daří uspět. Český byznys dlouhodobě ukazuje, že se dokáže vyrovnat světové konkurenci.“
Díky čemu se to daří Skladonu? Společnost poskytuje outsourcing logistiky pro e-shopy a pro výrobní firmy obchodující online a k úspěchu jí dopomohl setrvalý růst v posledních několika letech a také mimořádně úspěšný minulý rok.
Během něj se poskytovateli fulfillmentu, tedy službě, která zajišťuje kompletní logistický servis od příjmu zboží přes skladování, řízení a odbavení zásilek až po doručení k zákazníkovi, podařilo navýšit svůj obrat o 157 procent na 121 milionů korun.
Současně Skladon rozšířil řady klientů na sedmdesát e-shopů se souhrnným obratem v řádu několika miliard korun. Výsledek rozmachu? Firma z logistického areálu v Mošnově, kde má moderní zázemí v hale s rozlohou deset tisíc metrů čtverečních, odeslala loni zhruba 400 tisíc zásilek do 182 zemí světa.
„Rok 2021 byl pro nás zatím vůbec nejdynamičtějším,“ přiznává Margaretis. „E-commerce rostla v důsledku covidové pandemie, takže si nejen naši stávající klienti, ale i množství těch nových uvědomilo, nakolik jim může fulfillment zefektivnit práci a usnadnit expanzi.“
Financial Times vydal letos žebříček pošesté a přesně v době, kdy jej stvořil premiérově, byl Skladon založen. U jeho zrodu stál kromě Margaretise ještě Patrik Babinec a došlo k tomu po výhře ve startupové soutěži Brilliant Young Entrepreneurs.
Ke dvěma jmenovaným se později přidal i Miloš Halecký a tohle trio otevřelo v roce 2016 první sklad pro poskytování fulfillmentové služby. Postupně společnost vyvinula ještě vlastní aplikaci, která klientům usnadňuje orientaci a práci se skladovými zásobami, objednávkami, vratkami či reklamacemi.
Autoři žebříčku analyzovali desítky tisíc potenciálních kandidátů z třiatřiceti evropských zemí a vybrané firmy musely splnit několik náročných kritérií. Jedna za všechny, která zároveň demonstruje, že je stále těžší mezi tisíc nejlepších proniknout – zatímco hodnocené společnosti v roce 2017 musely vykázat minimální tržby ve výši sto tisíc eur, v roce 2020 už bylo minimem 1,5 milionu eur.
Pro zajímavost, absolutním vítězem se stala finská společnost Swappie, zaměřující se na nákup a prodej repasovaných telefonů iPhone od Applu. Na seznamu za minulý rok figuruje nejvíc zástupců z Itálie (235), následuje Německo (194) a Velká Británie (155). A mezi městy s nejvyšším počtem nejrychleji rostoucích firem obhájil „zlato“ Londýn (81).
Z britské metropole se však ještě vraťme na skok zpět do Ostravy. „Očekáváme, že trend růstu bude nadále pokračovat a stěžejní roli bude hrát především rychlost služeb. Proto mezi naše cíle do příštích let řadíme mimo jiné schopnost zajistit doručení do druhého dne po celé Evropě,“ plánuje Margaretis.
29. 3. 20224 min
Filip Saiver
redaktor Forbes Česko
Ve Forbesu od ledna 2020, novinářem od roku 1994. Baví jej hledat velké příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Věří totiž, že velké příběhy jsou všude.