Nakreslete kruh, v něm po dvou dalších kružnicích nad sebou a ukažte je někomu, kdo dokáže vysvětlit význam slovního spojení hypersportovní auto. Pravděpodobnost, že pozná, že jde o italskou automobilku Pagani, je značná.
Pagani od roku 1999 vypustila do světa jen tři modely. První byla Zonda, o dva roky později Huayra a pak byl deset let víceméně klid. Jenže tahle dekáda je právě u konce. Horacio Pagani, rodilý Argentinec, jehož láska k superrychlým autům dovedla až do Itálie, v Miláně odhalil šílenost s výkonem 864 koní přenášených na zadní kola a sedmistupňovou manuální převodovkou.
Šílenost jménem Utopia.
„Přes čtyři tisíce stylistických kreseb, deset zmenšených modelů, jeden model pro aerodynamický tunel, dva modely v měřítku jedna ku jedné a nespočet nápadů, zkoumání a experimentů na osmi kompletních prototypech. Práce, která trvala více než šest let. Práce, do které jsme vložili nadšení, úsilí i oběti, abychom vytvořili něco nadčasového a technologicky špičkového,“ okomentoval šestašedesátiletý automobilový inženýr vznik novinky.
Utopia má jednu zásadní nevýhodu. Jestli nejste zapsáni na rezervační seznamu, nekoupíte si ji. A je jedno, jestli máte víc než šedesát milionů korun, které byste za ni museli zaplatit. Produkce, která počítá s 99 vyrobenými kusy, je rozebraná – zbývá jen spoléhat na sekundární trh a počítat s tím, že cena bude ještě vyšší.
Tohle auto vzniklo pro ryzí řidičskou radost. Nic jiného za ním není. Zahrnuje dvanáctiválcový šestilitr od Mercedes-AMG do tvaru písmena V se dvěma turmodmychadly, už zmíněný sedmistupňový manuál nebo monokok z karbonu a titanu, kterému Pagani říká karbotanium.
Právě hlavně díky téhle kombinaci materiálů auto váží jen 1280 kilogramů, což je o metrák méně než nedávno odhalený švédský Koenigsegg CC850, patřící do stejné party aut.
Na Utopii nehledejte žádná obří vyčnívající křídla. Její design se vzhůru a do strany se otvírajícími dveřmi je vymyšlený tak, aby i při maximální rychlosti nevzlétla, ale linie karoserie zůstaly krásně čisté.
Na čistotu se hraje i v dvoumístném interiéru, kde nemá cenu hledat například dotykový displej na středu palubní desky, jak velí dnešní normy. Přednost tady dostaly staré dobré analogové budíky, a displej je tak jen přímo před řidičem.
Detaily mají takovou podobu, že byste si je chtěli vzít domu, vystavit si je a nepustit z nich oči. Například volant je z jednoho hliníkového bloku. Z jednoho bloku kovu jsou i pedály a mechanismus řadicí páky je odkrytý, aby bylo neustále vidět, jaká mechanická krása to je.
Dobrá zpráva je, že tahle automobilová nirvana hned tak nezmizí. I když je Utopia vyprodaná, je jisté, že Pagani, jak bylo jeho zvykem i u předchozích dvou modelů, přidá ještě verzi bez střechy a nejspíš také několik speciálních edicí.
Navíc to vypadá, že obří motory na spalování benzinu budou součástí Pagani i v mnoha dalších letech. Letos v létě totiž Horacio Pagani oznámil, že z pohledu své firmy nevidí v elektromobilitě budoucnost.
A nebyl to jen výkřik do větru. Italská značka, která ročně vyrobí zhruba padesátku vozů, v roce 2018 totiž založila tým, který se zabývá právě elektromobily. A vyšlo jim, že elektřinu do svých aut dávat nebudou.
Důvody? Fakt, že většina energie, které elektromobily spotřebují, nepochází z obnovitelných zdrojů a příliš velká hmotnost. „Snem by byl elektromobil vážící 1300 kilogramů, ale to není možné. Za čtyři roky jsme na trhu supersportovních vozů prostě neviděli zájem o elektromobily,“ uvedl Pagani pro britský magazín Autocar.